Stormkök a la billig modell.

Hej jag ska köpa mitt första kök nu.

Jag vill inte punga ut med 1200 kronor på ett MSR XXX kök utan tillbehör.

Så jag har bestämt mig för en enkel stormkök från Trangia. Den heter Trangia 27-X då X står mellan teflonbehandlade grytor och stekpanna, det skiljer nästan 100 kronor på dem. Annars är det aluminium.

Frågan är om det verkligen är bättre med teflonbellägg?
Jag bör ju anv. plast redskap för att inte repa.

Är de lätt att skölja ur och diska???
Är det åxå värt att lägga ut 403 kronor på den med teflon???
Dan som snart ska cykla 400 mil hälsar, jag väntar bara på den 1 Juli, senn bär det av uppåt.
 
Tänk efter

Hej Dan,

Har ingen erfarenhet av Trangias teflonkärl, men jag har då aldrig haft problem med att laga mat i aluminiumkärlen. Inga problem att få dom rena heller.
Det jag tänkte på var att du ska spara pengar genom att köpa ett rödspritskärl. Tänk då på att om du nån gång ska utanför Europa (och kanske vissa ställen inom Europa) så är köket värdelöst. Sparade själv pengar på detta sett, men ska till Pakistan nästa år så nu måste jag ändå köpa ett multibränslekök.
Tänk också på att om du ska rena vatten genom kokning så blir det segt att koka typ 8 liter vatten om dagen på ett Trangia. Mycket bättre effekt i ett bensinkök.

Du får dela med dig av dina cyklingserfarenheter när du kommit fram. Är själv på väg mot min första långcykling.

...Johan...
 
Japp

Jovisst har jag tänkt och åter tänkt på ett multifuelkök för 1200 kronor men som det ser ut idag så befinner jag mig mitt i en investeringsperiod inför cyklingen. Jag har då lite pengar att spela med och måste prioritera i början, det är inte billigt att ligga på topp. Men det blir nog ett bättre kök efter resan och inför europaresan som jag har planerat någongång i tiden, måste få med folk (läs: häng på!).

Jag ska rapportera från resan på hemsidan, fast vettekatten hur jag ska bära mig åt, får nog prata med dem på utsidan.se

Tjao!!
Dan
 
Turbo trangia?

Jag sotar själv min mat i trangia. I en trangia passar ju KAP-brännaren som hand i hanske... Det är alltså fullt möjligt att elda T-röd tills man har råd (eller tror att det är nödvändigt) att komplettera med en raketmotor.
 
Gasbrännare i stället för teflon

Jag skulle satsa pengarna på en gasbrännare till trangian istället för på teflonkärl. Gastuber kan du få tag på i hela västeuropa i varje fall. En stor gastub (600g, 480g netto) motsvarar mera än en liter sprit, dvs halva vikten. Du slipper sotiga kärl!!!
Det går ju givetvis att blanda spriten med metanol för att slippa soten, men jag vet inte hur lätt det är att få tag på metanol i europa. Om du inte vill skrubba sot genom europa rekomenderar jag nog gas.

Gasen är lite dyrare än t-sprit, men man förbrukar mindre gas eftersom det är lättare att småputtra och snabbare att ge ett uppkok. Trangiats effektiva vindskydd gör att gasen utnyttjas väl. Klart det är tråkigt att gastuberna är engångs, men om man ändå måste köpa spriten i en plastflaska är det svårt att säga vad som är bäst för miljön.

Nu är jag inte så bra på trangias nummer, men om du skall cykla ensam kanske det är en ide att köpa den lilla modellen.

Go' tur

Anders V
 
Aluminiumkärl-nej tack

Använd Duosal eller Titan. Aluminum är ohälsosamt att få i sig. Duosal har bra värmefördelning men är något tungt. Titan väger lite och är lättdiskat men fördelar värmen ngt sämre.
 
Man får INTE alzeimers av aluminiumkärl

Tyvärr lever myten kvar om att aluminiumkärl är farliga. Jag har visserligen själv duosalgrytor, men det är mera för att de inte blir lika repiga och tål dessutom eld bättre. Däremot är överhettat teflon inte så nyttigt.

Om aluminiumgrytor vore dokumenterat farliga skulle alla storkök och restauranger förbjudas använda dem. Vilket de fortfarande använder pga bättre värmespridning och billigare pris.

Al-kärlen klarar helt klart en cykeltur europa runt. Uppgraderingen till duosal skulle jag vänta med till senare om det är ebb i kassan.

Anders V
 
Tragia teflon

Jag har ett trangia teflon kök som jag har andvänt i ca. 5 år med inte så speciellt våldsam användning. JAg på peka att jag tycker teflonen fungerar bra= bättre än aluminium men hållbarheten är inget vidare. Man skall inte tro att det är något super material som i många stekpannor civilt idag. Tänk på att ALDRIG använda kniven eller andra metallförmål i pannan då går den sönder med en gång. Om du skall använda köket mycket så rekomenderar jag nog inte att du skaffar teflon varianten. Det finns något som heter duossal kanske det är något. Titan kanske också med då får du räkna med rejält buckliga kastruller och stekpannor.
 
Fast bensin är bättre...

Jag har inget emot lågprisalternativ, men låt mig säga följande. Jag har använt trangia T27 under otal antal år i scouterna och visst funkar det, men man tröttnar ganska snart på att ta bort sot med stålull. Och så var det ju det där med bränsleförbrukningen oxå...
Och apropå teflonpannor - har iofs bara erfarenhet av stekpanna i teflon, men antalet sådana vi körde slut på var ganska många. Inte minst brukar "pinnarna" som håller grytorna repa pannan när köket är ihoppackat.

Så för en tid sedan köpte jag ett MSR Whisperlite Intl 600 för eget bruk och det är bara att lyfta på hatten. På Sportsnet får man det för 715 kr inkl bränsleflaska. Till det har jag stora och lilla trangiakastrullerna (alu) samt en stekpanna från Primus som precis passar som lock. Brännaren, bränslepumpen, tång, kryddor mm får plats inuti - mindre kök får man leta efter!
Och inte blir det minsta sotflaga på kastrullerna heller - äntligen! Har hittills bara prövat fotogen och renad bensin med mycket gott resultat.
Det är bara att starta reaktorn och njuta!

/Magnus
 
trangia

hej!
Jag har ett rtangia med teflon i kastrullen, jag tycker att man inte har ngt behov an ngt specialmaterial i kastrullerna. Jag använder trangias egna gasbrännare till & den fungerar fint. Alla som jag könner har gått över till denna brännare, so har mindre effekt än de svindyra, men så kostar den ca 250-300 spänn åsså. Et finfint val om man vill ha något som fungerar och inte ngt att visa upp.
//Nyman
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lärken Mer giftfritt stormkök? Kök och brännare 29
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Lanbit Vilket stormkök som beredskap? Kök och brännare 36
T.Mellwing Grillgaller ovanpå ett stormkök? Kök och brännare 33
CimW Stormkök Jula? Kök och brännare 27
Gregorius Stormkök med pellets Kök och brännare 13
Fjong Trangia Stormkök ikke populært i Norge Kök och brännare 17
mikeon ETApower eller Stormkök Kök och brännare 10
Skipper_ Stormkök Kök och brännare 4
sverastian "Jägarkök"/Optimus stormkök Kök och brännare 12
Ulan65 Billig gasol Kök och brännare 1
Göran_ Lågviktsbrännare - billig? Kök och brännare 30
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
Jmhe Enkel billig kastrull? Kök och brännare 4
Tordnado Billig brännare med bra kvalitet! Kök och brännare 4
Jackiie Biltema gas - inte längre lika billig? Kök och brännare 9
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
tabula Billig gasolbrännare? Kök och brännare 18
jamo Om du vill ha en billig toppgasbrännare Kök och brännare 1
chinerunner Billig stekhäll! Kök och brännare 5
mathias Länge leve Biltema (Billig gas) Kök och brännare 16
KillerKaninen Vart köper jag billig gas ? Kök och brännare 1
haskell Någorlunda billig och _lätt_ visp sökes Kök och brännare 7
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.