Mer giftfritt stormkök?

Så då hade min fru i tisdags lite otur att bli akut magsjuk genom att köpa en färdigrätt på ICA och sen spy/skita med hög feber i 2 dygn och sen bli frisk på bara några timar...
Beklagar!
Men tack för att du bekräftar vad jag försökt få fram. Färdigrätten var, antar jag, vattenhaltig, inte (om)kokt före förtäring, och kanske till råga på allt lufttätt förpackad?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Så då hade min fru i tisdags lite otur att bli akut magsjuk genom att köpa en färdigrätt på ICA och sen spy/skita med hög feber i 2 dygn och sen bli frisk på bara några timar...
Matförgiftning är ganska vanligt, botulism extremt ovanligt. Botulism är anmälningspliktigt enligt smittskyddslagen och antal fall i Sverige är knappt ett fall per år.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Så då hade min fru i tisdags lite otur att bli akut magsjuk genom att köpa en färdigrätt på ICA och sen spy/skita med hög feber i 2 dygn och sen bli frisk på bara några timar...
De flesta människor äter flera mål om dagen, så utan provtagning är det svårt att veta vilket mål man blev sjuk utav. Om det ens var matförgiftning.
Botulism var det dock knappast, och en färdigrätt är en helt annan sak än lite intorkade matrester i ett kokkärl.

Saltvatten (definition?) är inte likställt med fritt från mikroorganismer av något slag.

Inte heller är det viktigt att matkärlen blir "bakteriologiskt" rena. Det är inte ens möjligt att åstadkomma utan tillgång till autoklav eller likvärdig utrustning.
 
De flesta människor äter flera mål om dagen, så utan provtagning är det svårt att veta vilket mål man blev sjuk utav. Om det ens var matförgiftning.
Botulism var det dock knappast, och en färdigrätt är en helt annan sak än lite intorkade matrester i ett kokkärl.

Saltvatten (definition?) är inte likställt med fritt från mikroorganismer av något slag.

Inte heller är det viktigt att matkärlen blir "bakteriologiskt" rena. Det är inte ens möjligt att åstadkomma utan tillgång till autoklav eller likvärdig utrustning.
I världshaven, där salthalten ligger på 3,5%, finns bakterier av olika slag. Även i Döda havet, salthalt 34%, finns bakterier.
 
Men snälla nån, när sa jag att man inte KUNDE diska kärlen?

Kokar man aldrig nåt annat än vatten för att hälla på nåt pulver blir det nog inte så stora skador på ytan. Men lagar man riktig mat, vilket kan inbegripa syror, i kastrullen blir ytan porig efter ett tag. En slät yta kan man i princip torka ren. En porig icke.

Fattar inte varför så många diskussioner urartar till nån slags snoppmätning. Man KAN ha olika åsikter och preferenser och alla behöver inte övertalas att tycka likadant. Allt är inte en tävling.

Jag efterlyste i ett tidigare inlägg i tråden efter bild på en Trangiagryta där den var så pass skadad i ytan att den utgör ett problem vid användning men den verkar utebli.

Jag får väl fråga halmgubben om han har några. ;)
 
Jag har köpt mången gammalt trangiakök på loppis och tradera. Ibland har de små hål i grytorna orsakade av korrosion. I de fallen är det ofta många påbörjade gropar ca 1mm diameter som syns i grytans botten, men bara ett av dem har gått hela vägen igenom.
Såna grytor slänger jag och kompletterar med ersättare ur reservdelshögen hemma innan jag skänker/säljer vidare.

Har inga bilder på sådan gryta, men kan bjussa på en liknande annan stekpanna från trangia.
Denna använder jag inte, eftersom det känns ohygieniskt med alla de små groparna.

Jag tänker mig att sura matrester måste få sitta kvar i för att lämna såna här skador, men nog verkar det förekomma!
 

Bilagor

  • 20250213_204827.jpg
    20250213_204827.jpg
    1,016.8 KB · Visningar: 117
  • 20250213_205006.jpg
    20250213_205006.jpg
    1.4 MB · Visningar: 108
  • 20250213_205023.jpg
    20250213_205023.jpg
    1.4 MB · Visningar: 113
Jag har köpt mången gammalt trangiakök på loppis och tradera. Ibland har de små hål i grytorna orsakade av korrosion. I de fallen är det ofta många påbörjade gropar ca 1mm diameter som syns i grytans botten, men bara ett av dem har gått hela vägen igenom.
Såna grytor slänger jag och kompletterar med ersättare ur reservdelshögen hemma innan jag skänker/säljer vidare.

Har inga bilder på sådan gryta, men kan bjussa på en liknande annan stekpanna från trangia.
Denna använder jag inte, eftersom det känns ohygieniskt med alla de små groparna.

Jag tänker mig att sura matrester måste få sitta kvar i för att lämna såna här skador, men nog verkar det förekomma!
Jag tror det är galvanism som är boven, någon annan ädlare metall har legat mot och fukt/vatten har agerat elektrolyt. Kanske brännarens mässing är ädlare en alu-grytan och då har grytan blivit offeranod.
Ha alltid brännaren i plastpåse och packa köket torrt.

/Patrik
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.