MerinoUll / Ull och småkryp m.m?

Okej precis som jag anade, men som sagt man kan ha den två dagar men den luktar lite så på fält är dom grymma.

Nu är det så att jag köpte ju alla mina t-shirts på rea och köpte då blandat Icebreaker med Woolpower.

Icebreaker 40c medans woolpower ska ha 30c.
Någon som har erfarenhet att tvätta woolpower i 40c?

Iofs så spelar det mindre roll kan ju tvätta icebreaker i 30c också, men fått för mig att 40c gör tröjorna renare.

Woolpower klarar 40 utan problem, de brukar ju ha mer polyamid i så det är ingen fara.
 
Menade smartwool skrev fel, woolpower står de 60c på.

Så vad tror du om smartwool T-shirt? Kan man köra 40c?


Skickat från min iPad med Tapatalk

Kan du ha den i 40 graders värme? Ja. Jag pressar dagligen ull med ett pressjärn som är runt 100-120 grader varmt. Använd inte sköljmedel och ett lämpligt tvättmedel så är det ingen fara.
 
Kan du ha den i 40 graders värme? Ja. Jag pressar dagligen ull med ett pressjärn som är runt 100-120 grader varmt. Använd inte sköljmedel och ett lämpligt tvättmedel så är det ingen fara.


Tänkte mer på att tvätta den i ullprogramet på 40c i maskinen och certifugera på 700.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Tänkte mer på att tvätta den i ullprogramet på 40c i maskinen och certifugera på 700.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Det är ju det jag säger. Tänk logiskt nu. Kan du ha på dig tischan när det är 40 grader ute? Ja är svaret på det. Då klarar det utan problem 40 grader i maskinen. Torktumla inte, sliter som fan på materialet.
 
Det är ju det jag säger. Tänk logiskt nu. Kan du ha på dig tischan när det är 40 grader ute? Ja är svaret på det. Då klarar det utan problem 40 grader i maskinen. Torktumla inte, sliter som fan på materialet.


Jag vet inget om textilier, men är detta verkligen en relevant jämförelse? Kan man tänka så? Vilka kläder kan man inte ha på sig när det är 40 grader ute? Vad händer i så fall med de plaggen? Vad händer med ett plagg som ska tvättas i 40 grader om jag har på mig det när jag går in i en 80 grader varm bastu? Eller låter plagget ligga på bänken i bastun? Som sagt, jag vet inte. Det är därför jag frågar.
 
Jag vet inget om textilier, men är detta verkligen en relevant jämförelse? Kan man tänka så? Vilka kläder kan man inte ha på sig när det är 40 grader ute? Vad händer i så fall med de plaggen? Vad händer med ett plagg som ska tvättas i 40 grader om jag har på mig det när jag går in i en 80 grader varm bastu? Eller låter plagget ligga på bänken i bastun? Som sagt, jag vet inte. Det är därför jag frågar.
Nej, (natur)material beter sig inte lika i vått resp. torrt skick, det kan dessutom hänga på bl a omrörning och uppvärmningshastighet.
Du kan t ex lugnt malsanera en dunsovsäck eller ullplagg genom att hänga dem torra i 55 grader varmt torkskåp, men inte riskfritt tvätta dem i lika varmt vatten, eller torktumla dem i en lika varm torktumlare.
Du kan färga ullplagg i färgbad, som långsamt värms ända upp till 80-90 grader, men inte slänga in dem direkt i hälften så het vätska, eller röra runt med dem alltför häftigt - då filtar de sig ofelbart.
 
Nej, (natur)material beter sig inte lika i vått resp. torrt skick, det kan dessutom hänga på bl a omrörning och uppvärmningshastighet.

Du kan t ex lugnt malsanera en dunsovsäck eller ullplagg genom att hänga dem torra i 55 grader varmt torkskåp, men inte riskfritt tvätta dem i lika varmt vatten, eller torktumla dem i en lika varm torktumlare.

Du kan färga ullplagg i färgbad, som långsamt värms ända upp till 80-90 grader, men inte slänga in dem direkt i hälften så het vätska, eller röra runt med dem alltför häftigt - då filtar de sig ofelbart.



Okej, frågan kvarstår kan man tvätta smartwool t-shirts i 40c?

Icebreaker , woolpower m.m kan man tvätta i 40c med cert


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Jag vet inget om textilier, men är detta verkligen en relevant jämförelse? Kan man tänka så? Vilka kläder kan man inte ha på sig när det är 40 grader ute? Vad händer i så fall med de plaggen? Vad händer med ett plagg som ska tvättas i 40 grader om jag har på mig det när jag går in i en 80 grader varm bastu? Eller låter plagget ligga på bänken i bastun? Som sagt, jag vet inte. Det är därför jag frågar.

Ponera att du svettas, din svett är 37 grader varm. Den kan bli varmare. Det är ingen fara. Likaså är det ingen fara att bära plagget om det är 40 grader ute.

Om du har på dig ett plagg i en bastu kommer det förmodligen också gå bra. Och nej, det är inte farligt att slänga ett ullplagg i 80 grader färgbad heller, du behöver inte värma upp det med badet. Det är inte en krabba du ska koka.

Men om du sitter några timmar i 80 grader värme kommer proteinet i fibrerna börja stelna och dina rörelser kommer bryta ner fibrerna. Det är ingen snabb process.

Filtning är en större risk i tvättmaskin, och krympning. Speciellt filtning då man tvättar med basiska tvättmedel.
 
De är ca 0,5 cm. Googla så får du bilder.

.

Ja det gäller dom vuxna skalbaggarna, dom nykläckta larverna är betydligt mindre och kan ta sig in nästan var som helst, t ex i insektssamlingar i tillsynes täta lådor.

jag fick en buff i merinoull uppäten i garderoben. Märkligt nog såg jag aldrig skadedjuren men det blev bara fler och fler runda små hål i buffen. Har nu gått över till syntet.
 
Ja det gäller dom vuxna skalbaggarna, dom nykläckta larverna är betydligt mindre och kan ta sig in nästan var som helst, t ex i insektssamlingar i tillsynes täta lådor.



jag fick en buff i merinoull uppäten i garderoben. Märkligt nog såg jag aldrig skadedjuren men det blev bara fler och fler runda små hål i buffen. Har nu gått över till syntet.


Använde du den dagligen då?



Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
diwic Merinoull - yeah, right Kläder 35
macgunde Overall/onepeace i merinoull? Kläder 9
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
rJohansson Hänga woolpower på galge? (Merinoull) Kläder 15
moa_k40 supertunn merinoull liner strumpa Kläder 2
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
Mansson Merinoull Kläder 0
skallagrimson merinoull eller ej Kläder 100
Jocke B Merinoull med lycra? Kläder 4
Still Alive Djurplågeri bakom Merinoull? Kläder 36
Alvide Balaclava i microfleece eller merinoull? Kläder 7
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
mathias Merinoull - Djurhantering Kläder 38
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
joanna Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull? Kläder 2
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
holetaker Underkläder i ull? Kläder 16
Bomaye syntetunderställ bättre än ull Kläder 5
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Lico Långisar Silke vs Ull? Kläder 16
thomas.vastervik Tvättips! (ull mfl material) Kläder 25
rJohansson Torktumla Ull? Kläder 16
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
rJohansson Hur förvarar ni ull? Kläder 8
pal2 Amningslinne i ull Kläder 8
rJohansson Tvätta ull sockor? Kläder 51
Thump Fattig student vill använda ull i vinter.Funkar det här tror ni? Kläder 11
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
mifa Denna krympande ull. (merino) Kläder 9
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
Damberg Tvättmedel till ull som inte lämnar rester? Kläder 28
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
gro Ullimpregnering Kläder 7
Lintilla När kommer bh/topp i ull?? Kläder 2
PetNor Lös polokrage. Gärna i merino. Kläder 8
nmr tvättning av merino ull Kläder 15
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
lagrave Strumpor i 100% ull? Kläder 16
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
bouic Underställ i Ull Kläder 16
undar Ull Kläder 9
Egel Ull+H2O=varmt. Men varför?? Kläder 9
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.