Metatabletter till ett Meta kök

Hej!
Jag har just köpt begagnad ett litet Meta kök (ett enkelt kök - en kopps storlek - tillverkad i Schweiz). Det använder metatabletter för bränslan - vet någon var man får köpa de i Stockholm?

Mer information på märken och modeller skulle vara bra också.

Tacka
Paul

Metatabletter var det inte det man använde till ångmaskinen när man var liten. Borde finnas på leksaksaffärer eller gjorde det iallafall när jag var liten.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Hej Micke, Brune..
Tack för info. Jag hade sökt på 'Fritextsökning' istället för 'Forums'. Det var dumt.

Nu är det bara att köpa och prova...

/Paul

Observera att de små metatabletter som används till ångmaskinen troligen inte är samma sort som är avsedd för kök. Såvitt jag vet finns det två sorters bränsle. Amerikanarna snackar om "hexamine tablets" och det är inte detsamma som "meta-tabletter". Men möjligen så är "meta-tabletter" ett gammalt namn som hängt kvar även när de gått över till hexamin?

(Jag har sett en sorts tabletter som har en konsistens som mer påminner om krita, finkorningare än den sort som man köper till ångmaskinen.)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips