• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Miljömupp?

Nästa ytterligare steg i rätt riktning är att börja äta klimatsmart viltkött. :)

Vegetarianer äter inte kött och tråden handlar inte om mig. Jag tog bara mig själv som exempel för jag kan inte läsa andras tankar eller säga hur de vill leva eller vad de ska göra. Vad jag ville säga är att det blir fel hur man än gör. Håll dig till saken!
 
Vegetarianer äter inte kött och tråden handlar inte om mig. Jag tog bara mig själv som exempel för jag kan inte läsa andras tankar eller säga hur de vill leva eller vad de ska göra. Vad jag ville säga är att det blir fel hur man än gör. Håll dig till saken!

Du tog upp att du genom att bla vara Vegetarian visar miljöhänsyn vilket då rimligen betyder att äta kött då skulle stå i någon form av motsatsförhållande.

Därför ville jag ge ett exempel på att det inte alls behöver vara så, viltkött och egenfångad fisk av rätt art kan vara väl så bra för klimatet som närodlade/egenodlade grönsaker.

I övrigt tycker jag av vad du skrev i ditt inlägg verkar ha sunda åsikter i frågan.
 
Senast ändrad:
Helt rätt!

Ja, det gör han ännu! Han bor ju på landet och behöver en stor bil bara för att kunna ta sig fram under vintern.
Han står skriven i Kalix ännu! Jag trodde att jag var en av få smålänningar i Kalix men han kommer från Tranås och det är ju inte mer än lite drygt 2 mil därifrån jag hade stugan n Aneby.
Peter bor i Veniksel utanför Morjärv ute på landet och det har han gjort så länge jag vet. Ca 49 km till Kalix miljövänligt med en suv.

Han har ju även varit kommunalråd i Kalix och han ställa till det under den tiden. :( Då fick han drygt 43 % av rösterna toket. Hur 17 tänkte Kalixborna? Skyll inte på mig bara! (y)

Mp har alldeles för många statsrådsposter jämfört med partiets storlek.:( Hur tänkte svetsaren???

Två funderingar:

Vad har detta raljerande att göra på ett friluftsforum ?!

Att inte bemöta argument (i denna diskussion ”miljömupparnas”) med egna argument men instället med personliga angrepp på enstaka meningsmotståndares privata liv tyder på brist på argument.
 
Två funderingar:

Vad har detta raljerande att göra på ett friluftsforum ?!

Att inte bemöta argument (i denna diskussion ”miljömupparnas”) med egna argument men instället med personliga angrepp på enstaka meningsmotståndares privata liv tyder på brist på argument.

Fråga han som startade tråden till att börja med för då hade inte detta kommit upp.
 
Miljömuppar hit eller dit.
Sverige styrs politiskt från en Stockholmshorisont och det drabbar i stort sett hela Sverige förutom Gbg och Öresundsregionen. Tar vi vårt ”svenska Indien” som upptar ca 60% av landets arial med ca 10% av befolkningen så vet vi här att exempelvis Trafikverkets budgeterar ca 3% till detta Indien. Trots att 10% borde vara mer rimligt.
För övrigt har jag inget mot befolkningen i Sthlm, speciellt de mindre bemedlade för de drabbas även av den politiska vendettan mot fattigfolk, glesbygdsbor och de skatterånade vid bensinpumpen.
 
Elcykel på vintern när det är -30. Är du seriös eller bara miljömupp!!!! Tänkte skriva d*m i h*uvudet men avstår från det *L*

Flytta till vad? Inte ens här växer lägenheter på trän. Och vem ska bo där jag bodde innan. En miljömupp som vägrar arbete och vill leva på bidrag.Eller??????

Distansarbete - nu blev det bara löjligt. Alla kan inte arbeta på distans. Förutom arbestlösa miljömuppar.

Samåkning med vad? Någon annan som också kör dieselbil för jag garanterar - finns inte en enda elbil i byn.

Men seriöst. Din lösning är alltså att alla ska flytta in till tätorter. Men vem ska då serva storstadsborna när de ska ut i "naturen". Tom Löven anser att det är ett problem för storstadsborna om glesbygden utarmas. För då blir deras fritid inte så bra *ASG*. Storstadsbornas. Inte glesbygdsbornas.

Jag vet ingenting om förutsättningarna i ditt fall. Möjligen kan jag ana att du behöver lite hjälp.

- Även om du bor i ett köldhål är det knappast -30 grader året runt.
- Samåkning kanske kan vara något för dig. Poängen är inte att du fortfarande skulle sitta i en dieselbil utan att utsläppen skulle halveras för er båda.

För övrigt är du oförskämd. Utan att ha kontrollerat lär det finnas forumregler som du bryter mot. Trist.
 
Om jag har förstått det rätt så är definitionen såhär:
En "miljömupp" är en person som har mage att prioritera miljöfrågor högre än det JAG tycker är viktigt. Varje politiskt förslag som skulle innebära att JAG kan behöva ändra på något är ju per definition befängt.
 
Men hur tycker ni att vi ska göra då? Alltså vi, och inte andra länder, de får ta ansvar för sig.
Lite konstruktiva idéer istället skulle vara intressant. Fakta är ju ändå att vi lever över våra tillgångar och att om inget görs väldigt snabbt och kraftfullt får våra barn och barnbarn ta konsekvenserna.
 
Men hur tycker ni att vi ska göra då? Alltså vi, och inte andra länder, de får ta ansvar för sig.
Lite konstruktiva idéer istället skulle vara intressant. Fakta är ju ändå att vi lever över våra tillgångar och att om inget görs väldigt snabbt och kraftfullt får våra barn och barnbarn ta konsekvenserna.
Bra fråga.
Rent generellt är det väldigt svårt att anpassa sig till framtida förändringar, både politiskt och rent praktiskt.
Politiskt eftersom det inte är så populärt att göra uppoffringar idag för att någon annan (förhoppningsvis) skall få det bättre i morgon. Praktiskt eftersom det är väldigt komplexa system vi talar om och det är väldigt svårt att garantera önskat resultat ifrån en viss åtgärd.

Men om jag får spåna lite...

Vi behöver göra skadliga utsläpp dyrare generellt. Inte genom punktskatter på flyg, bil eller "onödig konsumtion" utan över hela linjen. Ett ton koldioxid gör samma skada om det kommer från en traktor i älvdalen som om det kommer från en SUV i Stockholm eller en batterifabrik i Kina. Plastrester i havet är lika illa oavsett om de kommer från en ICA-kasse eller en ensilagebal.

Kort sagt: Blanda inte ihop exempelvis miljöpolitik och regional/glesbygdspolitik. Slår bensinskatter hårdare i Norrbotten än på Södermalm? Ja. Betyder det att Norrbotten skall ha undantag från bensinskatter? Nej. Men däremot kanske olika delar av landet behöver olika typer av stöd för att ställa om.

Förutom det: Lägg om skattesystemet så att tjänster/arbete inte skattas så högt i förhållande till råvaror och produkter. Gör det mer lönsamt att reparera i förhållande till att slänga och köpa nytt. Det är ju vansinne att det är billigare att köpa en ny jacka än att byta ut en trasig dragkedja exempelvis.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.