• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Miljömupp?

Det har häckat fler Miljömuppar i toppen på det partiet.

Maria Wetterstrand flygpendlade regelbundet till Finland för att träffa pojkvännen när hon var språkrör för MP.

Blev jävanklagad när hon satt och hade utredningen om bioflygbränsle i knät samtidigs som hon satt som styrelseordförande och aktieägare i ett företag som utvecklar just sådant och dessutom fått bidrag beviljade via Energimyndiheten för att utveckla biobränslen till flygplan.

Milöhypen är big business och det gäller att hålla sig framme och helst sittandes på alla stolar tydligen.

Vad gör man om man blir sugen på glass...flyger till Italien kanske ?
(Man kan ju verkligen hoppas det inte är sant, men jag skull inte bli förvånad)

 
Senast ändrad:
Det har häckat fler Miljömuppar i toppen på det partiet.

Maria Wetterstrand flygpendlade regelbundet till Finland för att träffa pojkvännen när hon var språkrör för MP.

Blev jävanklagad när hon satt och hade utredningen om bioflygbränsle i knät samtidigs som hon satt som styrelseordförande och aktieägare i ett företag som utvecklar just sådant och dessutom fått bidrag beviljade via Energimyndiheten för att utveckla biobränslen till flygplan.

Milöhypen är big business och det gäller att hålla sig framme och helst sittandes på alla stolar tydligen.

Vad gör man om man blir sugen på glass...flyger till Italien kanske ?
(Man kan ju verkligen hoppas det inte är sant, men jag skull inte bli förvånad)


Ja, det minns jag!

Det är är/var ett jäkla hycklande bland mp-toppen ett tag.
Isabellas karl kör gammal pickup bara för att han håller på med sten var det väl. :(
 
Bäst av alltär alla dessa influencers som ger dåligt samvete åt svenssons när de åker på chartersemester. Samtidigt som de lägger upp på Instagram att de är i London, New York eller liknande för att shoppa. Ett fint exempel som inte är influencer är Anders Lindberg på Aftonbladet som vill ge oss flygskam samtidigt som han tar med sig hela familjen på semester-resa med flyg. De är den typ av människor jag kallar miljömuppar. Utan att skämmas.
Om det vore så enkelt. De flesta som är emot flyghysterin (alltså att hysteriskt flyga på 5 weekends och 2 charterresor per år) flyger inte själva, men får ändå stå ut med att bli kallade miljömuppar, av människor som tycker att de kan flyga eftersom dessa influencers gör det. Det dessa människor verkar ha missat är att även flygresor som görs i protest mot flygskamsdrevet påverkar klimatet.
 
Sen kan vi ta den hyllade Greta Thunberg. Hennes hyllade seglats över atlanten innebar tre gånger så höga utsläpp som om hon hade flygit över och flygit tillbaka. Sånt hyllar miljömuppar. Varför? Troligen för att de inte har tillräckligt stor IQ för att räkna ut det. Eller för att de vill vara PK. Jag vet inte men att bara besinningtlöst hylla något är bara patetiskt.
Jag vet inte om din uträkning stämmer, men om du tänker klart så bidrar en människa med mer utsläpp på en vecka än på 9 timmar. Om hon hade flugit och du dessutom räknar in hennes aktiviteter resten av veckan så får du helt andra siffror. Problemet med flygande är inte framför allt utsläppen från själva flyget, utan inställningen att det går lätt och snabbt att resa, så att folk gör det alldeles för lättvindigt. 5 weekends och 2 charterresor med tåg eller segelbåt är inte heller bra, men det hinner man helt enkelt inte.
 
Jag tror dom flesta utom en högljud fanclub med för stort mediautrymme struntar i vad dessa så kallade " influencers " gör eller inte gör, det är värre när partiledarna i ett storstadsskadat fyraprocenstparti tvångsmatar hela befolkningen med vad dom anser "det rätta levnadsättet" men sedan själva väljer att inte följa riktlinjerna dom själva målat upp fast dom har dom ekonomiska förutsättningarna vilket lång från alla har.
 
Senast ändrad:
Tycker att det är konstigt att MP är störst i städerna (speciellt Stockholm) och inte ute bland de som bor på landsbyggden. Kan det bero på att landsbyggdsborna inser att MP står med båda fötterna fast förankrade i tomma luften?
 
Tycker att det är konstigt att MP är störst i städerna (speciellt Stockholm) och inte ute bland de som bor på landsbyggden. Kan det bero på att landsbyggdsborna inser att MP står med båda fötterna fast förankrade i tomma luften?

Det är väl för att kollektivtrafiken är bäst utbyggd i storstäderna.
Landsbygden o mindre städer ska vi inte tala om.:(
Om MP hade varit största parti så hade ingen haft råd att bo kvar på landsbygden.
 
Tycker att det är konstigt att MP är störst i städerna (speciellt Stockholm) och inte ute bland de som bor på landsbyggden. Kan det bero på att landsbyggdsborna inser att MP står med båda fötterna fast förankrade i tomma luften?

Lite så.
Dom som röstar på det partiet har som sagt påfallande ofta valt att bosätta sig på platser där habitatet är som mest förstört och onaturligt.
Dom som bor och lever naturnära verkar ha betydligt mindre lust att rösta på detta parti.

Finns förmodligen en välgrundad anledning till att det ser ut så.
 
Senast ändrad:
Vi svenskar lever som om vi hade drygt fyra jordklot. Vi måste lära oss att leva inom planetens ramar. Alternativet är inte möjligt på sikt.
Det är väl det här som är problemet? Kanske vi kan hålla oss till det? Jag vill i varje fall gärna tro att de flesta här på Utsidan bryr sig om miljön och gör så gott de kan. Sen kan man ha olika åsikt om hur det ska göras och det måste vi väl respektera?

Jag är extremt trött på hur vi människor lever som om problemet inte fanns och som att det inte spelar någon roll vad vi gör. Det är säkert flera av er som skulle kalla mig miljömupp om ni träffade mig. Men jag (och ni) är bara människa. Jag trivs inte i stan, skulle inte klara mig en vecka där, alltså bor jag på landet. Jag bor ensam i eget hus och jag behöver bilen för att ta mig till jobbet. Det är ju inte bra. Å andra sidan har jag varit vegetarian i 40 år, jag har aldrig flugit till Thailand och jag kör inte bil i onödan. Mitt hus är 150 år gammalt och det enda jag har använt när jag renoverat är naturmaterial och jag har inte en enda nyköpt möbel. Det är vad jag kan göra. Närmaste busshållplats ligger 4 km bort och jag har inget emot att cykla, rulla eller gå dit men busstidtabellen synkar inte med mina arbetstider. Närmaste matbutik ligger 15 km bort. Jag tar inte bilen dit för att spontanköpa fikabröd. Alltså hålls jag hemma om jag inte kan promenera eller cykla eller planera in mina ärenden när jag ändå kör från jobbet. Jag odlar frukt och bär och allt bladgrönt jag behöver äta så det köper jag inte och det skulle aldrig falla mig in att köpa en tomat som inte är närodlad men jag dricker kaffe, ekologiskt förstås. Att bo i stan närmare jobbet skulle förstås underlätta men hela "konceptet stad" och vad som krävs för att bygga en stad gör ju att man förstör naturen. Vad är rätt? Hur ska vi leva? Vad ger i slutändan största miljöbelastningen? Jag vet inte. Men jag gör vad jag kan. Det hoppas jag att vi alla gör.
 
Å andra sidan har jag varit vegetarian i 40 år,

Nästa ytterligare steg i rätt riktning är att börja äta klimatsmart viltkött. :)
Har du tillgång till jakt nära där du bor så tillkommer dessutom inga transporter alls, bättre än så och mer närproducerat på födofronten blir det inte.
Dessutom är den motion man får som jägare främjande för folkhälsan, utöver dom positiva effekterna av naturupplevelsen såklart.
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.