Maximal liggkonfort i tält

Hej

Paddlar en del och har skaffat ett tjockt thermarest till min tjej MEN hon skulle vilja ha mjukare... Några tips...

Funderar på ett Z-lite att ha under..

Hlns
Magnus som sover på ett litet thermarest utan problem...

släpp ut lite luft??

fast hon kanske vill ha mer underlag? ja lägg ett faomunderlag underst...så länge hon bär grejerna själv kan hon vär köra med dubbla therm-a-rest eller??
[Ändrat av b_luthman 2007-06-01 kl 00:06]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Men om ni paddlar är inte vikten ett problem... köp luftmadrasser vetja! På Jysk finns dom från 99:- (och då blåser man upp dom med 10 stora flås, den modellen är lätt också!) till jättedubbelsängar, bara att välja. Det som går ner i packutrymmet tar man med sej! Thermarest är för dyrt, köp tjocka dubbelmadrasser istället! Låt kärleken frodas!

Björn

Kolla in Exped luftmadrasser, med eller utan dunfyllning. Bra kvalitet på material, ventiler. Kanske en med dun och extra bredd och mjukt pumpad, då ligger man riktigt bra. Säljs bla på Getout.se. Jag har bara-luft-extra-bred-varianten, för att den är kompaktare och kan blåsas utan bälg. För sommarbruk är den kanon.

Yep, jag säger också Exped Downmat.

Ett tjockt Thermarest är väl rätt tunt. Downmat finns i 7 eller 9 cm tjocklek och jag upplever det som tämligen bekvämt, överlägset allt annat bärbart jag legat på.

Vanlig luftmadrass från typ Jysk enligt ovan är förstås mycket billigare och möjligen lika bekvämt när den väl är på plats. I kanot kanske man orkar ha den med sig också. Jag tycker dock att det är en fördel även i kanot att underlaget är kompakt och lätt ihoppackat, vilket Expeds grejor verkligen är.

Vill hon paddla?

Du har uppfattat att liggunderlaget är problemet. Själv fantiserar jag om att hon kanske inte är så sugen på att paddla när allt kommer omkring. Min erfarenhet från de första två somrarna jag och min fru var ute och paddlade tillsammans så fungerade allt perfekt och vi hade det jättebra. Vi var ute mellan femton och tjugo tältnätter per säsong. Förra året började hon prata om att hon ville ha en stol att sitta i och en lampa för kvällarna. Vi var ute en tältnatt... Nu vill hon ha segelbåt.

Lugnt och fint,
Oskar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips