Mb / kvadratkilometer i Friluftskartan?

Hallojs gott folk!

Jag sitter här och funderar på om man ska köpa en GPS och i sådana fall en Garmin eTrex Legend eller Vista. Jag har ingen användning för de extra funktioner som Vistan har, utan det är minnet som är det avgörande i sådana fall. Hur stort område av t.ex. Friluftskartan får man plats med i minnet på en Legend? Hittar inga uppgifter om det någon stans.

Tack på förhand!

/ Nicke

Den viktigaste delen

Skåne (lite grovt, kartbladen stämmer ju inte med landskapsgränserna exakt) tar 10,7 MB. Då är det nog version 1.2 av Friluftskartan, om jag inte minns fel.

Eller, lite annorlunda räknat, så består Område 10 av 58 kartblad, som tar 67,7 MB. Varje blad tar 1-2 MB. Att inte summan blir mer, beror på att en del blad täcker en hel del hav, vilket inte tar så stor plats. Exempelvis finns det ett blad, som bara innehåller Stora Karlsö och en massa vatten. Det tar bara 6 kB.

Anders
[Ändrat av apersson850 2004-03-16 kl 16:54]

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kolla här: http://www.garmin.se/adfinity.aspx?pageid=571 sen klickar du dig in till rätt område och bilden på mer exakta gränser så ser du små fyrkanter, de överensstämmer med uppdelningen av friluftskartan, i allafall på mitt område. Sen är det precis som tidigare sagts, varje bit är på ca 1 Mb. Sen kan man ju passa på att slå ett slag för GPSMap60C, lite större än vista och legend, men vad jag förstått bättre på allt, jag trivs då bra med min.

Område 8

Det ex. av Friluftskartan som jag har tittat på har på Garmins hemsida den av GilbertK angivna webbadressen med ändring av sista siffran till en 8-a. Rutorna är en halv grad i både lat och long. Det innebär ungefär 55 km i nord-sydlig riktning och 28 km i ost-västlig riktning (den senare siffran blir förslagsvis mindre ju längre norrut i landet man kommer). Av 57 rutor var det bara två som var mer än en Mb, genomsnittet verkar vara kring 0,8 Mb. Det påstås att man kan ladda in 56 Mb i min GPSMAP 60C, och då får man också lite färg på kartdetaljerna.

Re: Den viktigaste delen

apersson850; sa:

Du har verkligen förstått vilken del av landet som är viktigast!

Svaren låter kalas, då kan man alltså med ladda ner ett par kartblad i en Legend och ge sig iväg för att sedan i ro byta ut dem hemma inför nästa projekt. Precis vad jag anser mig behöva. Får nog allt bli en Legend när ekonomin tillåter.

Tack för hjälpen!

/ Nicke

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips