Metatabletter till ett Meta kök

Hej!
Jag har just köpt begagnad ett litet Meta kök (ett enkelt kök - en kopps storlek - tillverkad i Schweiz). Det använder metatabletter för bränslan - vet någon var man får köpa de i Stockholm?

Mer information på märken och modeller skulle vara bra också.

Tacka
Paul

Metatabletter var det inte det man använde till ångmaskinen när man var liten. Borde finnas på leksaksaffärer eller gjorde det iallafall när jag var liten.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Hej Micke, Brune..
Tack för info. Jag hade sökt på 'Fritextsökning' istället för 'Forums'. Det var dumt.

Nu är det bara att köpa och prova...

/Paul

Observera att de små metatabletter som används till ångmaskinen troligen inte är samma sort som är avsedd för kök. Såvitt jag vet finns det två sorters bränsle. Amerikanarna snackar om "hexamine tablets" och det är inte detsamma som "meta-tabletter". Men möjligen så är "meta-tabletter" ett gammalt namn som hängt kvar även när de gått över till hexamin?

(Jag har sett en sorts tabletter som har en konsistens som mer påminner om krita, finkorningare än den sort som man köper till ångmaskinen.)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips