Tvivlar på att det fortfarande finns vägkäppar av bambu? Och att börja 90 grader kanske kan blir lite svårt:
http://www.bamboocraft.net/forums/showthread.php?t=757
http://www.bamboocraft.net/forums/showthread.php?t=757
Vad finns det för fördelar med att ha ett rep inuti ett rör, jämfört med att göra skacklar av nåt massivt?
Exempelvis:
VP-rör / Plaströr med ett rep inuti. I pulka-änden en rörböj som är fastsatt stabilt i pulkan.
Rep i en enda längd, alltså att den löper från ena sidan på midjebältet och igenom röret, igenom rörböjen vid pulkan och igenom röret på andra sidan och så fäst i midjebältet på andra sidan.
Man kan värma änden på röret med en typ varmluftpistol och klämma ihop röret om man vill göra hål i röret för att fästa något i det.
Hans Friedel
Jag har också kört den modellen. Jag lyckades i alla fall ta mig ner för slalombacken med drygt 20kg son i pulkan i hyfsat brant terräng. Paris-pulkan följde mig utmärkt. Fördelen med att ha repet i röret är ju att man alltid kan dra pulkan om skaklet går sönder. Inga dragkrafter i rören.Det låter intressant! Har själv en Paris men inga skaklar, och har sen tidigare bambu på lager. Men plaströr är ju betydligt mer lättarbetat på alla sätt. Har du bilder att posta, alternativt en utförlig beskrivning?
mvh
Räven
Det låter intressant! Har själv en Paris men inga skaklar, och har sen tidigare bambu på lager. Men plaströr är ju betydligt mer lättarbetat på alla sätt. Har du bilder att posta, alternativt en utförlig beskrivning?
mvh
Räven
Har inte läst genom hela tråden och har kanske inte så stor erfarenhet av pulkfärder men det har blivit några. Har använt mig av Segebadens skaklar och den som säger att skaklarna inte behöver vara så stadiga därför att man mest drar har glömt bort att i nerförsbackar trycker pulkan på och blir det alltför mycket uppbromsning så knäcks skalklarna. Tro mig - jag har knäckt skaklarna på alla färder utom sista då jag tog tjuren vid hornen och lät pulkan dra mig nerför backen istället för att låta den skjuta på. Visserligen drog jag två personers packning men bara att åka nerför små backar med små ojämnheter som bromsade gjorde att skaklarna böjdes ordentligt och jag hade utan problem kunnat knäcka skaklarna bara genom att bromsa hårt.