• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Miljömupp?

Vi behöver göra skadliga utsläpp dyrare generellt. Inte genom punktskatter på flyg, bil eller "onödig konsumtion" utan över hela linjen. Ett ton koldioxid gör samma skada om det kommer från en traktor i älvdalen som om det kommer från en SUV i Stockholm eller en batterifabrik i Kina. Plastrester i havet är lika illa oavsett om de kommer från en ICA-kasse eller en ensilagebal.

Kort sagt: Blanda inte ihop exempelvis miljöpolitik och regional/glesbygdspolitik. Slår bensinskatter hårdare i Norrbotten än på Södermalm? Ja. Betyder det att Norrbotten skall ha undantag från bensinskatter? Nej. Men däremot kanske olika delar av landet behöver olika typer av stöd för att ställa om.

Förutom det: Lägg om skattesystemet så att tjänster/arbete inte skattas så högt i förhållande till råvaror och produkter. Gör det mer lönsamt att reparera i förhållande till att slänga och köpa nytt. Det är ju vansinne att det är billigare att köpa en ny jacka än att byta ut en trasig dragkedja exempelvis.

Det är sant att 1 ton koldioxid gör samma skada om det kommer från en traktor i älvdalen som om det kommer från en SUV i Stockholm, skillnaden att att traktorn i Älvdalen är direkt nödvändig och fyller ett behov till skillnad mot SUVar i Stockholm.
Det är väl bättre att börja i rätt ände och beskatta icke samhällsnödvändig lyxkonsumtion först och främst i så fall ?

Miljöpolitiken och glesbygdspolitik är redan i hopblandad per automatik i och den inte fungerar på ett sätt som jag gav exempel på ovan, den penningstarke i Stockholm köper förmodligen en EL-Hybrid-SUV medan småbonden i Älvdalen förmodligen lägger ner nästa eller nästnästa diselskattehöjning.
=Lyxkonsumtionen kvar, nödvändig produktion flyttar till Polen som kör på lågskattad fuldisel och kolkraft typ.

De som röstat på EU har ju sett till att vi inte längre har några tullar att styra handeln med, höjer vi priserna på råvaror så börjar folk handla än mera utomlands där kolkraft och tveksamma arbetsförhållanden huserar.
Är väl bättre att ha kvar produktionen i landet så vi har en reell möjlighet att påverka den ?

Varför hamnar plastpåsarna i Havet ?
Jag och alla jag känner kastar inte påsarna i havet, vi återanvänder dom som soppåsar med ambitionen att dom ska brännas i i värmekraftverket som har filter som filtrerar rökgaser eller lämnar i plaståtervinningstunnan.
Då måste ju slutsatsen vara att det det är Kommunens sopbilar som åker och tippar plastpåsarna i havet, då borde det väl vara rimligt att bötfälla kommunala sopbilar i stället för beskatta plastpåsar ?

Ja, det som skulle ge någon form av resultat är att komma bort från slit och slängsamhället, men hela ekonomin bygger på att det ska säljas mera än förra kvartalsrapporten, annars blir det lågkonjunktur och kärva tider för alla.
Aktieägare vill se vinst, gäller väl även dina pensionsplaceringar ?

Med inte ens med sistnämnda slit och släng omställt till handla långsiktigt skulle räcka över tid, hela problemet är att vi är för många människor på jorden som nyttjar dess resurser.
Vi har väl i stort fördubblat befolkningsmängden på jorden sedan WW2 och kurvan pekar fortsatt rakt upp.
Vi skulle behöva gå tillbaka till Vikingatisdslevene eller tidigare om det ska hålla över tid med nuvarande takt på befolkningsökningen, så enkelt är det.
Befolkningsviljan globalt i forna u-länder som utvecklas mot I-länder är inte vikingalevene utan snarare västerländskt med bil, fritidshus och semesterresor...och i nuvarande I-länder med för den delen.
Så den bästa klimatåtgärden en miljömupp sådelses kan göra är att sterilisera sig, men dom verkar fortsatt glatt föröka sig som frögurkor. ;)

I tider där vi blir fler men procentuellt färre har arbete utan någon form av skattefinansiering är det verkligen rätt läge att sänka skatt på arbete ?
Vart ska dom skattepengarna tas in som vi förlorar på sänkt arbetsskatt utan att produktion och ekonomin bromsar in och vi hamnar i ett läge så vi konkurrerar ut oss själva gentemot andra EU länder och globalt ?
 
Senast ändrad:
Min definition av miljömupp:
Någon som viftar med en stenkolsbit i en valrörelse (och hur gick det sedan...).

Några som får igenom en skatt på plastpåsar i Sverige, där påsarna hamnar i landets stora recykling av avfall, bara en bråkdel hamnar i deponi, och inget i havet. Att de i Indien och andra länder tippar skiten i floder typ Ganges och det hamnar i havet. Vad hjälper våra skatter mot det?

Det går att fortsätta spinna på detta partis ej verklighetsförankrade tankar.
 
Min definition av miljömupp:
Någon som viftar med en stenkolsbit i en valrörelse (och hur gick det sedan...).

Några som får igenom en skatt på plastpåsar i Sverige, där påsarna hamnar i landets stora recykling av avfall, bara en bråkdel hamnar i deponi, och inget i havet. Att de i Indien och andra länder tippar skiten i floder typ Ganges och det hamnar i havet. Vad hjälper våra skatter mot det?

Det går att fortsätta spinna på detta partis ej verklighetsförankrade tankar.

Tycker du har en hyffsat korrekt analys på läget.
 
Vi kan ju börja med dom länderna som har störst utsläpp för Sverige hör inte till dom.
Våra utsläpp försvinner inte och blir inte mindre miljöskadliga bara för att vi kan peka på andra som är ännu värre. Det är faktiskt barnsligt att använda sådana argument. Om du misshandlar din fru så kan du inte rättfärdiga det med att grannen mördade sin, eller hur?
 
De som kräver att alla ska leva extremt miljömedvetet utan att fundera på om det ens är möjligt kommer jag att fortsätta att kalla miljömuppar. Utan att skämmas.

Ett enkelt exempel. Många anser att jag inte ska köra till och från jobbet med min lilla dieselbil som drar väldigt lite diesel och som bara för några år sen klassades som miljöbil. Så då måste jag fundera på vilka alternativ jag har.

Promenera 23 km enkel väg året om känns inte lockande. Inte heller att cykla.

Ta bussen - vilken buss?

Köp en elbil - var ska jag ladda den?

Så slutledningen måste vara att det är bättre att jag slutar att jobba än att jag kör dieselbil till jobbet.

Bäst av alltär alla dessa influencers som ger dåligt samvete åt svenssons när de åker på chartersemester. Samtidigt som de lägger upp på Instagram att de är i London, New York eller liknande för att shoppa. Ett fint exempel som inte är influencer är Anders Lindberg på Aftonbladet som vill ge oss flygskam samtidigt som han tar med sig hela familjen på semester-resa med flyg. De är den typ av människor jag kallar miljömuppar. Utan att skämmas.
Om du nödvändigt måste använda tillmälen, kan du inte då nöja dig med att kalla dem för muppar (eller något annat lika dumt utan prefixet miljö)? Det blir ju kontraproduktivt om vi som försöker att värna miljön och gör så gott vi kan skäller de vi retar oss på för att de vill gå längre än vad vi menar oss kunna för miljömuppar. Kan vi inte låta de som blankt skiter i miljön ha ensamrätt på det idiotiska uttrycket?
 
Senast ändrad:
Våra utsläpp försvinner inte och blir inte mindre miljöskadliga bara för att vi kan peka på andra som är ännu värre. Det är faktiskt barnsligt att använda sådana argument. Om du misshandlar din fru så kan du inte rättfärdiga det med att grannen mördade sin, eller hur?

Vi har gjort så pass mycket redan miljömässigt så visst kan vi peka på Polen, baltländerna, Kina, USA, alla gamla öststatsländer m. fl. Skulle dom satsa lika mycket som Sverige och svenska företag har blivit beordrade att göra så skulle det bli en avsevärd skillnad i luftkvaliteten.

