Meindl eller lundhags

Har senaste åren kört med hanwag-banks som funkat bra, förutom att dom varit lite för varma ibland och tar en evighet att torka...
Har därför funderat på ett par lundhags nu.

Vilka skulle ni rekommendera om det skulle vara till 50% kustfiske bland sten och skit, 40 % vandring i skogsmark och övrigt stadsmiljö....
Har relativt hög vrist och breda/kort fötter
 
Samma typ av fot som Du och har tidigare haft Meindl. Tröttnade på trasiga membran och har sedan ett par år gått över till Lundhags Syncro. Använder till fjäll- och låglandsvandring. Stabil, sitter som gjuten på foten och torkar snabbare, även om inte lika fort som en ren skalkänga.
 
För kustfiske är gummistövlar oslagbara. Gärna med broddar på blöta stenhällar. Saltvatten och läder är en sådär kombination.

För skogsmiljö är klassiska lundhags fantastiska.

I stadsmiljö föredrar jag ett par randsydda lågskor.

Var sak på sin plats.
 
+1 på gummistövlar. Har du hög vrist kan Nokian Finnjagd (kan dubbas) vara en modell som passar (alternativet Tretorn Sarek har lägre vrist och passar inte mig).
Kängor att klafsa runt i saltvatten är inte det bästa valet, och speciellt inte GTX kängor som ex Meindl. I skog och mark är kängor helt OK, men även bra gummistövlar avsedda för vandring med gelänk och bra mönster (Ex Nokian Finnjagd och Tretorn Sarek) funkar utmärkt.
 
+1 på gummistövlar. Har du hög vrist kan Nokian Finnjagd (kan dubbas) vara en modell som passar (alternativet Tretorn Sarek har lägre vrist och passar inte mig).
Kängor att klafsa runt i saltvatten är inte det bästa valet, och speciellt inte GTX kängor som ex Meindl. I skog och mark är kängor helt OK, men även bra gummistövlar avsedda för vandring med gelänk och bra mönster (Ex Nokian Finnjagd och Tretorn Sarek) funkar utmärkt.

Mitt lokala odal (vägrar benämna det gr*******en) hade rea på en för mig ny modell som heter Tornevik från tretorn. De är från jaktsegmentet. Tycker de är riktigt bra faktiskt. Speciellt om man ska gå långt.

Vill också tillägga att jag också har ett par vadarstövlar, alltså gummistövel med holkar på som jag tycker är fantastiska i kustmiljö där man går mellan kobbar o skär, och till och med kan stå på grynnor och kasta.

Massa edits idag. Sista jag tänkte lägga till, jag har aldrig haft 'vanliga' skruvdubb i stövlar, jag har tant-o-gubb-broddar med hårdmetallsdubbar. Finns i en hjälpmedelsbutik nära dig! (Alternativt de flesta skobutiker nuförtiden).
 
Senast ändrad:
För kustfiske är gummistövlar oslagbara. Gärna med broddar på blöta stenhällar. Saltvatten och läder är en sådär kombination.

För skogsmiljö är klassiska lundhags fantastiska.

I stadsmiljö föredrar jag ett par randsydda lågskor.

Var sak på sin plats.

Jag kan bara instämma i detta, Lundhags passar inte i stan. Om inte annat så kan det motiveras ekonomiskt, sulorna slits magiskt fort på asfalt.
Jag har tidigare gått i Syncro men efter att de var uttjänta så köpte denna sommaren Vandra, jag ville testa en lättare enlagerskänga. Först beställde jag ett par kängor från jörn, men efter 2 månaders försening (totalt 5 månaders väntan) så tappade jag allt förtroende för deras service och avbeställde. Lundhags har en utmärkt kundservice.

Jag har dock inte blivit helt kompis med de nya kängorna. De läcker från sömmen framme vid tån trotts upprepad vaxning (det tror jag dock inte är ett problem specifikt för enlagerskängor), och har klämt över maleolerna när man går på ojämnt underlag. Detta beror på att skaften veckar sig när foten vrids, och vecken trycker då på konstiga ställen. Så länge man går på platt mark så fungerar de bra för mig, men under sommarens fjällvandring där jag gick 16 mil oledat så gjorde det helt infernaliskt ont dag 4 och framåt. Detta är säkerligen väldigt personligt och kan även variera mellan olika kängpar. Det kan också vara så att lädret mjukas upp med tiden och att problemet då försvinner. Jag har dock inte.haft samma problem med syncrokängorna, där skaftet är styvt och veck inte bildas i samma utsträckning. Syncrokängorna satt rätt och slätt förbannat bra på foten även om de kändes som en skidpjäxa!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
magbe238 Lundhags eller Meindl? Kläder 14
Pellepassat Meindl Island Pro eller Air Revolution? Kläder 4
xochitl Bestard eller Meindl-kängor? Kläder 5
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
JMel Krympande Meindl Kläder 22
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
bertilstenfeldt Aldrig mer Meindl Kläder 21
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
såg Är dom här Meindl Kansas nått att ha som fjällkänga Kläder 10
Gregorius Förväntat livslängd på Meindl-kängor Kläder 10
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
Henkes Meindl Elbrus Pro Kläder 0
snuffle Meindl Island MFS active storlek Kläder 4
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Jackiie Hur mycket skötsel krävs - t.ex. Lundhags/Meindl? Kläder 8
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
Elvah Meindl Dovre Extreme - behandling mm Kläder 6
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
karlalbertfrej Stegjärn till Meindl Super Perfekt Kläder 0
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
Smogz Lästa ut Meindl Nepal Pro Kläder 0
lidde Spruckna Meindl dovre extrem Kläder 0
818erk Haglöfs jaunt vs Meindl kansas Kläder 3
nyvaken Skovård Meindl Kläder 2
brillone Meindl Jersey Pro Kläder 1
mxsr Meindl Engadin Kläder 2
Kvarnträsk Meindl Taiga - hur ser de ut inuti? Kläder 9
bionicon Har Meindl Vakuum samma bredd och längd som Meindl Borneo? Kläder 0
perb001 Meindl fel sula?? Kläder 8
Nettchen Meindl kängor Kläder 38
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
Oskar R. Meindl Borneo vs. Haglöfs Forest Kläder 0
Henke_P Behandla Meindl kängor? Kläder 1
dom_runner Meindl Island Pro? Kläder 11
Mathias PHS Skötselråd Meindl Island Profession Kläder 1
ninni1 Erfarenheter av Meindl Island Lady? Kläder 2
orren86 Meindl Island Pro och stegjärn? Kläder 1
stinaL Vad tycker ni om meindl island pro Kläder 22
nightzero Meindl Island Pro Kläder 9
hulth Nya kängor! Meindl Glockner? Kläder 5
zotter Erfarenhet Meindl-kängor Glockner, Island Kläder 5
ulfgum Meindl-problem? Kläder 14
jallejulius Lundhags Professional / Meindl Preformance Kläder 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.