Tips på ryggsäck, ca 90-100 liter?

Skulle vilja ha tips om bra ryggsäckar med volym mellan 85 till max 110 liter. Funderar på en Bergans Alpinist/Viking (alt Powerframe) men tycker att de kanske är i största laget.
 
bära tungt..

Berghaus Vulcan är alltid ett tryggt val. Gå in på utrustningsrecensionerna och kolla alla positiva omdömmen om denna rygga..
 
Re: bära tungt..

FJS90/91; sa:
Berghaus Vulcan är alltid ett tryggt val. Gå in på utrustningsrecensionerna och kolla alla positiva omdömmen om denna rygga..

Jag har en sådan och var nöjd med den i flera år. Dock har jag nu köpt en Lundhags, som känns som ett bättre val. Titta på deras stora säck, den är flexibel och mycket trevlig.

Berghausen uppför sig inte riktigt bra om man inte packar den full tycker jag.
 
Efter att ha tittat på Lundhags och jämnfört dem med Berghause och Bergan säckarna så är min högst personliga åsikt att Lundhags är väldigt "plottriga med för mycket lösa band och säckar som hänger och slänger. Själv så föredrar jag säckar som är mer "rena" i sin konstruktion men med bra fäst möjligheter. ett annat önskemål är en säck med lösa sidfickor som kan användas som dagsturssäck (inkl stora trangiat). Av mina tidigare erfarenheter så väljer jag mellan Berghause och Bergan. MEN det är en stor prisskillnad, jag undrar hur sund man är i skallen när man tittar på säckar i 4000kr klassen, kan vara lite svårt att förklara för dom där hemma!
 
gå in och kolla

Om det handlar om pris så finns det ett alternativ som du kan titta på, gå in på [ http://www.militaryshop.se/rygga.html ] och kolla. Där finns både Berghaus Vulcan och en kopia för 1600:- som heter, "Mountain Patrol ryggsäck". Jag vet inte personligen hur bra den är men min arbetskompis köpte en och är nöjd med den... Sedan kan det vara intressant att titta på militaryshop´s produktutbud i rent studiesyfte, herre jevlar.. visste inte att det fanns ett sådant behov av den här typen av produkter. Man skulle kunna tro att vi bor Beirut...hihihi
 
Din signatur gör mig nyfiken, då vi säkert gjort ett och annat ihop, t ex burit ryggsäck över en och annan stock. Kanske närmare än man tror? För övrigt är det i mitt tycke så att ryggsäcken kanske är den del i utrustningen som är MEST personlig, men så är det också den del som är svårast att prova skarpt i butik.
 
Norröna

Jag skulle inte byta bort min Norröna mot någon annan 90-literssäck. Den är ganska lätt, bra att bära och har den vanliga uppsättningen fickor man behöver; delbar säck, inner- och ytterficka på locket och möjlighet att plocka på sidofickor (till ett hissnande pris visserligen - 450 kr per par, finns i två storlekar). Norröna finns i 65, 80, 90 och 100 liter. Jag har 90, vilket jag tycker täcker alla mina behov. Kavliteten går knappast att klaga på. Den känns genomtänkt och utan onödigt lull-lull, men med det man behöver. Min enda invändning är priset som ju ligger en bit över 3000 kr. De finns knappast någon begangnad att få tag på, vilket säger en del om hur nöjda vi norrönaägare är?

Kalle
 
Norröna?

Jag gillar de gamla Norrönamodellerna, med hålband osv. Inge tjafs, Men den nya varianten med mer high tech stuk tjänns inte riktigt lika fin om man jämför med tex Arcteryx...

Någon som har testat nya Norrönasäckar och kan jämföra med Arcteryx?
 
klättermusen

Om du har stora spenderbyxorna på dig tycker jag du ska kika på Klättermusen mjölner.
Den ser lite rörig ut vid första anblick men efter någon dag har man lärt sig justera rätt. En (enl mig) skön, flexibel säck med vettiga lösningar som sitter riktigt bra både i skidbacken och på långturen.

Och: Till skillnad från norrönas "rörliga" höftbälte fungerar klättermusens dylika, ojojoj vad man kan vicka på höfterna utan att hela säcken åker med! ;o)
 
Løp å kjøp

lassep; sa:
Skulle vilja ha tips om bra ryggsäckar med volym mellan 85 till max 110 liter. Funderar på en Bergans Alpinist/Viking (alt Powerframe) men tycker att de kanske är i största laget.

Her er det bare å kjøpe og den er absolutt ikke for stor! Dette er en kjempebra sekk. Mye bedre enn Norrøna Storen (100 liter + sidelommer.) PS: Dersom du skal bære noe særlig over 30 Kg ville jeg valgt Powerframe.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
tsebring Veckotur - Tips på ryggsäck anpassad för kvinnor? Transportera 0
Whovally Tips på ryggsäck Transportera 2
pelka Vill ha tips på Lätt 25-35L ryggsäck?? Transportera 3
falken85 Tips på ryggsäck 45-55l Transportera 6
mike79 Vill ha tips på ny ryggsäck Transportera 2
martinsit Tips på 70-80 liters ryggsäck Transportera 8
Nordstjärnan Behöver tips på ryggsäck. Transportera 8
brigas tips på ryggsäck för liten person Transportera 2
ArneJ Tips på bra ryggsäck Transportera 1
mackan Tips på liten ryggsäck Transportera 0
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
onnors Behöver tips på ryggor (90L+) för långa och klövjeväska Transportera 18
sledman Tips på hur man kan fästa spade på Hagöfs victor 90100 Transportera 0
Emma_W Tips på en bra 50-55 L säck Transportera 3
anton.w Tips på en bra 80-literssäck? Transportera 4
Tips på en bra ramryggsäck runt 60 l Transportera 3
cristiancjb Behöver tips för ryggsäckar (60-70L) för en kort person Transportera 12
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Polar300 Alaska-tips... Transportera 3
Onesport Inställning av ryggsäck - samlade tips Transportera 4
Swift Tips Fjällräven Raven Gyro Transportera 0
Zorozv Ryggsäck - tips & råd sökes Transportera 14
rawdis Berghaus Crusader - Tips Transportera 7
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
daniel81 Söker tips ang ryggsäck Transportera 18
mile0003 Presentkort, ryggsäck och tips... plx Transportera 4
jerklaren Ny ryggsäck. Söker erfarenheter och tips. Transportera 0
shadowfire Ryggsäck för sommarvandring - tips? Transportera 26
Hilber Skrinda, låg med stora hjul, tips? Transportera 13
Zewz Tips från väderbitna sökes... Transportera 14
josea_84 Tips ang ryggsack ca 100 l Transportera 1
johan5588 -Vandringssäck 80-100 liter, tips ? Transportera 43
Maskinen Tips - alpinist/klättersäck Transportera 2
hannessandahl Tips om köp, Norröna? Transportera 1
xtrom Tips om McKinley Arctic 85 Transportera 0
Qajastin Modda Klättermusen Ratatosk. Tips? Transportera 2
fredrikp Ryggsäck runt 90 l - Tips Transportera 0
Sellberg någon som kan ge tips om en ryggsäck 40-50 Transportera 10
Joana Hjälp i rygsäcksdjungeln!! Ngt tips? Transportera 6
tips om bergans alpinist ll ??? Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.