Mellanlager dun eller fleece?

...ja glömde kanske skriva att priset inte är av betydelse egentligen...jag ..hmm...vill ofta ha det bästa som finns att tillgå...eller nästintill...

..de lutar nu åt antingen en bra fleece eller duntröja...ja gillar den som KM har...det viktiga är att den inte fyller ut för mycket så ja inte får på ev. vindjacka...om det ska vandras vintertid blir det en helt annan lösning isf.
 
LIV från KM hade jag tidigare men jag upplevde den som för kort och med aningen korta armar. Skulle jag gå upp en storlek så blev den istället för bulkig runt kroppen. Nuvarande jacka sitter klart bättre, även om såklart funktionen är densamma. Jag menar nu inte att LIV på något sätt är ett dålit val, den passade bara inte min kroppskonstitution.
 
oki...har du normal kroppsbyggnad då?......konstig fråga på detta forum kanske...ja tänkte på om du har långa armar osv...
 
Ja det skulle jag säga att jag har. Långa armar alltså. Är 189 cm lång och har ett armspann på ca 200 cm.

Får väl klassa det som en normal kroppsbyggnad...;)
 
Som förstärkningsplagg och värme vid stillastående aktivitet använder jag en KM LIV och är väldigt nöjd. Den sitter perfekt, är lätt och tar ingen plats när man packar in den i sin egen ficka.
Jag skulle inte utöva några aktiviteter i ett dunplagg då det blir för varmt.

Fleece och ylletröjor är mycket bättre för aktivitet.
 
LIV från KM hade jag tidigare men jag upplevde den som för kort och med aningen korta armar. Skulle jag gå upp en storlek så blev den istället för bulkig runt kroppen. Nuvarande jacka sitter klart bättre, även om såklart funktionen är densamma. Jag menar nu inte att LIV på något sätt är ett dålit val, den passade bara inte min kroppskonstitution.

Jag provade KM Bore västen, och upplevde precis som du att den var lite för kort. Jag är också 189cm. Western Mountaineering Flash västen passade mycket bättre.
 
Lurigt med storleken. Jag är 190 och något smalare än Crimper, men min KM Liv sitter bra med både lagom långa ärmar och bra passform runt axlar och bröst. :)
 
Som nämnt tidigare så borde du oxå tänka på en syntetfoder jacka, helst med Primaloft One foder!!! Jag är väldigt frusen av mig så även på sommarfjällen har jag med mig en RAB syntetjacka och en WM dunväst. På så sätt har jag täkt både dom riktigt kalla dagarna när det dessutom regnar.... Västen går alltid innanför syntetfoderjackan om det regnar...

Den här är jag sugen på själv :) http://rab.uk.com/products/mens-clothing/primaloft_1/xenon-jacket.html

/Petri
 
Fleece värmer bra även om det blir blött, det gör inte dun. Och det torkar snabbt som tidigare nämnts. Kör på en bra microfleece. Själv gillar jag Houdinis Powerhoudi. När jag vandrar har jag sällan mer än en underställströja, och om det behövs, ett skal för vind eller regn utanpå.
Fleecen åker bara på när jag stannar.
 
Man bör ha både en fleecejacka och en dunjacka och välja beroende på hur just den aktuella vandringen ska se ut. Ibland är fleece rätt, ibland dun. De är egentligen inte likvärdiga alternativ utan bra på olika saker. Fleece är stryktåligt men kan inte konkurrera med dunets mysfaktor och brutalvärme.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nderson Tips mellanlager Kläder 17
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
frida_n Dunbyxor/ mellanlager under skalbyxor Kläder 8
petho Mellanlager med utsida som inte noppar Kläder 7
MrStrumpan Hjälp välja Tröja / Jacka (mellanlager) Kläder 13
StefanP- windbreaker fleece vs vanlig fleece som mellanlager? Kläder 17
kungsleden bas- mellanlager Kläder 8
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Piffy Förslag på packlitejacka inte dun... Kläder 3
FarmerJoe Dun eller Fleéce? Kläder 26
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7
pelka Montane Featherlite dun jacka Kläder 0
xfredrikx Vinterjacka utan dun Kläder 18
7S Fjällräven Arktis Parka Dun Kläder 0
Henke stj Material med dun. Kläder 1
Joel_P Fjällrävens dun Kläder 2
masvean Dun Sovepose for de kaldeste vinternetter? Kläder 5
Kristina&Neo Patagonia dun tröja - vem säljer sådana? Kläder 16
figgegbg Dun jacka Kläder 13
diluruf Dun eller Primaloft? Kläder 15
dr_ljungberg Dun - Begreppsförvirring, please Mr/Mrs Wise Man/Woman Kläder 6
Martin Gidlund Hur mycket dun? Kläder 16
schweingaard Roberts dun jacka Kläder 16
Kris-10:an Rast/värme-jacka. Ej dun! Kläder 5
Avslut090305 "Syntet-Dun-Jacka?" Kläder 10
undar Dun Kläder 5
mekelund Dun i dunjacka Kläder 2
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.