Den sista meningen ids jag inte bemöta för et är en så dum jämförelse som det kan bli.(n)
 
Våra utsläpp försvinner inte och blir inte mindre miljöskadliga bara för att vi kan peka på andra som är ännu värre. Det är faktiskt barnsligt att använda sådana argument.

Saken är den att miljöomställning i sig ju sällan är lönsamt utan skattefinansierade subventioner eller hårda straffbeskattningar på alternativen.
Ska vi låta Miljöpiskan vina än hårdare över våra redan hårt beskattade land så kommer vi att halka efter internationellt, vi har redan tappat mark i välfärdsligan och flytt av produktion utomlands så vi behöver inte göra tappet värre när vi redan ligger i framkant när det gäller miljö.

Vi Svenskar verkar tydligen älska kedja fast oss själva vid skampålen likt tagelskjortemunderade Munkar trots att vi bevisligen redan tillhör dom bästa i klassen.

Men när det gäller miljöhypen så verkar det tyvärr ofta vara sekten, det ideologiska och känslorna som styr och inte omvärldsbalans, förståelse och sunt förnuft.
Lite som Livets ord....med andra ord. ;)
 
Senast ändrad:
Att vi, som lever som hade vi fyra jordklot, internationellt ligger i framkant när det gäller miljö gör inte saken bättre eller mer hållbar.
 
Att vi, som lever som hade vi fyra jordklot, internationellt ligger i framkant när det gäller miljö gör inte saken bättre eller mer hållbar.

Fast saken blir ju inte bättre i fall vi med hårda miljötvångsmedel ser till att produktion och arbetstillfällen i stället hamnar i Östeuropa och Kina vilka definitivt inte ligger i framkant när det gäller miljötänk, det blir ju bara som att slå bränsle på brasan.

Enda gången jag är globallist är när nog det gäller att ligga någorlunda i fas med omvärlden med hur man ska lösa miljöbiten, det måste ske på bred front och med samtliga inblandade engagerade.

Annars blir det bara som att pissa jävligt dyrt i Nilen, dvs mest symbolpolitik som gör stor skada lokalt ekonomiskt och liten nytta miljömässigt globalt.
 
Den otyglade internationella kapitalismen är förstås ett elände men eftersom det ter sig väldigt avlägset att vi ska få till stånd en världsregering då får vi väl vara realister och själva göra vad vi kan. Eller så struntar vi idet. Resultatet blir förmodligen detsamma men jag tycker ändå att vi bör försöka. Man kan, uppenbarligen, ha olika prioriteringar och många anser att pengar är viktigare än miljön,.
 
Den otyglade internationella kapitalismen är förstås ett elände men eftersom det ter sig väldigt avlägset att vi ska få till stånd en världsregering då får vi väl vara realister och själva göra vad vi kan. Eller så struntar vi idet. Resultatet blir förmodligen detsamma men jag tycker ändå att vi bör försöka. Man kan, uppenbarligen, ha olika prioriteringar och många anser att pengar är viktigare än miljön,.

Efter som vi är med och tävlar på den globala kapitalistiska arenan så kan vi inte springa i halmskor och höftskynke av björknäver medans våra medtävlare har Nike spikskor och funktionskläder, då kommer vi ohjälpligt sist i mål.

Tanken är fin men Svensken måste vara beredd på stora ekonomiska och välfärdsförändringar på sikt om vi ska leva som miljörörelsen förespråkar och drömmer om, undras hur många procent av Svenska befolkningen som är beredda att ta det steget, jag gissar att det är rätt få som skulle kunna tänka sig att ta bort 3/4 av sitt miljöavtryck med allt vad det innebär.
 
Senast ändrad:
Efter som vi är med och tävlar på den globala kapitalistiska arenan så kan vi inte springa i halmskor och höftskynke av björknäver medans våra medtävlare har Nike spikskor och funktionskläder, då kommer vi ohjälpligt sist i mål.

Tanken är fin men Svensken måste vara beredd på stora ekonomiska och välfärdsförändringar på sikt om vi ska leva som miljörörelsen förespråkar och drömmer om, undras hur många procent av Svenska befolkningen som är beredda att ta det steget, jag gissar att det är rätt få som skulle kunna tänka sig att ta bort 3/4 av sitt miljöavtryck med allt vad det innebär.
Så är det nog.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.