midjebälte..

Jag har fått olika uppgifter om vad avbärarbältet på

en ryggsäck ska ha som uppgift och hur det ska sitta.

Den ena är att bältet bara ska underlätta bärande av

säcken och att det inte behöver sitta så långt ner.

Den andra är att man ska bära via bältet och att

bältet ska sitta väldigt långt ner.

Är det någon som kan säge med säkerhet hur det ska

vara egentligen?

Mvh Majja

Bär med höfterna

majja; sa:

vara egentligen?

Mvh Majja

Det är mkt enklare att bära packning genom att låta merparten av vikten vila på höfterna istället för på axlarna. Ryggsäcken ska alltså vara avpassad så att höftbältet vilar på höfterna (höftbenen) och inte runt magen där det inte gör någon nytta.

Mvh,

Johan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Det här är min "sanning":

På stor och tung säck ska du bära med bältet, på liten säck är det mest till för att stabilisera.

Eftersom killar och tjejer är olika, särskilt i höfttrakten, ska bältets placering och konstruktion skilja sig åt.

Killar:
Cylindriskt bälte som sitter runt bäckenet med bältets överkant i nivå med höfkammens överkant.

Tjejer:
Konformigt bälte som vilar mer på höften, alltså något högre upp än på killar.

Generellt alltså.
I princip ska du kunna bära hela säcken på höften och bara låta remmarna stabilisera. Då sitter det rätt.
Oavsett om du bär på höftbenet eller höftfettet ska du INTE bära på magen (för högt) eller på benmusklerna (för lågt).

[Ändrat av Nordesjo 2003-04-29 kl 18:30]

majja; sa:

vara egentligen?

Mvh Majja
Avbärarbältets uppgift är att avlasta rygg och axlar, och istället förflytta det mesta av tyngden till höfter och ben. Hur långt ner man vill ha höftbältet är lite av en smaksak. Antag att ryggsäckens längd är anpassad så att när höftbältet sitter högst upp på höftbenet avlastas rygg och axlar maximalt. Sätts det längre ner avlastas rygg och axlar mindre, eftersom viss tyngd då förskjuts till axelremmarna. Jag trivs personligen bäst med att ha höftbältet högt, och bara låta det glida ner en aning över höftbenet.
Mvh Raskesven

Håller med

det finns ju ingen rimlig chans att någon orkar bära en tung ryggsäck på axlarna!

Var ute i helgen och bar ca 32 kg ca 5 timmar om dagen. Detta resulterade i ett litet ilsket blåmärke där höftbenet "sticker ut". Surt, men sån't får man räkna med. Bära på axlarna hade aldrig gått.

En bra ryggsäck har ett ledat höftbälte som rör sig med höften utan att hela säcken vickar. Bra bild på detta hittar du på Klättermusens sida:
http://www.klattermusen.se/swe/produkter/mjolner.shtml

Mitt blåmärke härstammar inte från en "musen" rygga...

/föhl

Mjölner?

föhl; sa:
det finns ju ingen rimlig chans att någon orkar bära en tung ryggsäck på axlarna!

Var ute i helgen och bar ca 32 kg ca 5 timmar om dagen. Detta resulterade i ett litet ilsket blåmärke där höftbenet "sticker ut". Surt, men sån't får man räkna med. Bära på axlarna hade aldrig gått.

En bra ryggsäck har ett ledat höftbälte som rör sig med höften utan att hela säcken vickar. Bra bild på detta hittar du på Klättermusens sida:
http://www.klattermusen.se/swe/produkter/mjolner.shtml

Mitt blåmärke härstammar inte från en "musen" rygga...

/föhl
Två frågor du kanske har synpunkter på. Klättermusens Mjölner är en ganska teknisk ryggsäck jämfört med ex. Berghaus Vulcan. Jag undrar lite över hållbarheten för Mjölner. Är det en tålig säck? Och, hur är bredden på Mjölner relativt Vulcan?
Mvh Raskesven

Ganska högt upp

Jag har fått lära mig, och det funkar för mig, att ha bältet gansk högt upp. Har aldrig kommit på hur det funkar när bältet sitter halvägs ned på höften, det bara glider ner och så hamnar viket bara på axlarna.

Svårt att förklara men det går ut på att bältet sitter så högt att man kan lyfta benet så låret är 90 grader mot kroppen utan att bältet tar emot. Prova själv att lyfta benet så högt och kolla var bältet hamnar. Om man har ett kraftigt, "högt" bälte kan det kännas som om det hamnar på magen men som sagt, för mig funkar det bra.

Det funkade aldrig...

Hejsan!

Har läst alla era synpunkter om höftbältstekniken med stort intresse.
Har gjort flera vandringar i de svenska fjällen, på det hela taget omkring 400 km, ensam och med vanlig packning (typ 25kg), får därmed gälla som inte helt oerfaren. Vandrade dock aldrig med höftbälte, vilket jag inte är stolt på, snarare tvärtom! Det har nämligen aldrig riktigt funkat, hur jag än bar mig åt och vad jag än försökte. Nog har jag fattat vitsen med höftbältet och avlastningen från början, men antingen kändes detta hindrande för själva gåendet, eller det tryckte och skavde p.g.a. byxbältet som naturligtvis ligger under höftbältet och pressas hårt mot höftbenet.

Hur resp. vad gör ni med byxbältet?
Finns det nån där ute som möjligen har samma erfarenheter med krånglande höftbälten? Jag tror inte att jag är ett anatomiskt under, jag är seriemässigt utrustad med en vanlig tysk genomsnittshöft. :)

Är tacksam för alla synpunkter!

Jag gillar rymmliga friluftsbyxor och drar alltid upp dem så att eventuellt skärp hamnar över höftbältet. Med skärpet innanför höftbältet så kan man nog räkna med både skavsår och dålig avlastning.

/Andreas

Re: Det funkade aldrig...

saxaren; sa:
Hur resp. vad gör ni med byxbältet?

Försöker undvika (hängslen är bra tips).

Det är inte bara på höfterna man måste se till att klädsel och liknande är anpassat till ryggsäcken, även axlarna och bröstet brukar behöva lite speciell hänsyn för att en ryggsäck skall sitta bra.

När jag är ute med scouterna är jag ofta tvungen att ta av söljan till halsduken eftersom bröstremmen annars ligger och trycker på den.

Sen gäller naturligtvis att höftbältet skall vara "lagom" vadderat. Är det för dåligt vadderat blir det för hårt tryck och är det för mycket vadderat sitter det inte tillräckligt stadigt.

Re: Det här är min

Nordesjo; sa:
Eftersom killar och tjejer är olika, särskilt i höfttrakten, ska bältets placering och konstruktion skilja sig åt.

Killar:
Cylindriskt bälte som sitter runt bäckenet med bältets överkant i nivå med höfkammens överkant.

Tjejer:
Konformigt bälte som vilar mer på höften, alltså något högre upp än på killar.
[Ändrat av Nordesjo 2003-04-29 kl 18:30]

Mja.
Jag har en Arcteryx med ett höftbälte som är kupat.
Ganska tunt stoppat men väldigt fast och formpressat och som sagt kupat.
Det håller om höften på ett helt makalöst sätt och även om jag drar åt det hårt så känns det knappt, det fördelar trycket över så stor yta helt enkelt.
När jag jämför med mitt gamla flaggskepp Lowe Alphamayo så är det höftbältet ett riktigt skämt.

Den kupade formen funkar så vitt jag vet på allas höfter, vem ser egentligen ut som en cylinder?
Större krux då att hitta axelremmar som passar alla.

Har i min garderob en Fjällräven Trapper 70 som har ett glatt (!) material på insidan av höftbältet.
Detta för att det ska glida ner från höften och lägga vikten helt på axlarna, en uppfinning som Å.Nordin lär vara extra stolt över.

JL

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips