Mer bränsle när det är kallt?

Hej,
SKa på tur i härjedalen i slutet av mars och undrar hur mycket bensin jag ska ha med till mitt stormkök? Drar köket mer bensin på vintern när det är kallt ute än på sommaren? Vi är fyra grabbar som ska va ute i 4dagar och 4 nätter.

Tack!

Fiskmåsen
 
Det finns tumregler om du söker lite och mycket beror på hur ni själva hanterar matlagning och vilken typ av mat samt hur ofta ni är kaffesugna. Är det bara att värma vatten till real-påsar så är det ganska lätträknat om man har koll på/provat fram hur mycket bränsle det går åt för att värma motsvarande mängd vatten per ättillfälle

20 gram gasol och 30 gram bensin/fotogen per liter uppkokad vatten kan man nog ha som tummregel.

Flytbränslekök kostar extra soppa per start pga. uppvärmning och att man ofta inte nyttjar bränslet i slangen när man bränner ur bränslet ur slangen inför ihoppackning efter när man har värmt färdigt.

För själva uppvärmningen av vattnet efter när du har fått fart på köket får du räkna med ca 10 gram soppa per 0.5 liter vatten som kokas upp (blåser det mycket så kanske det blir 15 gram per halvliter) - och smälter du snö så är det dubbla mängden, är det riktigt kallt så går det åt lite mer.

Detta är ett utmärkt 'ursäkt' att lära sig att känna köket och med köksvåg gå ut och prova köket med några typiska uppvärmningar av det typen av mat du tänker använda och väga vikten på flaskan före och efter (glöm inte att väga spritflaskan samtidigt om du har t-sprit som förvärmningsbränsle).

varför inte göra en dagsmeny med mat motsvarande som man tänker äta på vandringen och precis allt, från frukost och morronkaffet - dagens rätter, alla fika-dricka görs på köket och du har vägt tändspritflanskan och bränsleflaskan före och efter och ser hur mycket det gick åt

se också till att du har lite reservbränsle med dig ifall turen inte går som planerat och värmebehovet är större eller vill 'lyxa till lite' som tex att värma tältet för att den skall ånga av en del fukt innan nedpackning
 
Detta är väldigt individuellt.

Sist jag var på tur (2 personer, 7 dagar 6 nätter) gick det exakt 2 flaskor, d.v.s. 8-9dl.

Då var det frystorkat till frukost och lunch, samt kaffekok efteråt. Till middag var det pasta med någon frystorkad sås som fick koka i 8 minuter, samt kaffekok. Sen var det kvällskaffe de flesta dagarna.

Optimus Nova ska dra 1,0-1,5dl per person och dag enligt tillverkaren.

På ett ungefär:
En brännare på 3kW drar drygt 200g/2dl per timme på full gas. Gäller för både gasol och bensin/fotogen.

Hur mycket som går åt beror helt på hur ni lagar maten.
Lagar ni allas mat i samma kastrull, eller två och två? Lagar ni mat på riktigt, eller kokar ni upp för att sedan låta svälla under 30 minuter? Ska ni smälta snö? Etc...

Vindskydd och gaspådrag är också viktigt. 75% gas brukar vara mest ekonomiskt. Större kärl är bättre än små kärl. Att montera brännaren i ett Trangia-system spar mycket bränsle.

Ta varsin flaska (4,5dl) samt en extraflaska så är ni på den säkra sidan. Provlaga en dygnsration och se hur mycket som går åt.
 
Din fråga är tyvärr lite granna som snöret.
Vi vet inte din spisvärmningstid, snösmältningstid etc.
Men pröva en tur ett veckoslut och ta med köksvågen ut och notera varje brinnande minut. Först då vet du hur mycket du behöver för dygnet. Blir ni sen fler i gänget, blåser det mer eller blir kallare ja då går det åt mer soppa. Räkna med två extradagar.
go tur
 
Hej,
SKa på tur i härjedalen i slutet av mars och undrar hur mycket bensin jag ska ha med till mitt stormkök? Drar köket mer bensin på vintern när det är kallt ute än på sommaren? Vi är fyra grabbar som ska va ute i 4dagar och 4 nätter.

Tack!

Fiskmåsen

Mängden beror till största del på om ni måste smälta snö för att få vätska eller ej. Bara temperaturen i sig påverkar inte så mycket. Det påverkar mer vilken kastrull och vindskydd/reflektor du använder. När jag smälter snö använder jag en med värmeväxlare, det spar man mycket bränsle med. Att säga hur mycket bränsle som går åt är svårt med de förutsättningar vi vet. Men man kan väl säga att man räknar med 50% mer bränsle på vintern.

/Ingvar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lärken Mer giftfritt stormkök? Kök och brännare 29
Jackiie Trangia - behöver jag mer? Kök och brännare 30
ala Mer KAP snack! Kök och brännare 12
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
avslutmedlemskap0904 Gel bränsle trangia Kök och brännare 0
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Picea Hur var det nu med bränsle på vintern? Kök och brännare 24
Karpaterna.se Bränsle i Indien Kök och brännare 4
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
1337rumpan Bränsle i Trangia brännare Kök och brännare 8
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
aborren vilket bränsle ska man använda? Kök och brännare 16
Joakim Ambrosson Bränsle Kök och brännare 19
Karpaterna.se Bränsle i Montenegro Kök och brännare 5
DMH Fältkök med träpinnar som bränsle Kök och brännare 10
adventure_transport Kan man lämna kvar bränsle i köket? Kök och brännare 4
zzeezz Bästa bränsle Volymmässigt? Kök och brännare 18
ollefisk bränsle i fotogenkök Kök och brännare 25
Milosz Bränsle i Sydamerika? Kök och brännare 2
KLAGER Bränsle i gelform Kök och brännare 23
avslutat080903 Vilket bränsle har högst effekt? Kök och brännare 14
The_Lost_Cyclist msr xgk 2-vad för bränsle Kök och brännare 2
Jock Scott vad för bränsle till radius ?? Kök och brännare 5
Broder Bob Bränsle & plast Kök och brännare 10
tingdahl Plast eller aluminiumflaska för bränsle Kök och brännare 17
Hinka Bränsle Kök och brännare 12
nils2 Bränsle på Nya Zeeland Kök och brännare 1
sajberjohan Bränsle på andra språk Kök och brännare 0
Mickexxx Bränsle Kök och brännare 1
thomastg Gammalt primus 210, vilket bränsle? Kök och brännare 1
havskayak Bränsle till ett nova Kök och brännare 10
plarsso Pararfin bränsle Kök och brännare 16
oeriksson Hur mycket bränsle? Kök och brännare 0
s022vq MFS-Bränsle Kök och brännare 2
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
adventure_transport Bränsletabell - hur kallt kan det vara? Kök och brännare 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.