Merinoull - Djurhantering

Det är helt fördjävligt. På Nya Zeeland använder man inte denna metod längre pågrund av påtryckningar från olika djurrättsorganisationer. Ytterligare ett argument för Icebreaker.

Att avfärda det hela med att djur och människor far lika illa på andra platser är omänskligt och ynkligt. Det handlar om att man faktiskt kan göra skillnad. Man kastrerar tex inte grisar utan bedövning längre och det beror på att folk reagerade! Man var däremot tvungen att göra mätningar på grisarnas skrik och konstatera att de ändrades i styrka när man kastrerade dem och först därefter gå med på att de kände smärta, för gubbjävlarna sa att "de skriker ju hela tiden". Hur dum i huvudet får man bli?

I Sverige och Norge är det olagligt att göra kirurgiska ingrepp utan bedövning på djur.

Ja,det fanns ju en tid när man trodde att människor med autism inte kunde känna smärta eftersom de inte skrek eller visade tecken på det som "vanliga människor". Vad felar folk???
 
man ska inte lägga för mycket mänskliga värdering på djur, TV4 reportage var dåligt och inte på något sätt objektivt, på gränsen till pinsamt dåligt, dom berättade inte heller om de olika alternativen till mulesing som skulle vara så mycket bättre, kanske för att alternativen är lika jävliga eller värre. Att idiotförklara AVA http://www.ava.com.au säger mer om kunskapen på TV4 journalister än om fårfarmarna i australien.. hur många här har sett när man tar kulorna på griskultingar i Sverige?

Vadå inte för mycket mänskliga värderingar på djur??? Nä, flå dem levande bara. Tror du inte de känner smärta eller? Vad fan är felet???

Det är helt sjukt! Skulle ni ta och karva huden av er hund därhemma eller? Eller är kanske hunden lite mer mänsklig? För den förstår ni ju er på. Eller tror att ni gör.
 
för gubbjävlarna sa

Ja så är det ju. Ni kvinnor är ofelbara. Att vi har missat det.

Ja,det fanns ju en tid när man trodde att människor med autism inte kunde känna smärta eftersom de inte skrek eller visade tecken på det som "vanliga människor". Vad felar folk???

Det har funnits mycket tidigare. Men det innebär ju inte att folk var puckade förut. Det hela handlar om att mänskligheten föddes inte med dagens kunskapsnivå. Du skulle bara ana vad folk om 500 år kommer att säga om en del av dina uttalanden;)

Christian, som ite orkar yttra sig i frågan om olika metoder att tillverka ull.
 
Ja så är det ju. Ni kvinnor är ofelbara. Att vi har missat det.



Det har funnits mycket tidigare. Men det innebär ju inte att folk var puckade förut. Det hela handlar om att mänskligheten föddes inte med dagens kunskapsnivå. Du skulle bara ana vad folk om 500 år kommer att säga om en del av dina uttalanden;)

Christian, som ite orkar yttra sig i frågan om olika metoder att tillverka ull.
Kvinnor är inte ofelbara, men vi har inte haft överdrivet mycket att säga till om.

Ja men så lämpligt! Då kan vi ju bara fortsätta och vara helt tappade bakom höskrindan eftersom vi inte uppnått allvetande status än. I alla fall inte jag som inte ens fattar hur man kan resonera på det viset att om någon har det lika illa, värre eller att någon behandlats så förr så är det okej.

Självklart kommer det nya svar när frågot kastas i ett nytt ljus. Men det är knappast nytt under solen att får känner smärta.
 
Ylvan:

Det var ju skönt att se att det var någon som reagerade på att alla här i forumet tar djurpöågeri med en axelryckning. Jag hade själv tänkt köpa ny överdel till underställlet men får låta bli nu.

MAn kan väl inte ställa två dåliga alternativ mot varandra och bara köpa vidare som vissa tycks hävda...
 
Ylvan:

Det var ju skönt att se att det var någon som reagerade på att alla här i forumet tar djurpöågeri med en axelryckning. Jag hade själv tänkt köpa ny överdel till underställlet men får låta bli nu.

MAn kan väl inte ställa två dåliga alternativ mot varandra och bara köpa vidare som vissa tycks hävda...
Du har stort och förstklassigt urval i av underställsdelar och andra plagg tillverkade av NZ-merino. Smartwool, Icebreaker, mfl.
Själv använder jag mycket (NZ-)merino och har testat det mesta av bla ovan nämnda tillverkare. Kläder blir nog inte svårt mycket behagligare än Smartwool's midweight zip och Icebreaker's "superfine 190" t-shirts, apropå överdelar.
 
Vadå inte för mycket mänskliga värderingar på djur??? Nä, flå dem levande bara. Tror du inte de känner smärta eller? Vad fan är felet???

Det är helt sjukt! Skulle ni ta och karva huden av er hund därhemma eller? Eller är kanske hunden lite mer mänsklig? För den förstår ni ju er på. Eller tror att ni gör.

Jag diskuterar inte för mulesing utan emot dålig journalistik..

Jag sa att TV4 reportage var dåligt och det står jag fast vid, onyanserat och dåligt, jag tycker att det är pinsamt att man framställer sig själv som grävande journalister när man inte är något mer än sensationsjournalister som bara visar en sida av verkligheten. jag har inte på ett enda ställe sagt att mulesing är en bra metod, jag tycker dock att man skall vara försiktig med att förkasta AVA's forskning..

Sedan behöver du inte dra paralleller till hundar, jag har nämligen får, hästar och en massa andra djur hemma. Jag skulle aldrig syssla med uppfödning om jag behövde använda dessa metoder för att säkra djurens hälsa. Det finns annat man kan syssla med då. MEN jag tycker att det är pinsamt när man väljer att enkom tro på några hash-pundare på djurensvänner(samma idioter som tycker att det e en grym idé att släppa ut minkar i svenska naturen) och TV4 skandal journalister, det e ju för faen lika korkat som att bara tro på Australiensiska ullproducenternas förbund, snacka om ensidig information.

Sedan så skall man innan foderluckan glappar för mycket titta på angreppsförloppet av angripna djur samt på alternativen till mulesing, flera av alternativen är lika jävliga eller värre.

Mänskliga värderingar på djur, det e klart man inte kan ha.. Då skulle jag vara mördare när jag jagar, fiskar eller slaktar lamm hemma på gården. Jag har djurmässiga värderingar på djuren, det e jäävligt lätt att prata om mänskliga värderingar på djur när man inte gör kopplingen på likdelarna i affärerna och lammen som skuttar i hagen.
 
Senast ändrad:
Orginalproblemet är ju att man avlat fram en fårras med maximal hudyta, och sedan flyttat dem till ett klimat där de då får problem med inseksangrepp.
 
Orginalproblemet är ju att man avlat fram en fårras med maximal hudyta, och sedan flyttat dem till ett klimat där de då får problem med inseksangrepp.

precis, på finullsrasen har man avlat tvärtom, man avlar på lite ull runt huvud, ben och könsdelar.. detta för att slippa kontaminerad ull vid klippning, detta medför flera fördelar, skären på saxen slits mindre och det är en enorm kostnadsbesparing, rensningstiden minskar och därmed personalbehovet.. jag förstår inte varför man gör tvärtom, man kastar alltid skitullen ändå.. faktum är att avel är den enda hållbara lösningen på detta problemet, nackdelen är att avel är en långsam metod, fördelarna är ju uppenbara..
 
Det var ju skönt att se att det var någon som reagerade på att alla här i forumet tar djurpöågeri med en axelryckning.

Axelryckning? Själv vill jag nog sätta saker och ting i perspektiv. Jag låter hellre skinnflå rumpan på ett friskt och frigående lamm på en grön kulle i Australien för att få en tröja vartannat år än plågar sinnesskadade höns i en mörklagd lada utanför Skara för att få min kyckling två gånger i veckan. En ännu värre tortyr är att dra upp fiskar ur havet och låta dem sakta ligga och dö av syrebrist i stora högar. Det skulle vi aldrig göra om de hade mjuk päls och såg gosiga ut.

Sen kan man såklart välja om man vill uppröras över allt det här på en gång, eller fokusera på de värsta grejerna som man själv utnyttjar mest.

Jag köper ulltröjor men äter sällan kyckling. Se det som en axelryckning om du vill.
 
Martin Fjäderlätt;343370 sa:
Axelryckning? Själv vill jag nog sätta saker och ting i perspektiv. Jag låter hellre skinnflå rumpan på ett friskt och frigående lamm på en grön kulle i Australien för att få en tröja vartannat år än plågar sinnesskadade höns i en mörklagd lada utanför Skara för att få min kyckling två gånger i veckan. En ännu värre tortyr är att dra upp fiskar ur havet och låta dem sakta ligga och dö av syrebrist i stora högar. Det skulle vi aldrig göra om de hade mjuk päls och såg gosiga ut.

Sen kan man såklart välja om man vill uppröras över allt det här på en gång, eller fokusera på de värsta grejerna som man själv utnyttjar mest.

Jag köper ulltröjor men äter sällan kyckling. Se det som en axelryckning om du vill.


Man får helt enkelt använda bedövning tills dess man kan lösa problemet. Och det finns inga undanflyter goda nog. Tills dess köper man ull från Nya Zeeland som sagt. Ice breaker som jag (och någon annan) nämde ovan är ett väldigt bra exempel. De kommer faktiskt numrera sina tröjor till hösten så att du kan gå in och kolla på internet från vilken gård ullen kommer. Reaktioner ledere till förändring. En axelryckning leder inte till något alls.

Jag äter bara kött och fågel när jag blir bortbjuden och har inte ätit något alls från havet på många år. Vägrar sälja pälskanter i butiken och angriper dunproducenter med vassa klor. Så nej, jag upprörs inte bara av detta.

Tack wernolf
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.