Ryggsäck för sommarvandring - tips?

Hej!

Jag har sökt runt och kikat, men inte riktigt fått kläm på vilken ryggsäck jag ska köpa.
Min erfarenhet hittills är baserad på en lånad Everest 60-litare med ca 18kg packning i. Fungerade fint, förutom att jag fick så helsikes ont över höfterna, men så ska det väl vara antar jag :)

Nu är det dags o köpa en egen ryggsäck. Avsedd för 3-7 dagars turer, sommartid. Vandrar alltid ihop med folk o fördelar utrustningen, så jag tror 60 liter blir lagom.

Jag siktar på rätt lätta prylar på både tält o sovsäck, så ryggsäcken får gärna tillhöra den lättare kategorin. Tacksam för tips o förslag från er erfarna gurus :)
 
Bergans helium kanske passar dig? Det är en kanonsäck som är mycket skön för höfterna, jag har själv haft problem med ont i höfterna med andra säckar, men inte med Helium. Det beror ju naturligtvis på att jag kånkar på en 8 kilo lättare packning, men höftbältet är skönt vadderat och är mycket behagligt. Jag har burit som max 15 kilo i den säcken vilket funkade bra, men jag skulle nog inte rekommendera att bära så mycket tyngre än det. Den är på 55 liter, vilket räcker långt, den längsta turen jag gått med den är en 6 dagars tur vilket inte var några problem. Men detta beror ju helt på vad du har för grejer. Enda nackdelen med den säcken är att den är ganska dyr, men det är väl investerade pengar! Det finns billigare och lättare säckar som du säkert snart får tips om, men Bergans Helium är ett bra alternativ. Det finns många trådar om lätta säckar, använd sökfunktionen så hittar du många tips!

Info: http://bergans.no/sider/start_produkter.asp
 
Senast ändrad:
Bergans helium kanske passar dig? Det är en kanonsäck som är mycket skön för höfterna, jag har själv haft problem med ont i höfterna med andra säckar, men inte med Helium. Det beror ju naturligtvis på att jag kånkar på en 8 kilo lättare packning, men höftbältet är skönt vadderat och är mycket behagligt. Jag har burit som max 15 kilo i den säcken vilket funkade bra, men jag skulle nog inte rekommendera att bära så mycket tyngre än det. Den är på 55 liter, vilket räcker långt, den längsta turen jag gått med den är en 6 dagars tur vilket inte var några problem. Men detta beror ju helt på vad du har för grejer. Enda nackdelen med den säcken är att den är ganska dyr, men det är väl investerade pengar! Det finns billigare och lättare säckar som du säkert snart får tips om, men Bergans Helium är ett bra alternativ. Det finns många trådar om lätta säckar, använd sökfunktionen så hittar du många tips!

Info: http://bergans.no/sider/start_produkter.asp

Kanonbra, mkt tack!
Jag har sökt och läst i en del trådar, men är ändå rådvill. Dock tacksam för all input jag kan få.
 
Jag skulle kika närmare på en ryggsäck från GoLite! Deras modell Quest Ligger på ca 72 liter (finns även som damsäck) men väger inte mer än 1400 gram. Den är dessutom väldigt smidig att "förminska" om man inte behöver använda hela volymen. Höftbärarbälten är sköna och den är enkel att justera för bästa passform. Perfekt säck till packning runt 15 kg enligt mig. Kolla gärna in här om du vill läsa mer:
www.go-nature.se

Good Luck!
 
Köpte själv en Golite Pinnacle säck som ska testas denna sommarvandringen.

Lundhags V8 75L som jag hade förra sommaren är jag inte nöjd med.
 
Hmm, intressant! Var inte farligt dyrt heller med 1700 kr för en ryggsäck. Runt 4000-5000 kr känner jag att det börjar bli lite mkt i och med att jag inte är något vandringsproffs (ännu).
 
Haglöfs matrix

Har själv köpt en haglöfs matrix 50 liters.

Ngn som har testat matrix???

Men har inte hunnit testa den ännu, får nog bli en sväng på kinnekulle-leden till helgen.
 
Köpte en haglöfs matrix 60 L till flickvännen förra sommaren och den fungerar jätte bra. Funderar själv på en 70L matrix...
 
Jag kör själv med GoLite W's Pinnacle 60liter trots att jag är man.
Anledningen att jag inte har en för män är att den är på 70liter vilket är helt onödigt i mina ögon.
Lite tråkigt att de nyare modellerna blivit så pass mycket tyngre än de tidigare. Min ryggsäck väger 685g.

Den har väl hängt med på ca 30 mils vandring än så länge och jag kommer aldrig byta.
Bästa ryggsäck jag haft, utan tvekan!
//Peter
 
Jag köpte en sån 40-liters till min flickvän och planen var att ha den själv på korttur. Faktum är att den känns gigantisk för att vara 40 liter. Jag får i två cellplastunderlag inuti den när jag har lite grejer med. Den är eventuellt lite för lång i bärsystemet för min tjej så vi får se om det blir en renodlad tjejsäck för henne i alla fall. Jag är hur som helst klart nöjd med köpet. Betalade en tuselapp för den efter nyår.

Har själv köpt en haglöfs matrix 50 liters.

Ngn som har testat matrix???

Men har inte hunnit testa den ännu, får nog bli en sväng på kinnekulle-leden till helgen.
 
Har själv köpt en haglöfs matrix 50 liters.

Ngn som har testat matrix???

Men har inte hunnit testa den ännu, får nog bli en sväng på kinnekulle-leden till helgen.

Köpte en 60 liters men har bara hunnit ha med den på en dagstur. Tycker den satt skönt på ryggen och jag gillar att den "komprimeras" på ett bra sätt när man inte vill packa fullt. Jag hade väl inte mer än 12-13 kg i den, det funkade fint!

Provpackningen inför sommarens tur Abisko-Nikkaloukta såg mycket positiv ut ;)
 
Jag har en Matrix 60, har inte hunnit använda den så mycket men mina intryck hittills är att den är bra. Har haft knappa 15kg som max och det var inga problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.