Matsäck på tåget

Okej, inte direkt om fjällvandring och dessutom en fråga som bara berör oss boende i södra Sverige.

Men, vad äter ni på tåget? Det finns ju inte så värst mycket utbud i bistron och ofta är det som finns slut.

Frukt, mackor, Risifrutti, yoghurt etc. Saker som är lätta att ta med. Brukar inte vara något problem med hållbarheten över en natt. Finns även drickyoghurt som inte kräver kylförvaring vilket är bra till morgonmackorna.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Okej, inte direkt om fjällvandring och dessutom en fråga som bara berör oss boende i södra Sverige.

Men, vad äter ni på tåget? Det finns ju inte så värst mycket utbud i bistron och ofta är det som finns slut.

Trots att frågeställningen tydligen inte berör oss norr om Dalälven då vi antas inte åka tåg, varken norrut eller söderut eller västerut så dristar jag mig till ett svar ändå.

När jag jobbade på järnvägen (som det kallades då) så hade jag smörgåsar som jag hade färdigställt hemma i köket innan avresan. Jag hade även mjölk i en urdrucken flaska från gröna lyktan. Till detta fanns varmt kaffe i en termos. Som efterrätt eller mellanmål hade jag ofta äpple eller banan. Ville jag lyxa till det blev det en chokladkaka.

😊

Mat

Det har vartit diverse på tåget men testade de där nya mjukkonserverna med värmepåse och det funkade bra. Men det började ånga ut påsen ordentligt så man bör vara lite avsides.

Rejäla smörgåsar på rågbröd, frukt, yogurt, vatten, kaffe i thermos. Choklad som efterrätt. Det finns inga fel.

go tur

Beror på hur länge

Beror på hur länge en ska sitta på tåget. Om det bara är över dagen så klarar jag mig med mackor, banan, en flaska vatten och kanske en liten chokladbit som efterrätt. Från Stockholm blir det ofta en påse från McDonalds eller Burger King, särskilt om resan går över måltider.

Om det är över natten så blir det väl matvaror som klarar rumstemp, så tubost på mackorna, nötter osv. Man kan ju ta med sig saker som inte klarar sig så länge i rumstemp också, bara man äter upp det först.

Ägg har löst många problem i mitt liv. Men du kan ta med dig vad du vill så länge du inte tycker att det blir oaptitligt som okylt. Ingenting som jag kan komma på, eventuellt bortsett från färskmjölk eller varm chokladmjölk, hinner bli gammalt på <24h.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips