Stormkök

Jag har läst runt femtio trådar nu kring vilken brännare man skall ha. Med lite fantasi har jag till och med börjat förstå vad de olika sakerna innebär, toppmatad, spindel etc. Men det finns fortfarande extremt stora kunskapshål och det är svårt att ställa frågor när man ingen baskunskap har.
Jag undrar därför om någon sett ett reportage eller artikel som beskriver campingkök på en väldigt basal nivå?
 
Jag och min vän var ute och paddlade med våra familjer. Jag har ett Primus Mimer (ca 350:) och han har ett Primus EtaPower (1000:). EtaPower är helt otroligt när det gäller att koka upp vatten snabbt. Jag ljuger inte när jag säger att det gick ungefär 3ggr så fort som på Mimer-köket. Ända nackdelen han kan komma på är att det kan vara lite knöligt att hålla nere effekten. Men jämför detta med att bära en flaska gas, istället för 3 (1v vandring), så kanske det är värt lite trixande med lågan.

Inför nästa säsong kommer det nog att inhandlas ett EtaPower här med.
 
Jag har läst runt femtio trådar nu kring vilken brännare man skall ha. Med lite fantasi har jag till och med börjat förstå vad de olika sakerna innebär, toppmatad, spindel etc. Men det finns fortfarande extremt stora kunskapshål och det är svårt att ställa frågor när man ingen baskunskap har.
Jag undrar därför om någon sett ett reportage eller artikel som beskriver campingkök på en väldigt basal nivå?

Inget kök blir bättre än sitt bränsle. Om det inte vore för embalagevikten skulle alla ha acetylenkök med syrgas. Dvs bränslets energinnehåll är A och O. Bensin och fotogen är därför både expeditions, militär och vinterkök som i praktiken är oöverträffade. Vid de övriga 3 säsongerna kommer man mycket långt med ett enkelt och lätt gaskök. Toppmonterade är lättast. En del tycker att dessa är ostadiga men då får man ju stadga dem, t ex med några tältpinnar som ändå skall med ut.
Containerköken varav Trangias är mest spritt här i vår del av världen, har flera bra fördelar och en stor nackdel, vikten. Sen kan man diskutera om man behöver mer än en kastrull med sig ut....Sprit är ett energisvagt bränsle.
Om vikten inte räknas är en gjutjärnsgryta med hyfsat lock helt oslagbar i kombination med öppen eld eller eldgrop.
I ett flertal grundläggande friluftsböcker diskuteras kök till leda, Råd och Rön brukar med lämpliga intervaller ha basala artiklar, så även Ute-magazinet m fl.
Collin Fletcher påstod att det var svårare att få en biten man att byta kök än religon....det ligger rätt mycket i det.
Just nu är det vattenkokarkök som är vådligt inne JefBoil, Eta m fl, när du varit med ett tag märker antagligen även du att det är ett hjul som snurrar, mycket fungerar men inget är helt allround och enbart optimalt alltid.

//J
 
Jag har läst runt femtio trådar nu kring vilken brännare man skall ha. Med lite fantasi har jag till och med börjat förstå vad de olika sakerna innebär, toppmatad, spindel etc. Men det finns fortfarande extremt stora kunskapshål och det är svårt att ställa frågor när man ingen baskunskap har.
Jag undrar därför om någon sett ett reportage eller artikel som beskriver campingkök på en väldigt basal nivå?

Alle er med utgangspunkt i ett bruk, spørsmålet (frågan?) blir omtrent like generell som:
Hva skal jeg ha på bena? Uten å fortelle om du skal ha noe mellom seng og toa, eller till toppen av Himalaya eller..

Fortell forumet hvordan du ønsker å bruke det, og om hva som er viktig. (prioritert liste)
Effekt, vikt, temperatur, fuel, regulerbarhet, prisklasse, sammenleggbarhet, har du kjeler, eller skall det inngå?......

dsk
 
Alle er med utgangspunkt i ett bruk, spørsmålet (frågan?) blir omtrent like generell som:
Hva skal jeg ha på bena? Uten å fortelle om du skal ha noe mellom seng og toa, eller till toppen av Himalaya eller..

Fortell forumet hvordan du ønsker å bruke det, og om hva som er viktig. (prioritert liste)
Effekt, vikt, temperatur, fuel, regulerbarhet, prisklasse, sammenleggbarhet, har du kjeler, eller skall det inngå?......

dsk

Fast jag frågade inte vilket kök jag skulle ha, jag bad om någon länk eller liknande som kunde förklara vad de olika sakerna innebär. Vad är toppmatad? Varför är gas bättre ibland men inte alltid etc. Jag är fullt medveten om att någon rekommendation aldrig kan bli bra, särskilt som jag inte ens själv vet hur jag kommer använda ett eventuellt kök.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.