Millet Khumbu 75+10? andra ~70l-säckar

Hej!
Jag är på väg att inhandla en ny ryggsäck sedan jag inte orkar bära på min gamla och för mig mycket obekväma stora sacci längre. Efter att ha åkt runt lite och provat olika säckar har jag dels fastnat lite för Millet Khumbu 75+10 samt osprey aether 70, ca 3hg i vikt skiljer dessa medan jag tyckte att khumbun var mycket bekvämare. Men jag kanske är ute i helt fel storleksklass?

Finns det någon här som har en khumbu 75 eller provat en?

Mina behov består av kanske max en veckas enklare turer samt någon utlandsresa då och då på någon vecka. vad tycker ni som har lite mer erfarenhet att jag borde prova?

Jag har även provat bergans trollhetta och haglöfs oxo 65. Några mer tips? Jag är inte intresserad efter något i prisklassen över 4000 och ej heller någon som jagar gram (än sålänge).
Tack på förhand.
 
öringen; sa:
knabsol; sa:
Jag är inte intresserad efter något i prisklassen över 4000 och ej heller någon som jagar gram (än sålänge).

Förlåt, men det begriper jag faktiskt inte. Om du ändå ska köpa ny säck, varför inte satsa på en rejäl lättviktare med en gång då?

Uttryckte mig kanske lite otydligt, menade mer att om skillnaden är liten så prioriterar jag hellre bärkomfort än vikt. Men som sagt så är jag rätt grön så kanske bör jag tänka om?
 
Jag är ägare av en Osprey Aether 70 sen nån månad tillbaks, och jag är jättenöjd, har burit runt 20 kilo ett antal dagar, och det funkar bra..
en helt underbar feature att kunna använda midjebälte och topplock tillammans som midjeväska!
Nog skön för att jag ska välja den framför andra väskor när jag är hemma, och grymt skönt att den alltid är med :)
Kan vara värt att beakta!

Men givetvis ska du köpa den säck som känns bäst!
 
öringen; sa:
knabsol; sa:
Jag är inte intresserad efter något i prisklassen över 4000 och ej heller någon som jagar gram (än sålänge).

Förlåt, men det begriper jag faktiskt inte. Om du ändå ska köpa ny säck, varför inte satsa på en rejäl lättviktare med en gång då?

Ursäkta om jag lägger mig i men om man nu inte har en packning som i övrigt oxå är UL (vilket kanske inte alla har) så finns det väl ingen mening med att ha en UL säck som dels har sämre komfort (de är inte gjorda för vikter över 12-13 kg) och dels håller mkt sämre!

(Om man då förståss inte bara gör kortare turer och slipper den tunga maten)

Jag tänker börja i andra ändan (ny sovsäck, liggunderlag, tält) innan jag byter ut min ryggsäck till nåt som väger under 1,8 kg och har ett ordentligt bärsystem.

Jag är själv inne på Ospray Aether 60 då jag vet att min packning på en två-veckors tur inte kommer att bli lättare än 20 kg (inom en överskådlig framtid).
 
lleberg; sa:
Jag är ägare av en Osprey Aether 70 sen nån månad tillbaks, och jag är jättenöjd, har burit runt 20 kilo ett antal dagar, och det funkar bra..
en helt underbar feature att kunna använda midjebälte och topplock tillammans som midjeväska!
Nog skön för att jag ska välja den framför andra väskor när jag är hemma, och grymt skönt att den alltid är med :)
Kan vara värt att beakta!

Men givetvis ska du köpa den säck som känns bäst!

Är topplocket möjlig att justera i höjdled?


peter
 
ping; sa:
Är topplocket möjlig att justera i höjdled?

peter

Ja, det är det.
Men remmarna på ryggsidan av säcken går som ett v från locket genom en öggla och tillbaks igen, så trots att remmarna är ganska långa så kan man bara höja det ca 15-20 cm i bakkant, men remmarna på baksidan av säcken är väl tilltagna i längd så det går att höja rätt mycket.
[Ändrat av lleberg 2007-04-26 kl 23:34]
 

avslutad210712

Gäst
Om man köper en Aether skall man veta att man har möjlighet att byta ut höftbältet mot höftbältet som sitter på Crescent. Kanske inte affären tycker att det är den bästa ideen ur deras synvinkel men det är helt i linje med Ospreys filosofi. Möjligen till en liten merkostnad men affären skall inte säga nej till det. Likaså skall man se till att man får rätt storlek på axelremmarna samt höftbältet.

Har själv en Crescent 110 och bärkomforten är mycket bra och om Aether är i närheten av det så är det absolut inga problem att bära 20 kg i den. Funderar själv på en lite mindre säck och då ligger Aether bra till pga dess lägre vikt jämfört med Crescent.
 
lleberg; sa:
ping; sa:
Är topplocket möjlig att justera i höjdled?

peter

Ja, det är det.
Men remmarna på ryggsidan av säcken går som ett v från locket genom en öggla och tillbaks igen, så trots att remmarna är ganska långa så kan man bara höja det ca 15-20 cm i bakkant, men remmarna på baksidan av säcken är väl tilltagna i längd så det går att höja rätt mycket.
[Ändrat av lleberg 2007-04-26 kl 23:34]

Ahhh...Då finns den perfekta säcken alltså :).


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schneeberger Millet Expedition 65 Transportera 1
0889 Millet Transportera 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.