Mer giftfritt stormkök?

Hej, jag har ett Trangia 25 i aluminium. Vill ha ett kök eller kärl till nuvarande som är mer giftfria än aluminium.
Så frågan är om någon har tips på stormkök eller kärl som passar Trangia 25, som är mer giftfria?
Någon som har koll/har intresserat sig för denna fråga?
Undviker även non-stick-beläggningar.

Vet tex att Trangia numer har duossal, med rostfritt stål innerst. Vet dock inte om det skyddar mot genomsläpp från aluminium och skulle helst slippa aluminiumet helt.

Är oftast tre personer när vi är ute så behöver kring Trangia 25 i storlek.
Trangia är väldigt praktiskt och mångsidigt, även om det väger en del.
 
Du behöver inte oroa dig om att DuoSSAL skulle "läcka igenom" någonting genom det rostfria
skiktet - så länge du inte försöker koka koncentrerad syra... Rostfritt stål är så inert som vi kan
få kokkärl... Du behöver aluminiumskiktet på utsidan för att få en vettigt jämn värmespridning.
/Odd
 
Why ? Finns det någon vetenskaplig undersökning som påstår att alu-kärl eller non-stick på något sätt är skadligt att använda vid matlagning ? Referera gärna så att alla får veta.
 
Livsmedelsverket sa:
Om man lagar mat i aluminiumpannor eller aluminiumkastruller kan man få i sig mycket små mängder av aluminium (mg-mängd). Det finns dock inget som tyder på att detta lilla intag är någon hälsorisk.

...och särskilt inte om man gör det tillfälligt när man idkar några veckors uteliv per år.

Räcker inte ovanstående för att du ska känna dig lugn, så kan du bara undvika att låta sura/syrliga saker (tomatsås, surkålsgryta etc) stå kvar en längre stund i grytorna. Det är bara sur/syrlig mat, som frigör små mängder aluminium från ytan. Piffa dina grytor med mjölk- eller kokosmjölkpulver så är du på rätt sida av pH-gränsen ;).

Räcker ändå inte denna insikt, så kan du, precis som Polar skriver, vara 100% lugn om du har Duossalgrytor (och då kan du laga och långtidsförvara även syrliga maträtter). Jag köpte Duossalgrytor, mest för säkerhets skull, när jag hade småbarn med på vandringar och uteliv, eftersom jag då lagade mycket av deras favoriter som bärsåser, fruktsoppor, pasta med tomatsås och annat syrligt, och maten fick stå i grytorna ibland.

Vill du vara rimligt skyddad men ändå inte bära på Duossals extravikt, kan du skaffa Trangias HA-grytor (hårdanodiserade). De har ett tjockare, hårt och reptåligt oxidskikt, som det krävs längre exponering för sur mat och/eller skedskrapning för att skada. Jag lagar gärna mat med tomater och citron, och har hittills inte sett minsta påverkan på min HA-gryta, trots många års användning. Men jag skulle kanske, mest för att jag är rädd om själva grytan, inte låta en tomatbaserad maträtt från kvällen stå kvar i den över natten.
 
Jag har inte tidigare reflekterat över risk med alugrytor och avser inte sluta äta ur dem.
Dock har jag lyckats med en sak i mina duossal (kan inte nog säga hur fyndigt jag finner namnet: duo - ss - al =två ämnen stainless steel aluminium) :
Jag har kört med gasbrännara (eller om det möjligen var optimus nova på bensin) och har i vinkeln i botten fåt matrielet att vecka sig lite. Kanske värmt rejält och hastigt kylt och de två olika matrialen har dragit ihopa sig olika mycket eller något liknande. Vågorna följer cirkeln runt på insidan med våglängd någon millimeter och går någon cm upp på kanten/sidan av kastrullen, på inisdan.
Inget som stör och det har inte "spruckit upp".

/Patrik
 
+1 på duossal. Det ska nog otroligt mycket till för att aluminiumet ska ta sig igenom rostfritt stål.
Jag har själv succesivt bytt ut mina alubyttor till alternativ i rostfritt, titan eller duossal. Aluminium är en tungmetall och det finns alla gånger påvisade negativa effekter av ämnet


saxat ur artikeln:


https://issuu.com/medicinskaccess/docs/ma120/s/10247993
"Att aluminium är giftigt blev känt då flera personer dog vid dialys under 1970-talet. Metallen fanns i patienternas läkemedel plus i dialysvätskan. Nedsatt njurfunktion gjorde att aluminium ansamlades i kroppen. Symtom som uppträdde var koncentrationsproblem, försämrat tal, motoriska problem, skelettskador, demens och flera andra besvär. Den viktigaste anledningen var att dricksvatten började renas med aluminiumsulfat vilket medförde höga halter i den dialysvätska som användes"

Med andra ord är kroppen ganska så bra på att göra sig av med metallen men det går väl att likställa med att hälla lacknafta på händerna utan handskar. Ja, det är tämligen harmlöst att göra det då och då men kom inte och säg att det är giftfritt :)
 
Om du fortfarande inte är övertygad, och vill ha rent rostfria motsvarigheter till det svenska Trangia-
systemet så finns ju det tyska Tatonka - samma principiella idé som Trangia men helt och hållet i 18/8
rostfritt. Vilket naturligtvis innebär en aning tyngre jämfört med DuoSSAL men samtidigt inte en
gnutta 'giftigt' aluminium i eller på kokkärlen. Till och med spritbrännaren är i rostfritt stål... Jag tror
det endast är vindskydden och tamojen som är i aluminium. De säljer ett set med pannorna och stek-
pannan separat: https://www.tatonka.com/en/product/multi-pot-set/ Måtten är sååå lika Trangia
att de passar bra i ett T25... [Även kaffepannorna 1 och 1,5 liter är i rostfritt. ]
/Odd
 
Senast ändrad:
Why ? Finns det någon vetenskaplig undersökning som påstår att alu-kärl eller non-stick på något sätt är skadligt att använda vid matlagning ? Referera gärna så att alla får veta.
Alu råder det väl delade meningar om, men att hitta uppgifter om att Teflon inte är nån hälsokur lär inte vara så svårt.

I instruktionbladet till vissa teflonbyttor står det att de ej bör användas i rum där det vistas en fågel. Fåglar kan dö knall och fall av sånt som vi kanske tål bättre, men hälsosamt lär det ju inte vara.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.