Mer giftfritt stormkök?

När det gäller titan så är det vad jag förstår det som oftast en legering och då bör man kanske fråga återförsäljaren vad den legeringar är.
 
Mitt minne är att Tatonkas rostfria grejer är ytterligare tyngre jämfört med
Trangias motsvarande i DuoSSAL ... Men: helt nonstick- och aluminiumfria...
Köpte mina Tatonkadelar från TrekInn:
https://www.tradeinn.com/trekkinn/sv/tatonka-kruka-set-multi/137046905/p
/Odd
Jag mindes rejält fel!

Efter att ha grävt fram min Tatonka-utrustning (hade ju lovat en bild på deras tamoj i
en annan tråd) så har jag nu kontrollmätt, vägt och tjockleksmätt Tatonkadelarna som
är MYCKET lika Trangias T25-motsvarigheter i måtten, men alltså i ren 18/8 rostfritt:

Stekpannan: 224 gram (mot 178 för DuoSSAL) och 0,50 mm plåttjocklek (mot 0,82 mm för Duossal)
och Tatonkas stekpanna ryms med ca millimetern till godo inne i T25 DuoSSAL-stekpannan.
(Hm, jag undrar om de kostat på sig en lite tjockare botten i stekpannan? Den känns lite så...)

Ytterkastrullen: 174 gram (mot 228 för DuoSSAL) och 0,42 mm plåttjocklek (mot 0,88 mm för Duossal)
och Tatonkas ytterkastrull ryms med ca halvmillimetern till godo inne i T25 DuoSSAL-ytterkastrullen.

Innerkastrullen: 161 gram (mot 186 för DuoSSAL) och 0,42 mm plåttjocklek (mot 0,87 mm för min Duossal)
och Tatonkas innerkastrull går inte ens att pressa ner i T25 DuoSSAL-innerkastrull! Man kommer knappt
halvvägs. Tvärtom går lika illa...

Tatonkas 18/8 rostfria 6dl bränsleflaska av SIGG-typ väger 121 gram (tom och utan kork) medan
Primus motsvarande 6dl bränsleflaska väger 136 gram. 0,42 mm plåttjocklek (mot 1,11 mm för
alu-flaskan)

Att välja rostfritt har alltså i vissa fall/jämförelser klara viktfördelar. Och värmespridningen är ju
MYCKET bättre än för titanversionerna - men naturligtvis långt efter aluminium. Det är nog där-
för Trangia kör med sitt DuoSSAL-laminat och inte rent rostfritt... Jag vill minnas att SIGG också
har ett liknande laminatmaterial i sitt utbud...
/Odd
 
Senast ändrad:
Ha! Nu blir jag förvånad. Jag har både Tatonka och duosal, både stora och lilla och trodde absolut Tatonka var tyngre! Var faktiskt därför jag köpte stora duosal. Nä, jag kollade inte vikten, jag bara antog. Det och för att slippa borra hål för gasslang. Nåja, men kan aldrig få för många trangia. Bra med flera på picknick om man är många om inte annat. 😀
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.