• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Miljömupp?

En annan sorts mupp har svårt att förstå vad vissa budskap handlar om.

"Ät mindre kött" betyder inte "Alla ska bli veganer och äta sojabönor från Brasilien istället för svenskt kött."
Det betyder "Ät inte mer kött än att du har råd att ställa krav på var det kommer ifrån."

Det går utmärkt att föda upp djur på ett klimat och miljömässigt ok sätt. Men det är inte de djuren som blir till "Fläskfilé 69,90!"
 
En annan sorts mupp har svårt att förstå vad vissa budskap handlar om.

"Ät mindre kött" betyder inte "Alla ska bli veganer och äta sojabönor från Brasilien istället för svenskt kött."
Det betyder "Ät inte mer kött än att du har råd att ställa krav på var det kommer ifrån."

Det går utmärkt att föda upp djur på ett klimat och miljömässigt ok sätt. Men det är inte de djuren som blir till "Fläskfilé 69,90!"
Någon fläskfilé för 69.90 kr/kg hittar jag inte i Kalix. Däremot fläskytterfilé på extrapris om jag vill köpa den.
Däremot har jag ca 70 kg älgkött efter höstens jakt om jag är med på alla älgar. Sedan köper jag sik som håvar sik i Kalix älv. Det är en fiskemetod som boende o sommarstugeägare i byarna får ägna sig åt.
Köper någon korv då och då till stroganoff och kycklingfiléer då och då.
 
Själv jagar jag inte, men kött köper jag nästan bara från bönder i trakten. Det kostar förvisso mer än på ICA, men istället äter jag kött lite mer sällan än jag kunde gjort om jag struntade i varifrån det kommer.
 
Mycket har redan sagts i den här tråden men jag har några saker som jag skulle vilja tillägga.

Jag kan väl börja med att säga att jag tycker det är av yttersta vikt att ta klimathotet på allvar. För 25 år sedan, vid ett studiebesök, frågade jag ett stort stålföretag om de hade en nollvision för utsläpp. Det enda nollställda då var deras blickar då de kliade sig i huvudet och försökte förstå vad jag menade.
Nu, 25 år senare är deras paradprojekt just precis vad jag frågade om. Visst, på den tiden brydde man sig inte lika mycket om koldioxid i atmosfären men nu står de för 10% av hela Sveriges utsläpp om jag inte minns fel.

Det som jag däremot tycker är det mest underliga i hela denna fråga är hur ett parti och hela miljörörelsen har gjort hela klimatfrågan till en personlig fråga?
Kommer ni ihåg problemen med ozonhålen på 80-talet? Organisationer, stater och företag ändrade regelverk för tillverkning och försäljning av produkter och verksamheter som bidrog till att reducera mängden freoner som släpps ut.
Vad tror ni hade hänt om vi istället hade hanterat det problemet som vi idag hanterar koldioxidfrågan? Att det skulle ha varit upp till varje enskild person att se till att jag väljer ett freonfritt kylskåp, freonfri hårspray eller varför inte en freonskatt?
Hör ni hur absurt det låter?

Koldioxidnivåerna i atmosfären skiter fullständigt i om vi i Sverige inför tusen procents skatt på plastkassar från mataffären, förbjuder all form av flygtrafik och bilkörning, tvingar hela befolkningen att bli vegetarianer samt ser till att alla som bryter mot dessa regler sätts i skampåle.

En bra sak som däremot sker är att världens bilflottor håller på att elektrifieras, det minskar koldioxidutsläppen avsevärt men det kräver mer elektricitet, precis som det där stålföretaget om de ska minimera sina utsläpp i framtiden. Med det i åtanke borde miljörörelsen inse att vi faktiskt kommer behöva mer el för att lösa just detta problem.
Nej, det går tydligen inte för sig.
För något som är viktigare för miljörörelsen än mängden koldioxid i atmosfären är ett hat och en irrationell rädsla till den enda energikällan som kan ge oss den el vi behöver - kärnkraft.

Jag skulle kunna fortsätta men om du inte håller med mig så är du i mina ögon en miljömupp.
 
Den bonden gör det iaf som jag hämtar min dynga hos. Andra har gjort det som har haft mjölkkor och nötdjursuppfödning för slakt.

Jag tror dig. Jag sa inte att det aldrig görs, bara att det ofta inte görs. Det finns en anledning till att konstgödsel används. I bästa fall blir då dyngan biogas, i värsta fall hamnar den i vattendragen.
 
Senast ändrad:
Det som jag däremot tycker är det mest underliga i hela denna fråga är hur ett parti och hela miljörörelsen har gjort hela klimatfrågan till en personlig fråga?
...
Jag skulle kunna fortsätta men om du inte håller med mig så är du i mina ögon en miljömupp.

Om du med personlig fråga menar att Miljöpartiet och miljörörelsen vill lägga allt ansvar i klimatfrågan på individen så stämmer det helt enkelt inte. Min egen åsikt är att bland det viktigaste vi kan göra är att ställa krav på politiken. Utöver det kan vi informera oss, göra egna förändringar och påverka andra. Det sämsta vi kan göra är att raljera, håna och påverka andra i en riktning mot förnekelse av problemet.

Montrealprotokollet från 1987 anses vara en av de mest lyckade miljöåtgärderna. Det var dock ingen snabb fix. Uppskattningen är att ozonskiktet kan vara återställt 2050. Brott mot regelverket har förekommit och förekommer. Montrealprotokollet har även betydelse för minskning av växthusgaser.

Du tycker att vi i stället för individuella bidrag ska åstadkomma en minskning av växthusgasutsläppen med ett internationellt regelverk. Vad tror du alla klimatmöten (COP) har handlat om? Sedan 1990 har världens länder förhandlat om klimatet. Vi har kommit så långt som till Parisavtalet.

Kärnkraft är inte den enda energikällan som kan ge oss den el vi behöver. Det är så självklart att det inte ska behöva påpekas. Sverige har goda förutsättningar att klara elförsörjningen utan kärnkraft. Det främsta argumentet mot kärnkraft som en global lösning är tidsperspektivet. Utsläppen måste halveras på 10 år.

Det är ledsamt att det på ett friluftsforum finns människor som använder tillmälen som miljömupp.
 
Jag tror dig. Jag sa inte att det aldrig gjörs, bara att det ofta inte görs. Det finns en anledning till att konstgödsel används. I bästa fall blir då dyngan biogas, i värsta fall hamnar den i vattendragen.

Orsaken är klimatet att det gäller att få grödor att växa ordentligt under sommarmånaderna. Vi har haft första frostnatten i natt. -0,6 och stjärnklart och det var säkert kallare på andra ställen.
 

avslutad210712

Gäst
Helt rätt!

Ja, det gör han ännu! Han bor ju på landet och behöver en stor bil bara för att kunna ta sig fram under vintern.
Han står skriven i Kalix ännu! Jag trodde att jag var en av få smålänningar i Kalix men han kommer från Tranås och det är ju inte mer än lite drygt 2 mil därifrån jag hade stugan n Aneby.
Peter bor i Veniksel utanför Morjärv ute på landet och det har han gjort så länge jag vet. Ca 49 km till Kalix miljövänligt med en suv.

Han har ju även varit kommunalråd i Kalix och han ställa till det under den tiden. :( Då fick han drygt 43 % av rösterna toket. Hur 17 tänkte Kalixborna? Skyll inte på mig bara! (y)

Mp har alldeles för många statsrådsposter jämfört med partiets storlek.:( Hur tänkte svetsaren???

Nu ska jag tamejfan lägga in mitt veto

MP fick en extremt massa röster pga av PE i Kalix på den tiden då de var ett glesbygdsparti.PE var en extremt duktig lokalpolitiker och alla från vänster till höger trodde på honom (jag bodde inte i Kalix då men följde med vad folk sa)

Tyvärr ryckte MP i PE i halvtid och då gick bubblan ur MP i Kalix

PE ställde inte till det i Kalix. Innebär inte att jag tycker att han är bra som MP-minister
 
Nu ska jag tamejfan lägga in mitt veto

MP fick en extremt massa röster pga av PE i Kalix på den tiden då de var ett glesbygdsparti.PE var en extremt duktig lokalpolitiker och alla från vänster till höger trodde på honom (jag bodde inte i Kalix då men följde med vad folk sa)

Tyvärr ryckte MP i PE i halvtid och då gick bubblan ur MP i Kalix

PE ställde inte till det i Kalix. Innebär inte att jag tycker att han är bra som MP-minister

Ja, jag vet att han var rätt duktig i vissa saker men han ställde till det i mångas ögon när han gjorde vissa gator enkelriktade och satte farthinder på Nygatan utanför kommunhuset. 4 st om jag inte minns fel vilket inte gillades av snöröjarna vintertid.
 
Orsaken är klimatet att det gäller att få grödor att växa ordentligt under sommarmånaderna. Vi har haft första frostnatten i natt. -0,6 och stjärnklart och det var säkert kallare på andra ställen.


Så du menar att alla åkrar gödslas med dynga men att en del OCKSÅ konstgödlas? Eller vad? Hänger inte med i resonemanget riktigt.
 
Om någon admi är vaken föreslår jag att tråden kontrolleras, alternativt att internet blockeras till Kalix-trollet ett tag, det börjar spåra ur nu...
Mitt politikerförakt är som det är. Förtroendet för Mp är lika med NOLL.
Jag är för en striktare migrationspolitik och inte en mer generösare som mp vill ha m m.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.