Millican ryggsäckar, någon som har en?

Lite nyfiken på det där "rull-locket"
Vad är tanken med det, har det en praktisk funktion?

Har sett vissa ryggsäckar med såna lock men inte fattat om det är en praktisk eller estetisk detalj

Syftet är att göra säcken mer vattentät (tänk vattentäta packpåsar) och eventuellt lättare. Kan också bli lättare att komprimera / variera volymen på innehållet med en hög krage / rullstängning. På en gå-till-jobbet-rygga är det bara utseende och enligt mig opraktiskt.

Nej vardagsryggor föredrar jag omedelbar tillgänglighet
Tex skulle jag inte kunna tänka mig en vardagsrygga som stängs med spännen! Dragkedja för att öppna/stänga. Ett mindre fack utanpå

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Millican axelväska

Jag har en Milllican axelväska stora modellen som jag är väldigt nöjd med.

Kvalitet är överraskande bra. Suveränt smidig när jag inte är på tur, fungerar perfekt på cykel och jag blir inte skojad för ryggsäck på jobbet (jag vägrar köpa separat jobbväska). Fungerar utmärkt som dagsturssäck, fast svalare p g a cykelremmen.

Väskan är stor nog att rymma en helgpackning i kombination med ett separat rullat liggunderlag med sovsäck inrullad. Alltså inte vandring, men arbetshelger med scouterna etc.

Småfickorna på insidan är stora nog att få ner handen i, men ur vägen då jag öser i större grejer. Lite listigt sydd resår fixar den saken.

Hej!

Nu är jag några år efter här! Men jag funderar på att köpa en millican ryggsäck och kom över denna tråd. Jag har kikat lite på just Marsden 32l och Smith 25l rolltop ryggsäckarna. Blev det en Marsden för TS?

Tanken är att ha den som en vardags och till-jobbet ryggäsck. Jag har en rolltop nu till vardagen men lite för liten och skulle vilja få plats med mer, t.ex packa med en regnjacka/hoodie eller liknande och kunna handla på vägen hem ibland. Idag har jag oftas en laptop, böcker, anteckningsblock, pennor, matlåda och lite annat smått. Frågan är om Marsden 32l skulle bli för stor som en till-jobbet ryggsäck?

Volymen av dina grejor. Ruta insidan på en flyttkartong i decimeterstora rutor. Lägg ner din packning i flyttlådan. Läs av hur många liter det tar. Svårare är det inte.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips