Merinoull - Djurhantering

I kväll kommer Kalla fakta att visa ett repotage om djurhanteringen kring Merinoullen.
Det var en ganska blodig trailer i alla fall...

TV4 19:20

http://tv4.se/kallafakta/

Själv så har jag inga åsikter förens jag sett hela repotaget. Tillverkningen av bommul är inte heller så himla trevlig.
 
Jag som hade planer på ett merinoullunderställ till påsken... Kanske får slänga iväg en beställning innan jag ser reportaget så att jag kan skylla på att jag redan hade det innan jag fick fakta... Finns det nån webshop där man inte kan annullera order...? ;)
 
Alven, se det som att fåren redan är plågade så det gör ju ingen skillnad om du köper ett nytt underställ.

Och jag vet inte om kläder i polyester är bättre. För att få tag i oljan som vi behöver så måste man invadera Irak och tvångsförflytta människor i Sudan.
 
Säkert smärtsamt, men så farligt var det ju inte, ingreppet skyddar ju ändå mot fluglarver. Sen litar jag lika mkt på tv4 journalistisk som jag litar på scientologerna. Bara för att de letat upp en fårfarmare som gör så betyder ju inte det att alla gör det. Sen finns det merinofår i andra delar av världen, nya zeeland, kina, indien, norge, england, irland och spanien bland annat.
 
Gamla nyheter, upputsade igen...

Hörde om detta för ett par år sedan, minnet är kort hos människan, tyvärr.
Problemet är om man ska välja utrustning som inte ska plåga djuren, smutsa ner världen, ge rättvisa löner, misshushålla med naturresurser eller i alla meningar vara "politiskt korrekt" skulle man knappt kunna köpa någonting...

Edit: nu kan det vara läge för producenter att tala om att deras ull INTE kommer från australien, och är framtagen utan lidande för djuren.
 
Senast ändrad:
Jag läste nånstans att man redan har bestämt sig för att "fasa ut" den här metoden i Australien 2010. Exakt vad det betyder vet jag inte (är det som Linje 2 i kärnkraftsfrågan?), men de är ju uppenbarligen inga tjurskalliga norrmän som vidmakthåller saker bara för att Brigitte Bardot-typer i omvärlden klagar.

(Ni norrmän som läser det här må känna sig gruppkränkta, men ni vet precis vad jag snackar om. Jag har själv ägt en norsk t-tröja med texten "If we had dolphins we'd eat them too. ;))
 
man ska inte lägga för mycket mänskliga värdering på djur, TV4 reportage var dåligt och inte på något sätt objektivt, på gränsen till pinsamt dåligt, dom berättade inte heller om de olika alternativen till mulesing som skulle vara så mycket bättre, kanske för att alternativen är lika jävliga eller värre. Att idiotförklara AVA http://www.ava.com.au säger mer om kunskapen på TV4 journalister än om fårfarmarna i australien.. hur många här har sett när man tar kulorna på griskultingar i Sverige?
 
hur många här har sett när man tar kulorna på griskultingar i Sverige?

Two wrongs don't make a right (fast jag är den första att säga att jag inte kan något om uppfödning av grisar...) men jag håller med dig, alternativen till mulesing är naturligtvis viktiga i en sådan här debatt. Wikipedia skriver "While alternatives are available, they are not yet economically viable (as of 2007). The industry's size and the number of sheep amplify the effect of cost efficiency." (http://en.wikipedia.org/wiki/Mulesing). Med bättre kunskap hos konsumenterna skulle australiensiska fårfarmare kunna kompensera denna kostnad med högre ullpriser. Problemet är ju inte unikt för uppfödningen av får.
 
som sagt, läser man på AVA så säger dom att mulesing är en dålig metod men fortfarande den effektivaste metoden, dom vill dock att man använder lokalbedövning och anti-inflamatoriska medel i samband med ingreppet.. det känns lite som säljaktsdebatten..
 
Nordmann her

Huff ja,det er ikke bra! Tror nok de störste og mest seriöse inom ull slutter med å ta ullen fra australia etter dette!:(

Det finns jo inget som er bedre enn underställ i merinoull-sommer som vinter! Jeg bor i merinoulla mi ;), kjöper endel når jeg er i Norge. Hvor er det dere handler deres ull her i Sverige? Noen tips??

Har handlet Joha og Janus..Ikke så fornöid med Joha sitt, bedre pris med dårlig holdbarhet! Janus er jeg fornöid med, spesielt ullfrotteen er helt suveren..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.