Ryggsäck för sommarvandring - tips?

Hej!

Jag har sökt runt och kikat, men inte riktigt fått kläm på vilken ryggsäck jag ska köpa.
Min erfarenhet hittills är baserad på en lånad Everest 60-litare med ca 18kg packning i. Fungerade fint, förutom att jag fick så helsikes ont över höfterna, men så ska det väl vara antar jag :)

Nu är det dags o köpa en egen ryggsäck. Avsedd för 3-7 dagars turer, sommartid. Vandrar alltid ihop med folk o fördelar utrustningen, så jag tror 60 liter blir lagom.

Jag siktar på rätt lätta prylar på både tält o sovsäck, så ryggsäcken får gärna tillhöra den lättare kategorin. Tacksam för tips o förslag från er erfarna gurus :)
 
Bergans helium kanske passar dig? Det är en kanonsäck som är mycket skön för höfterna, jag har själv haft problem med ont i höfterna med andra säckar, men inte med Helium. Det beror ju naturligtvis på att jag kånkar på en 8 kilo lättare packning, men höftbältet är skönt vadderat och är mycket behagligt. Jag har burit som max 15 kilo i den säcken vilket funkade bra, men jag skulle nog inte rekommendera att bära så mycket tyngre än det. Den är på 55 liter, vilket räcker långt, den längsta turen jag gått med den är en 6 dagars tur vilket inte var några problem. Men detta beror ju helt på vad du har för grejer. Enda nackdelen med den säcken är att den är ganska dyr, men det är väl investerade pengar! Det finns billigare och lättare säckar som du säkert snart får tips om, men Bergans Helium är ett bra alternativ. Det finns många trådar om lätta säckar, använd sökfunktionen så hittar du många tips!

Info: http://bergans.no/sider/start_produkter.asp
 
Senast ändrad:
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Bergans helium kanske passar dig? Det är en kanonsäck som är mycket skön för höfterna, jag har själv haft problem med ont i höfterna med andra säckar, men inte med Helium. Det beror ju naturligtvis på att jag kånkar på en 8 kilo lättare packning, men höftbältet är skönt vadderat och är mycket behagligt. Jag har burit som max 15 kilo i den säcken vilket funkade bra, men jag skulle nog inte rekommendera att bära så mycket tyngre än det. Den är på 55 liter, vilket räcker långt, den längsta turen jag gått med den är en 6 dagars tur vilket inte var några problem. Men detta beror ju helt på vad du har för grejer. Enda nackdelen med den säcken är att den är ganska dyr, men det är väl investerade pengar! Det finns billigare och lättare säckar som du säkert snart får tips om, men Bergans Helium är ett bra alternativ. Det finns många trådar om lätta säckar, använd sökfunktionen så hittar du många tips!

Info: http://bergans.no/sider/start_produkter.asp

Kanonbra, mkt tack!
Jag har sökt och läst i en del trådar, men är ändå rådvill. Dock tacksam för all input jag kan få.
 
Jag skulle kika närmare på en ryggsäck från GoLite! Deras modell Quest Ligger på ca 72 liter (finns även som damsäck) men väger inte mer än 1400 gram. Den är dessutom väldigt smidig att "förminska" om man inte behöver använda hela volymen. Höftbärarbälten är sköna och den är enkel att justera för bästa passform. Perfekt säck till packning runt 15 kg enligt mig. Kolla gärna in här om du vill läsa mer:
www.go-nature.se

Good Luck!
 
Köpte själv en Golite Pinnacle säck som ska testas denna sommarvandringen.

Lundhags V8 75L som jag hade förra sommaren är jag inte nöjd med.
 
Hmm, intressant! Var inte farligt dyrt heller med 1700 kr för en ryggsäck. Runt 4000-5000 kr känner jag att det börjar bli lite mkt i och med att jag inte är något vandringsproffs (ännu).
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Haglöfs matrix

Har själv köpt en haglöfs matrix 50 liters.

Ngn som har testat matrix???

Men har inte hunnit testa den ännu, får nog bli en sväng på kinnekulle-leden till helgen.
 
Köpte en haglöfs matrix 60 L till flickvännen förra sommaren och den fungerar jätte bra. Funderar själv på en 70L matrix...
 
Jag kör själv med GoLite W's Pinnacle 60liter trots att jag är man.
Anledningen att jag inte har en för män är att den är på 70liter vilket är helt onödigt i mina ögon.
Lite tråkigt att de nyare modellerna blivit så pass mycket tyngre än de tidigare. Min ryggsäck väger 685g.

Den har väl hängt med på ca 30 mils vandring än så länge och jag kommer aldrig byta.
Bästa ryggsäck jag haft, utan tvekan!
//Peter
 
Jag köpte en sån 40-liters till min flickvän och planen var att ha den själv på korttur. Faktum är att den känns gigantisk för att vara 40 liter. Jag får i två cellplastunderlag inuti den när jag har lite grejer med. Den är eventuellt lite för lång i bärsystemet för min tjej så vi får se om det blir en renodlad tjejsäck för henne i alla fall. Jag är hur som helst klart nöjd med köpet. Betalade en tuselapp för den efter nyår.

Har själv köpt en haglöfs matrix 50 liters.

Ngn som har testat matrix???

Men har inte hunnit testa den ännu, får nog bli en sväng på kinnekulle-leden till helgen.
 
Har själv köpt en haglöfs matrix 50 liters.

Ngn som har testat matrix???

Men har inte hunnit testa den ännu, får nog bli en sväng på kinnekulle-leden till helgen.

Köpte en 60 liters men har bara hunnit ha med den på en dagstur. Tycker den satt skönt på ryggen och jag gillar att den "komprimeras" på ett bra sätt när man inte vill packa fullt. Jag hade väl inte mer än 12-13 kg i den, det funkade fint!

Provpackningen inför sommarens tur Abisko-Nikkaloukta såg mycket positiv ut ;)
 
Jag har en Matrix 60, har inte hunnit använda den så mycket men mina intryck hittills är att den är bra. Har haft knappa 15kg som max och det var inga problem.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.