• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Miljömupp?

Visst har vi gjort mycket miljömässigt. Det är därför vår insjöfisk fortfarande innehåller kvicksilver. Det är därför sik, strömming och östersjölax är fulla av dioxiner. Många gamla miljösynder ligger dolda i bottensediment och annat och är tidsinställda bomber. Vem som om tusen år ska ta ansvaret för det kärnkraftsavfall vi lämnar efter oss är oklart. Vi har en infrastruktur baserad på biltransporter som även om alla fordon vore eldrivna är kraftigt miljöstörande. Vårt jord- och skogsbruk bygger på monokulturer och användning av gifter och konstgödning. Och så konsumerar vi som om vi hade fyra jordklot (eller åtminstone fyra Sverige). Så även om det finns några som i vissa avseenden är värre än vad vi är så är det långt ifrån så att vi kan luta oss tillbaka och känna oss nöjda.

Ja men mängden dioxin har minskat i laxen o övrig fisk som stiger upp i älvarna i norr. Det var något inslag om det tidigt i somras efter provfiske och dom hade undersökt mängden gifter i fisk.
 
Hade du inte startat tråden så hade inget el. väldigt lite av det som har skrivits i den inte alls skrivit.
Oh yes!
Så allt dumt som skrivits i tråden är mitt fel? Är inte det en väldigt grund analys? Har inte de som startade forumet ett större ansvar? Eller de som drog igång internet? Eller (nu vet jag) han/hon som uppfann skrivkonsten?

Jag är måhända enkel, men jag tycker att var och en ansvarar för det han/hon skriver och att det är klent att skylla ifrån sig.
 
Inte för att jag vill hälla bränsle på brasan men var det någon annan som lyssnade på P1 igår?:
Maskulina normer – en fara för klimatet
Det pågår forskning som undersöker kopplingen maskulinitet och klimatförändringar. Flera forskare anser att vissa normer kan kopplas till klimatförnekelse.

 
Inte för att jag vill hälla bränsle på brasan men var det någon annan som lyssnade på P1 igår?:
Maskulina normer – en fara för klimatet
Det pågår forskning som undersöker kopplingen maskulinitet och klimatförändringar. Flera forskare anser att vissa normer kan kopplas till klimatförnekelse.


Nä men rubriken är ju rätt talande, men dom som brinner för iden borde kanske föregå med gott exempel och å det snaraste boka in ett könsbyte och söka medlemskap i FI så världsordningen blir återställd ? :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.