Ryggsäck - tips & råd sökes

Var iväg till fjällen i somras & hade då en lånad Haglöfs OXO 60Q. Riktigt fin ryggsäck. Men saaaatan så obekväm den var. Tänkte att "Äh, dammodell, lär väl vara smalare över axlarna, men vafan..."
Det fick jag ångra.
Skavde in hårt vid nyckelbenen, mosade in mössa & vantar under för att få mindre ont vilket hjälpte lite, men var inte direkt kul att ha XX antal mil framför sig när man hade ont efter redan 2 dagar. Sen skavde den vid höftbältet med, spelade ingen roll hur jag försökte fixa det. Så ny ryggsäck sökes.
Är 172 lång, 74kg, vältränad med lite överflöd, inte allt för små trapz, dock tycker jag själv inte att jag är så bredaxlad, men jah, bra mycket mer än normal tjej. Inte intresserad av dammodeller öht, passar inte min kropp.
Det jag gillade med OXO'n dock var att den hade grymt bra fack, många små fack, dubbla i topplocket, 2 på sidorna, öppningsbar runt hela fronten osv. så¨på så sätt var den trevlig.
Med det sagt har jag kikat lite på några väskor & skulle gärna ta lite råd om dessa nu.
Har kikat på Osprey Xenith 75 samt Lundhags V8 75+10. Om någon äger någon utav dessa & kanske råkat på en OXO, hur skulle ni jämföra dem som? Är mest intresserad av många fickor, lätt att få in saker i samt att den givetvis skall vara bekväm... Läser mest fina recensioner om dem båda, men jah... vill ha lite fler åsikter än att "den var nice :)!" ._.

Vet att det är egentligen nödvändigt att pröva ryggsäcken, men bor rätt olägligt till. Dock om någon har koll på om det finns någon välsorterad affär i Sundsvallstrakterna där man skulle kunna höra sig för & prova så mottages det med öppna armar. Skulle kunna höra med XXL om de kan ta hem så man får pröva en Lundhags iaf, men om det inte funkar är det ju bra med fler alternativ... :p
 
Kolla på Wått & Torrt i Sundsvall. Bra butik där Du kan få erfaren hjälp att prova ut ryggsäck. OXO fanns i a f tidigare i herrmoden. Annars rekommenderar jag varmt Fjällräven Kajka och hänvisar till min recension av den.

//Lele
 
Lundhagsen på XXL verkar vara någon äldre (?) modell av V8'an om jag inte tar fel. Är den nyare med liten ryggsäck på fronten jag kikat på & söker efter, kanske skiljer åt så om jag kan vill jag ju verkligen pröva "rätt" :]

Ska kika på Wått & Tårrt, tack så mycket!
 
Lundhagsen på XXL verkar vara någon äldre (?) modell av V8'an om jag inte tar fel. Är den nyare med liten ryggsäck på fronten jag kikat på & söker efter, kanske skiljer åt så om jag kan vill jag ju verkligen pröva "rätt" :]

Ska kika på Wått & Tårrt, tack så mycket!

Skall du ha den som reseryggsäck kan den nya modellen med kängurupack vara en tanke, men lika enkelt att ta med en liten turryggsäck nerpackad (min 18l turryggsäck väger 300g och fungerar som packpåse till kläderna i den stora ryggsäcken när jag inte använder den för ex toppturer, är en REI Flash 18). Skall du däremot använda ryggsäcken till vandring finns det inga fördelar med den nya modellen, utan den äldre modellen är att föredra. Kängurupacken bara adderar vikt och använder du den till att packa i under vandringen hamnar den vikten för långt bak.

Då det bara skiljer 2cm i längd mellan dig och min hustru, kan det vara en vits att du även testar Lundhags V8 Spirit 60L (som hon använder). XXL säljer även den för 1299kr. Den säcken passar bra för lite kortare ryggar, men testa själv så säcken känns bra på dig.

En annan bra säck är Deuter som du borde titta på, ex Aircontact modellen. Vi har själva en Aircontact 55+10 som vi är mycket nöjda med, här en lite större:
http://www.beli.se/ryggsackar/over-40-liter/aircontact-65-10-2
 
Arcetryx.

Var iväg till fjällen i somras & hade då en lånad Haglöfs OXO 60Q. Riktigt fin ryggsäck. Men saaaatan så obekväm den var. Tänkte att "Äh, dammodell, lär väl vara smalare över axlarna, men vafan..."
Det fick jag ångra.
Skavde in hårt vid nyckelbenen, mosade in mössa & vantar under för att få mindre ont vilket hjälpte lite, men var inte direkt kul att ha XX antal mil framför sig när man hade ont efter redan 2 dagar. Sen skavde den vid höftbältet med, spelade ingen roll hur jag försökte fixa det. Så ny ryggsäck sökes.
Är 172 lång, 74kg, vältränad med lite överflöd, inte allt för små trapz, dock tycker jag själv inte att jag är så bredaxlad, men jah, bra mycket mer än normal tjej. Inte intresserad av dammodeller öht, passar inte min kropp.
Det jag gillade med OXO'n dock var att den hade grymt bra fack, många små fack, dubbla i topplocket, 2 på sidorna, öppningsbar runt hela fronten osv. så¨på så sätt var den trevlig.
Med det sagt har jag kikat lite på några väskor & skulle gärna ta lite råd om dessa nu.
Har kikat på Osprey Xenith 75 samt Lundhags V8 75+10. Om någon äger någon utav dessa & kanske råkat på en OXO, hur skulle ni jämföra dem som? Är mest intresserad av många fickor, lätt att få in saker i samt att den givetvis skall vara bekväm... Läser mest fina recensioner om dem båda, men jah... vill ha lite fler åsikter än att "den var nice :)!" ._.

Vet att det är egentligen nödvändigt att pröva ryggsäcken, men bor rätt olägligt till. Dock om någon har koll på om det finns någon välsorterad affär i Sundsvallstrakterna där man skulle kunna höra sig för & prova så mottages det med öppna armar. Skulle kunna höra med XXL om de kan ta hem så man får pröva en Lundhags iaf, men om det inte funkar är det ju bra med fler alternativ... :p

Kan rekomendera dig att kolla på Arcteryx säckar, inte massa småfack o sånt. Men slår det mesta i bekvämlighet under turen. Plus att hela säcken är i generell bemärkelse smalare än andra tillverkare. Vanesak det där med facken, finns kanske någon modell med samma funktion men känner sj att det är överflöd med massa "bylls" som sticker ut.
Lycka till!
 
hur mycket kånkade du med dig?

Vägde 18kg när jag drog, lättade givetvis lite allt eftersom.

Skall du ha den som reseryggsäck kan den nya modellen med kängurupack vara en tanke, men lika enkelt att ta med en liten turryggsäck nerpackad (min 18l turryggsäck väger 300g och fungerar som packpåse till kläderna i den stora ryggsäcken när jag inte använder den för ex toppturer, är en REI Flash 18). Skall du däremot använda ryggsäcken till vandring finns det inga fördelar med den nya modellen, utan den äldre modellen är att föredra. Kängurupacken bara adderar vikt och använder du den till att packa i under vandringen hamnar den vikten för långt bak.

Då det bara skiljer 2cm i längd mellan dig och min hustru, kan det vara en vits att du även testar Lundhags V8 Spirit 60L (som hon använder). XXL säljer även den för 1299kr. Den säcken passar bra för lite kortare ryggar, men testa själv så säcken känns bra på dig.

En annan bra säck är Deuter som du borde titta på, ex Aircontact modellen. Vi har själva en Aircontact 55+10 som vi är mycket nöjda med, här en lite större:
http://www.beli.se/ryggsackar/over-40-liter/aircontact-65-10-2

Skall användas både i fjällen samt på tur till utland.
Extrasäcken tänker jag kan komma väl till hands vid mindre dagsturer. Drog upp på Keb i sommar & tog topplocket på OXO'n & omvandlade till någon form av ryggsäck. Kunde inte ha något i den av tyngd (dock har man kanske inte så mycket med sig, men om det gått hade jag gärna tagit lite mer saker med mig upp på toppen, typ mat, överdragsbrallor osv.) dock, så var ju bara en nödlösning.

10L, visst kan nog få ner en del där, men garanterar att typ en regnjacka & en toarulle + småsaker inte kommer ge någon större bakåtvikt. Japp, är ett stort fan av fack överallt. "Ytterfack, vänster> nötter. Topplock, ytter> regnjacka" osv. Istället för att behöva gräva runt i hela väskan efter allt.
Vill helst ha en större väska med, så därför jag siktar på en 75'a.

Saken är den att jag drar utomlands i slutet på november & måste ha en ryggsäck tills dess. & som sagt: har inte nära till hands att prova ut allt kanske, så kan hända att det blir en viss chansning, men kommer överväga noga innan.
 
Har kikat runt lite mer & köper konceptet att det kan vara bättre att köpa en separat mindre lättviktsryggsäck. Försöker hitta bra bilder på V8'an, men so far av det lilla jag sett ser den ju ut att ha lite fack (?) & verkar fin på så sätt.

För övrigt: går det inte att redigera inlägg? ._. därav dubbelpost.
 
Jag är tjej, bredaxlad, 172cm/60 kg och går med Osprey Ariel 65. Toknöjd med väskan, bästa som finns! :) Riktigt bra kvalitet, små och stora fack, skönt avbärarbälte, smarta remmar (den här väskan har ganska många remmar vilket jag vanligtvis ogillar, men alla remmarna har en smart funktion vilket gör att man använder dem).

Min sambo har motsvarande herrvariant - Aether och är lika nöjd med sin. Vill man ha större är nog Xenith ett bra alternativ.

Osprey gör väldigt bra väskor (har tre Osprey själv), har mycket smarta funktioner man faktiskt använder och har livslång garanti på riktigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Onesport Inställning av ryggsäck - samlade tips Transportera 4
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
daniel81 Söker tips ang ryggsäck Transportera 18
mile0003 Presentkort, ryggsäck och tips... plx Transportera 4
jerklaren Ny ryggsäck. Söker erfarenheter och tips. Transportera 0
tsebring Veckotur - Tips på ryggsäck anpassad för kvinnor? Transportera 0
Whovally Tips på ryggsäck Transportera 2
pelka Vill ha tips på Lätt 25-35L ryggsäck?? Transportera 3
shadowfire Ryggsäck för sommarvandring - tips? Transportera 26
falken85 Tips på ryggsäck 45-55l Transportera 6
mike79 Vill ha tips på ny ryggsäck Transportera 2
martinsit Tips på 70-80 liters ryggsäck Transportera 8
Nordstjärnan Behöver tips på ryggsäck. Transportera 8
brigas tips på ryggsäck för liten person Transportera 2
ArneJ Tips på bra ryggsäck Transportera 1
fredrikp Ryggsäck runt 90 l - Tips Transportera 0
lassep Tips på ryggsäck, ca 90-100 liter? Transportera 23
Sellberg någon som kan ge tips om en ryggsäck 40-50 Transportera 10
mackan Tips på liten ryggsäck Transportera 0
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.