Mer giftfritt stormkök?

Alu råder det väl delade meningar om, men att hitta uppgifter om att Teflon inte är nån hälsokur lär inte vara så svårt.

I instruktionbladet till vissa teflonbyttor står det att de ej bör användas i rum där det vistas en fågel. Fåglar kan dö knall och fall av sånt som vi kanske tål bättre, men hälsosamt lär det ju inte vara.

Så här skriver Trangia själva om sin non-stick beläggning på stekpannan/locket:


Trangia och Nonstick
Vår nonstick-beläggning är av PFTE-typ och fri från de skadliga PFAS ämnena PFOA och uppfyller kraven i EU:s kemikaliedirektiv REACH. Det färdigbelagda aluminiumet köps in färdigt från europeiska leverantörer. Den största komponenten i non-sticklagret är PFTE, ett icke-ledande, vatten, värme och kemikalieavstötande material. PFTE har noga testats och den bryts varken ner eller avger farliga gaser så länge pannan inte lämnas torr och tom på den varma spisen/köket på mycket hög värme (över 260°C) ofta och under långa perioder.

Primus har också non-stick av PFTE-typ i stekpannan men i en av kastrullerna är det keramisk non-stick.
 
Så här skriver Trangia själva om sin non-stick beläggning på stekpannan/locket:

Bra info. När man diskuterar sådana här frågor bör man hålla sig till fakta & vetenskap, inte vad folk tror.

Hmm, men hur nära kan en fågel flyga utan att dö om man steker i en Trangia non-stick ?
 
Senast ändrad:
Det finns flera aspekter av non-stick-beläggningar. En är hur skadligt det eventuellt skulle vara för användaren. Det brukar anses som ett mindre problem. Det större problemet anses vara miljöpåverkan vid tillverkningen. Så här skriver till exempel Rise om PTFE:
PTFE bedöms inte vara extremt hälsofarligt men stora utsläpp av PFAS-ämnen, per- och polyfluorerade alkylsubstanser, som används vid tillverkningen av PTFE är ett stort globalt problem. Denna stora grupp kemikalier, även kallade Forever chemicals, bryts ner extremt långsamt eller inte alls, och förorenar såväl vatten som luft och mat.
Texten handlar specifikt om PTFE i cykelsmörjmedel, men det inklistrade citatet gäller PTFE generellt.
 
Det finns flera aspekter av non-stick-beläggningar. En är hur skadligt det eventuellt skulle vara för användaren. Det brukar anses som ett mindre problem. Det större problemet anses vara miljöpåverkan vid tillverkningen. Så här skriver till exempel Rise om PTFE:

Texten handlar specifikt om PTFE i cykelsmörjmedel, men det inklistrade citatet gäller PTFE generellt.
Tack. Detta är faktiskt MIN främsta anledning till att välja bort nonstick, hemma lika mycket som på tur (den andra är ju att de inte är särskilt långlivade om man inte hanterar dem försiktigt, och der gör varken små barn eller långvandrare).
 
Tack. Detta är faktiskt MIN främsta anledning till att välja bort nonstick, hemma lika mycket som på tur (den andra är ju att de inte är särskilt långlivade om man inte hanterar dem försiktigt, och der gör varken små barn eller långvandrare).
HA = hårdanodiserade alugrytor funkar för mig lika bra som nonstick. Titan är lätt och starkt men det bränner lätt fast.

Så för min del har jag kompletterat mitt gamla Trangia 25 med HA-grytor och stekpanna.

Thure
 
Tack för alla konkreta tips om HA, Duossal och Tatonka-kärl.
Eftersom de små övar på köket kanske de får materialet att krusa sig med och så är Duossal en hel del tyngre.

Och vi lagar återkommande sura livsmedel, särskilt tomatsåser och det är återkommande maten blir stående i kärlen.

Trangia verkar ha slutat med titan, pga för låg värmespridning.

Det är inte helt lätt i nutiden att välja utrustning med hänsyn till hälsa och miljö, i både tillverkning och användning och i korta och långa loppet.

Får kanske bli att testa Tatonka helt enkelt. Ekologiskt fett är i alla fall lätt att bära med sig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.