Min drömcykel,finns den?

Jag söker en cykel man kan använda året runt(på vintern gärna med dubbdäck) den ska klara alla typer av underlag,från lättare terräng/grusväg(med lite grövre däck) till asfalt(då med lite smalare slätare däck) Vill gärna ha STI-reglage å bockstyre! Rätt tätstegrad kassett så jag kan hålla jämna steg med mina kompisar på nån landsvägsrunda men gärna ha 3 delat fram så jag klarar lättare terräng å värstings backar! Skulle mkt gärna vilja ha hydraliska skivbromsar!
Vill även ha SPD pedaler, cykel får gärna vara både lätt å snygg ;)
Finns denna drömcykel färdig att köpa eller är jag bara ute å cyklar/drömmer som vanligt?

/Janne
 
Cyclocross kanske

Spontant låter det som en cyclocross skulle kunna passa.
De har compact vevparti tex 50/36 fram, högre markfrigång än racer. Och andra bromsar, och grejar lite grövre däck mönstrade däck, ska funka bra på grus och enkla stigar.
http://www.cyclocross.se/cx.html
 
Håller med ovanstående men du får nog nöja dig med mekaniska skivbromsar.
Tänk dock på att det är inte säkert att du kan tävla på den om du köper en med skivbromsar.
Det tredelade vevpartiet får du nog dessutom byta till på egen hand. De flesta kör ju med lågt utväxlade tvådelade vevpartier.
 
Precis en sån jag vill ha ;) Vet dock inget om just det märket! Hur är ramen tex? Vet det var snack om detta tidigare men kunde man inte på nåt sätt använda hydraliska skivbromsar?
För rätt cykel får den gärna kosta lite, dock helst inte över 15"

/Janne
 
Det finns lösningar med konvertrar från landsvägsreglage till hydraliska bromsar. Vad jag vet bygger alla på att en vajer drar i något för endamålet avsett externt reglage för bromsarna. Lösningen brukar vad jag sett vara rätt dyr. Ibland hittar man även bilder på att folk kopplar lvgbromsreglagen direkt till ett par lätt modifierade hydraliska bromsreglage som är monterade på bockstyret. Hur bra de både lösningarna funkar vet jag inte.
 
Ramarna från Focus byggs på plats i deras egen fabrik i Tyskland och både kvaliten och finishen är mycket hög. Själv har jag inte ägt en cylocross från dom utan bara en dirt jump-cykel men om jag fattat allt rätt är det just på cyclocross som dom ska vara vassast.

Och även om det kanske mer gynnar deras eget säljsnack än ramarna så har grundaren Mike Kluge faktiskt vunnit världsmästerskapet i cyclocross (-92):
http://de.wikipedia.org/wiki/Mike_Kluge

Jag köpte min cykel hos TCM här i Stockholm som har ett stort utbud av Focus:
http://tcm.bazment.se/templates/bikeBrand.aspx?page_id=50
 
Ramarna från Focus byggs på plats i deras egen fabrik i Tyskland
Stämmer det verkligen att ramarna byggs i Tyskland?
Att cyklarna gör det är inte ovanligt, beror till stor del på EUs skyddstullar, även Crescent/Monark/Bianchi gör så.
Dvs köper ramar + alla andra delar från ffa sydostasien, men de bygger en cykel av delarna i EU.

Sedan så undrar jag varför det öht är viktigt var ramen (eller cykeln) är byggd?

För mig är det viktigare HUR en cykel (och dess delar) är konstruerad och tillverkad.
Men viktigast är vilka egenskaper cykeln (och dess delar) har.
Att bedöma cyklar (och dess delar) enbart utifrån vilket land de är tillverkade i är lika intelligent som att enbart bedöma människor utifrån deras hudfärg.
 
Senast ändrad:
Att en cykel tillverkare även tillverkar ramen själv gör att dom kan kontrolera kvallitet och tillverkningsmetoder fullt ut, istället för att ha en underleverantör som letar sätt att spara pengar i tillverkningen som i värsta fall kan ge dålig kvallitet. Löften om hur saker ska tillverkas brukar inte vara värda pappret dom är skrivna på om det går att skippa kostander och öka sin egen vinst.
 
Det intressanta är väll inte var de gör sina "welde frames" utan var de gör sina kolfiber-saker...
Det är väll kolfiberprylarna som är de arbetskraftsintensiva...... Och som många tillverkare verkar ha svårt att göra konkurrenskraftigt i Europa. Det är väll överhuvudtaget svårt/dyrt att arbeta med epoxy på ett godkänt sätt i Europa?
Och frågan är väll i vilket stadium ramen blir made in Germany. I något stadium kommer väll kolfibern från asien. Frågan är väll bara hur bearbetad den är först?
 
Att en cykel tillverkare även tillverkar ramen själv gör att dom kan kontrolera kvallitet och tillverkningsmetoder fullt ut, istället för att ha en underleverantör som letar sätt att spara pengar i tillverkningen som i värsta fall kan ge dålig kvallitet. Löften om hur saker ska tillverkas brukar inte vara värda pappret dom är skrivna på om det går att skippa kostander och öka sin egen vinst.

det finns ju underleverantörer som är billigare för att de är bättre på tillverkningmetoder (oavsett vilket land de råkar befinna sig i) - och kanske därmed också kvalitet. det brukar, i kostnadsbilden, inte skada att vissa länder har klart lägre arbetskostnader.

det finns euroeiska tillverkare, med sitt namn på produkten, som helt säkert är klart sämre på att tillverka det vi kallar hög kvalitet än de tillverkare vi kallar underleverantör.

den vertikala positionen ger inga andra självklara möjligheter än det faktum att högst upp får välja namn på produktet och de blir därmed ansvariga för kvatitet inför kund.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...