Enkla vintercyklarråd

kanske kan vara värda en tråd.

Här i Stockholm har cykelfirmorna stor efterfrågan på vintercykelklädsel och dubbdäck se t ex artikeln om Rune Gustavsson på Vasastans cykelservice http://www.dn.se/sthlm/dubbat-pa-cykeln-vinterns-hetaste-trend-1.1197954

Dubbdäck är bra när det är halt och de är också relativt motståndskraftiga mot de punkteringar som sker p g a glaskross och stenkross som sprids ut som halkbekämpning. Men det går inte att fara fram som på torr asfalt, luta inte cykeln i kurvorna då kan dubbarna släppa, bromsa försiktigt etc.

Många använder en vintercykel som har dubbdäck för jämnan och en lättare sommarcykel med smalare och slätare tunnare däck som rullar betydligt bättre. Slitaget är stort på vintercyklar till följd av salt modd och smuts. Kapslad kedja och växelnav ökar tillförlitligheten och minskar slitaget.

Behovet av köldisolering varierar mycket från dag till dag. En bra variationsmöjlighet är olika tjocka handskar och olika mössor under hjälmen. En extrarymlig hjälm kan behövas på vintern för att få plats med hjälmmössa. Fötterna är knepiga att hålla varma speciellt om man har SPD-pedaler där metallklossen kyler. Extra stora skor med flera socker är en variant.

Belysning och att synas är viktigt. Finns många bra LED-lyktor att välja mellan. Med batteribelysning är en extra uppsättning i cykelväskan bra när batteriet tar slut. Navdynamo är en annan bra utrustningsdetalj.

Varselväst med reflexer gör stor nytta. Ett alternativ är att sy fast en sådan permanent på cykeljackan.

Fyll gärna på med flera matnyttiga tips.

Thure
 
Lager på lager-principen gäller även tillämplig på cyklister. Det gäller inte minst handskarna, där det finns en del slitstarka skalhandskar som fungerar utmärkt med lämplig innerhandske. Blir innerhandsken blöt, så är det bara att ta ut den blöta innerhandsken för torkning och lägga i en annan, torr, innerhandske.

Se till att synas ordentligt i vintermörkret, reflexväst och i övrigt grälla färger gäller (borde nästan vara lag på just detta).

Cyklas det längre sträckor när det är kalt, rekommenderas kläder som är vindtäta i fram och ventilerande i bak.

Se till att vara varm om baken. På mina cykelturer har jag haft mycket stor glädje av http://www.skogma.se/Servlet?page=11&anr=300783&sort=166 när det börjar bli kallt ute.
/Niklas
 
Skoöverdrag, buff och tumhandskar

Skoöverdrag behöver inte vara tjocka för att göra stor skillnad i värme. Och de håller ju skorna och nedre delen av benbeklädnaden rena under slask och våtföret. Tyvärr tycker jag utbudet är lite skralt för pendlare. Betydligt bättre för spd etc. För pendling har jag själv ett par overshoes och ett par enkla cordura överdrag som jag kommer att kopiera i symaskinen framöver.

Buffen är inte alls tokig för oss med lite kallare förhållanden än i Stockholm. Bra att täcka köldexponerade öron, kinder etc med när mössan glipar.

Vintercykling är nog en av de aktiviteter som jag håller på med som går hårdast åt händerna. Tumhandskar är ett måste när det är riktigt kallt. Då tycker jag faktiskt att MTB-reglagen funkar sämst av alla alternativ.

/Tommy
 
Mc tumhanskar med extra fodervante i, skoöverdrag regn för mc bruk är utmärkta. Det gäller att hålla ytterdelarna torra. Tätt framifrån och luftande bak och upptill.
Ljus, reflexer, väst etc är görviktigt. Sittlappen såg riktigt smart ut tack för tippset.
 
Frusna växlar

Jag skulle gärna ta emot ett tips på hur man kan förebygga frusna växlar. Min cykel står på nuvarande boende ute året runt. Denna vinter har det varit plusgrader och fuktigt på dagarna och minus på natten. Igår kväll när jag skulle iväg till jobbet var det totalt fruset i växlarna i bak och kedjan hoppade över kuggarna av någon anledning, så efter 50 meter vände jag och tog bilen.

Ett sätt att "bryta upp isen" som brukar funka är att när man parkerar ha ställt kedjan på innersta drevet i fram och yttersta i bak. Sen bryts ju isen när man växlar då vajern drar istället för bara släpper efter.

Men som alltid tar det ett tag innan man fattar att nu är det alltså vinter och man behöver förebygga frusna växlar. Så hur kan man förebygga frysning i vajrar, leder, lager etc.?

(Det första jag fick göra igår var att hacka bort is från fästet till lampan.)
 
Ang frusna vajrar så är mitt tips - riktig olja och inte något teflonspay eller liknande. Bilen olja fryser ju normalt inte vid temperaturer så cykling är görligt. Att sätta vajer is pänn kan leda till att vajern går av är min erfarenhet.
 
Enpetare

är en variant att slippa frusen växelvajer.

Tvåvajerssystem där man har dragande vajer både uppåt och nedåt samt helt kapslad vajer hela vägen från växelreglaget till växeln som på Rohloffs navväxel är mycket tillförlitligt.

Med en befintlig cykel med kedjeväxling skulle du kunna fundera på om du kan skydda mekaniken med t ex mera kapslad vajer, extra stänkskydd eller att dra vajern mera skyddad.

Varmförvaring både hemma och på jobbet är förstås bra.

Thure,
 
Hej, jag kör med navväxel (7-vxl vrid) => fotbroms samt navbroms fram, vilket ger säkrare broms och mindre risk för frysning av vxl. Har samma hoj året runt. Ngt som är viktigt för mig, både sommar och vinter, är en stadig pakethållare för att fästa cykelväska mm på. Blir lätt svettig med rygga på ryggen.!
För mig är kylan egentligen inget jag besväras av om man inte räknar med kyleffekten av vinden. på framsidan. Jag söker med ljus å lykta efter en bra jacka som är vindtät fram men andas bak. Det bästa jag haft är ett craftset för skidåkning, köptes för 7 år sedan, där jackan var otroligt vindtät och ryggen med ett ypperligt andas mtril. Men de nya craftseten jag köpt har haft mycket sämre vindtäthet.
Tacksam för tips på vindtäta jackor med andasrygg (också bra vid långfärdsskridskoåkning).
På handerna har jag alltid tumvantar i skinn vid < 0 gr och förstärker vid behov med fingervantar inuti <-10 gr.

;-} Omar, alltid på rull eller glid (nästan)
 
Hej Olav, låter intressant med ditt klädförslag, handlar du Craft producterna på nätet eller i butik? Om nätet vilken nätbutik?

//Omar
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.