Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern?

Om man bortser från andra variabler skulle ni säga att ett enväggstält ger mer eller mindre kondens vid vintertältning än ett tvåväggstält? Ett enväggstält borde isolera mindre varav risken för kondens borde vara mindre, eller?

Sorry men kalla väggens lag gäller även i enkelvävstält, den praktiska skillnaden blir att iskristallerna faller direkt på dig och din utrustning. De flesta praktikerna brukar föredra dubbelvävstält. Men enkelvävstält med brasa eller kamin fungerar ju väl sålänge som man eldar.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ju kallare vägg, desto mer kondens. Dålig isolation ger kallare vägg, så rent teoretiskt ska det bli mer kondens i ett enkelvävstält.

Men det finns massor av andra variabler, ventilernas placering, hur kallt och fuktigt det är ute osv. Det kan bli ganska mycket isbildning även i innertältet på ett dubbeltält om vädret vill (kallt, fuktigt och vindstilla. Vissa enkelvävstält har tyg som släpper ut kondens (t.ex. Bibler), det verkar funka bra i torrt klimat. Du måste nog läsa rescensioner för varje tält för sig för att bli säker. Kolla trailspace.com

Hej!

Min erfarenhet är att det är bättre ventilation/mindre kondens, men bara ner till en viss gräns. När det är riktigt, riktigt kallt och man är flera i tältet måste man ventilera väldigt mycket mer för att inte förvandla innertältet till något som börjar likna en igloo (och ventilera har man inte alltid så stor lust med då): du kan läsa min recension av mitt Bibler Bombshelter, som jag är mycket nöjd med i de flesta andra hänseenden, och som är det enda endukstält jag har använt. Det har en helt fantastisk fukttransport, men bara som sagt till en viss gräns: när kondensen har börjat frysa på insidan av tältet är det kört, då bygger det sig upp fort, och blir ett helsike att bli av med, något som också kan bli ett problem när man ska packa ihop tältet.

Detta har bara hänt mig en gång - efter det har jag alltid tagit ett tvådukstält med mig när jag väntar sträng kyla, alt. ventilerat väldigt mycket i mitt Bibler (då med väldigt varm sovsäck). Det är härligt att bara kunna skaka av den frysta kondensen från insidan av yttertältet då och då, som man kan göra med tvådukstält.

Stefan

Jag har inte provat enkelvävstält men när jag vintertältade i ett Hilleberg Nammatj blev det mycket kondens i innertältet. Fukten förmådde inte ta sig genom innertältet ut mot yttertält för där var det mindre kondens. Temperaturen var som kallast -32 så jag misstänker att fukten från tex utandningsluften redan var minusgrader då den träffade innertältet .

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips