MerinoUll / Ull och småkryp m.m?

Hej,
Ber om ursäkt för en till tråd men min fråga verkar inte vara relaterad till min tidigare fråga gällande merino.

Hur pass vanligt är det att man har kryp som kan äta upp ull-kläderna?
Om man beställer ull-kläder och dom kommer med posten bör man frysa kläderna osv innan man lägger in dom i garderoben?

Jag har införskaffat "boxar" i polyester med dragkedjor som jag lägger alla mina ullkläder i från och med nu.

Bor i "betongen" 4:de våningen upp.


Anledningen att jag är "nojig" är för att jag har precis införskaffat alla mina kläder i mernioull och ja, prislappen var inte liten men hoppas på att ha en bra investering m.m.
 
Bra att du tänker till innan. Jag har fått en del ullprodukter förstörda. Det är primärt pälsängrar som är boven.

Numera förvarar jag alla mina ullprodukter i lufttäta plastlådor med lock. Inte haft problem sedan dess. Man kan även lägga in träbitar i cederträd eller använda cederolja i garderoben. Frysen är grymt effektiv om man vill säkerställa att produkten är fri från de små ulldödarna:)
 
Bra att du tänker till innan. Jag har fått en del ullprodukter förstörda. Det är primärt pälsängrar som är boven.



Numera förvarar jag alla mina ullprodukter i lufttäta plastlådor med lock. Inte haft problem sedan dess. Man kan även lägga in träbitar i cederträd eller använda cederolja i garderoben. Frysen är grymt effektiv om man vill säkerställa att produkten är fri från de små ulldödarna:)



Krypen borde inte kunna ta sig in till mina kläder polyestern gör att det andas lite i boxen iaf.

Hur stor är krypen?
Tänkte att lufttät är väll lite överdrivet eller?

Hur länge ska man ha sakerna i frysen?


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Skötsel

Hej, när du sen har fått ordning på situationen angående kryp så att du känner dig bekväm med förvaringen (inget jag själv har tänkt på så mycket tidigare, men det kanske man borde), så vill jag bara tipsa dig om att tänka på användningen och skötseln av merino-plaggen.

Se upp för nötning från andra kläder/friluftsprylar, som kardborre på t ex skidbyxhängslen eller i midjestängningar på byxor etc, vassa kanter på t ex byxbälten, midjebälte eller baksida på ryggsäck. (Detta är i alla fall saker som gjort hål i vissa av mina merinotröjor.)
Tvätta gärna i tvättpåse, glöm inte att kolla så att du inte tvättar andra "vassa" saker samtidigt (t ex något plagg med kardborre, igen) och tänk lite extra på att åtminstone ibland använda återfettande ulltvätt.

Men att plaggen är känsliga uppvägs i de flesta fall ändå av funktionen, tunna, varma, stinkfria, tycker jag!
 
Hej, när du sen har fått ordning på situationen angående kryp så att du känner dig bekväm med förvaringen (inget jag själv har tänkt på så mycket tidigare, men det kanske man borde), så vill jag bara tipsa dig om att tänka på användningen och skötseln av merino-plaggen.

Se upp för nötning från andra kläder/friluftsprylar, som kardborre på t ex skidbyxhängslen eller i midjestängningar på byxor etc, vassa kanter på t ex byxbälten, midjebälte eller baksida på ryggsäck. (Detta är i alla fall saker som gjort hål i vissa av mina merinotröjor.)
Tvätta gärna i tvättpåse, glöm inte att kolla så att du inte tvättar andra "vassa" saker samtidigt (t ex något plagg med kardborre, igen) och tänk lite extra på att åtminstone ibland använda återfettande ulltvätt.

Men att plaggen är känsliga uppvägs i de flesta fall ändå av funktionen, tunna, varma, stinkfria, tycker jag!


Hej,
Jag har inga kryp just nu, men tänkte mer på att säkerhetsställa så att jag inte får några kryp har som sagt bytt ut hela min garderob mot merinoull kläder kostade skjortan men gud vad jag myser varje dag jag har kläderna på mig.

Och ville säkerhetsställa att jag inte får kryp.


Har införskaffat Y3 som jag tvättar med flytande, och även Nikvax Wool wash som jag tvättar med ibland för att åter in fetta.


Det är sånna här jag har köpt och lägger kläderna i:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10193376/
 
Krypen borde inte kunna ta sig in till mina kläder polyestern gör att det andas lite i boxen iaf.

Hur stor är krypen?
Tänkte att lufttät är väll lite överdrivet eller?

Hur länge ska man ha sakerna i frysen?


Skickat från min iPad med Tapatalk

Ha ha. Jo lufttätt är nog överdrivet. Tror jag läst att två dygn i frysen räcker för att döda dem. De är ca 0,5 cm. Googla så får du bilder.

Gällande det du skrev om tvättmedel. Ofta räcker det med varmt vatten.
 
Ha ha. Jo lufttätt är nog överdrivet. Tror jag läst att två dygn i frysen räcker för att döda dem. De är ca 0,5 cm. Googla så får du bilder.



Gällande det du skrev om tvättmedel. Ofta räcker det med varmt vatten.


Har gjort som så att säsongskläderna förpackas i vakumpåsar under längre förvaring.

0,5cm så kan dom iaf inte ta sig in i min Box från Ikea.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Har gjort som så att säsongskläderna förpackas i vakumpåsar under längre förvaring.

0,5cm så kan dom iaf inte ta sig in i min Box från Ikea.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Var lite försiktig om du packar textilier helt tätt under längre tid (gäller även tält mm). Är de inte absolut torra finns risk att de kan mögla.
 
Var lite försiktig om du packar textilier helt tätt under längre tid (gäller även tält mm). Är de inte absolut torra finns risk att de kan mögla.


Okej, tack för tipset.
Får lufta dom en gång i veckan i någon timme så borde de vara löst :)

Sån där påse man suger ut luft med dammsuger var skit bra, sög inte ur all luft utom lämnade lite, fick för mig att de va bra för ullen.

Vet dock inte om de stämmer, hehe.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Har haft en t-shirt i ett dygn nu, och jag tycker då den luktar svett under armarna.
Har vädrat den men ingen förbättring.

Man kanske lär tvätta dom en gång per användning, alltså den STINKER inte men den lutkar helt klart svett.

Med tvättpåsar och rätt tvättmedel lär det knappast slita så mycket på t-shirten kan man tycka eller?
 
Ja, om du har haft på dig den när du svettats så kommer den lukta svett. Det är inget magiskt med ull. Den håller sig fräschare längre än syntet och bomull, men den kommer lukta till slut. Speciellt om den är tunn.
 
Ja, om du har haft på dig den när du svettats så kommer den lukta svett. Det är inget magiskt med ull. Den håller sig fräschare längre än syntet och bomull, men den kommer lukta till slut. Speciellt om den är tunn.

Okej precis som jag anade, men som sagt man kan ha den två dagar men den luktar lite så på fält är dom grymma.

Nu är det så att jag köpte ju alla mina t-shirts på rea och köpte då blandat Icebreaker med Woolpower.

Icebreaker 40c medans woolpower ska ha 30c.
Någon som har erfarenhet att tvätta woolpower i 40c?

Iofs så spelar det mindre roll kan ju tvätta icebreaker i 30c också, men fått för mig att 40c gör tröjorna renare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
diwic Merinoull - yeah, right Kläder 35
macgunde Overall/onepeace i merinoull? Kläder 9
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
rJohansson Hänga woolpower på galge? (Merinoull) Kläder 15
moa_k40 supertunn merinoull liner strumpa Kläder 2
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
Mansson Merinoull Kläder 0
skallagrimson merinoull eller ej Kläder 100
Jocke B Merinoull med lycra? Kläder 4
Still Alive Djurplågeri bakom Merinoull? Kläder 36
Alvide Balaclava i microfleece eller merinoull? Kläder 7
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
mathias Merinoull - Djurhantering Kläder 38
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
joanna Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull? Kläder 2
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
holetaker Underkläder i ull? Kläder 16
Bomaye syntetunderställ bättre än ull Kläder 5
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Lico Långisar Silke vs Ull? Kläder 16
thomas.vastervik Tvättips! (ull mfl material) Kläder 25
rJohansson Torktumla Ull? Kläder 16
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
rJohansson Hur förvarar ni ull? Kläder 8
pal2 Amningslinne i ull Kläder 8
rJohansson Tvätta ull sockor? Kläder 51
Thump Fattig student vill använda ull i vinter.Funkar det här tror ni? Kläder 11
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
mifa Denna krympande ull. (merino) Kläder 9
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
Damberg Tvättmedel till ull som inte lämnar rester? Kläder 28
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
gro Ullimpregnering Kläder 7
Lintilla När kommer bh/topp i ull?? Kläder 2
PetNor Lös polokrage. Gärna i merino. Kläder 8
nmr tvättning av merino ull Kläder 15
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
lagrave Strumpor i 100% ull? Kläder 16
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
bouic Underställ i Ull Kläder 16
undar Ull Kläder 9
Egel Ull+H2O=varmt. Men varför?? Kläder 9
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.