material till skacklar på fjällpulka?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Elrör med genomgående rep och skarv

Vad finns det för fördelar med att ha ett rep inuti ett rör, jämfört med att göra skacklar av nåt massivt?

Exempelvis:
VP-rör / Plaströr med ett rep inuti. I pulka-änden en rörböj som är fastsatt stabilt i pulkan.
Rep i en enda längd, alltså att den löper från ena sidan på midjebältet och igenom röret, igenom rörböjen vid pulkan och igenom röret på andra sidan och så fäst i midjebältet på andra sidan.

Jag har också kört den modellen. Jag lyckades i alla fall ta mig ner för slalombacken med drygt 20kg son i pulkan i hyfsat brant terräng. Paris-pulkan följde mig utmärkt. Fördelen med att ha repet i röret är ju att man alltid kan dra pulkan om skaklet går sönder. Inga dragkrafter i rören.

Det var också lätt att fixa till en skarv så skacklet kunde vikas vid transport. Överhuvudtaget är det en mycket lätt och billig konstruktion. Fixas på en timme. Rörböjar och skarvmuffar gör bygget lätt. Jag gjorde också en tvärslå som gav lite extra stadga.

Det jag var orolig för var om rören lätt skulle splittras i sträng kyla och bli farliga. Jag tejpade därför rören med silvertejp så att inget farligt splitter skulle bildas. Arrangemanget höll i vilket fall bra ner till -14C, lägre vet jag inte.

Det som inte funkade så där jättebra var om man började bängla med pulkan, när den hade vält t ex. Då skulle det varit lättare med ett skakel i metall. Åker man mest på led tycker jag dock det funkar helt OK. Det kan också hända att det funkar mindre bra med tyngre last, men tyngre last än ca 40kg, vilket skacklet klarade fint på jämn mark, tänkar jag i alla fall inte dra, ; )
 
Jag har också kört den modellen. Jag lyckades i alla fall ta mig ner för slalombacken med drygt 20kg son i pulkan i hyfsat brant terräng. Paris-pulkan följde mig utmärkt. Fördelen med att ha repet i röret är ju att man alltid kan dra pulkan om skaklet går sönder. Inga dragkrafter i rören.
Det låter intressant! Har själv en Paris men inga skaklar, och har sen tidigare bambu på lager. Men plaströr är ju betydligt mer lättarbetat på alla sätt. Har du bilder att posta, alternativt en utförlig beskrivning?

mvh
Räven
 

avslutad210712

Gäst
Har inte läst genom hela tråden och har kanske inte så stor erfarenhet av pulkfärder men det har blivit några. Har använt mig av Segebadens skaklar och den som säger att skaklarna inte behöver vara så stadiga därför att man mest drar har glömt bort att i nerförsbackar trycker pulkan på och blir det alltför mycket uppbromsning så knäcks skalklarna. Tro mig - jag har knäckt skaklarna på alla färder utom sista då jag tog tjuren vid hornen och lät pulkan dra mig nerför backen istället för att låta den skjuta på. Visserligen drog jag två personers packning men bara att åka nerför små backar med små ojämnheter som bromsade gjorde att skaklarna böjdes ordentligt och jag hade utan problem kunnat knäcka skaklarna bara genom att bromsa hårt.
 
ALU skacklar

Som jag skrev i någon annan pulka tråd så bytte jag bort mina VP-rör till ALU.

Det blev betydligt stadigare och ganska lätt att tillverka.
2 st dimensioner för delbarhet. Rörbock maskin från Jula.

Material c:a 200
Bockmaskin 200

Eventuellt gör jag ett tvärstag för att styva upp ytterligare men även utan tvärstag är det en avsevärd skillnad. Speciellt på skrå snett utför.
//D
 

avslutad210712

Gäst
Är själv inne på aluminium och har en halvfärdig liggandes men jag tvekar lite därför att jag är rädd att det blir för styvt och stadigt. Om inte skaklarna ger med sig lite så kommer det att bli en större kraft som överförs till dragselen och jag misstänker att det finns risk att selen går sönder om man får ett kraftigt stopp tex om man kör omkull i en nerförsbacke. Efter att ha fått köra ur ett skoterspår i en nerförsbacke och ut i en meter lössnö så är jag också lite rädd att en alltför stadig skakel kan skada mig om selen slits sönder. Fast om skakeln går sönder kan man också bli skadad. Så bäst är att stanna hemma :)
 
Vikt på pulkan?, på led eller i terräng?

Har inte läst genom hela tråden och har kanske inte så stor erfarenhet av pulkfärder men det har blivit några. Har använt mig av Segebadens skaklar och den som säger att skaklarna inte behöver vara så stadiga därför att man mest drar har glömt bort att i nerförsbackar trycker pulkan på och blir det alltför mycket uppbromsning så knäcks skalklarna. Tro mig - jag har knäckt skaklarna på alla färder utom sista då jag tog tjuren vid hornen och lät pulkan dra mig nerför backen istället för att låta den skjuta på. Visserligen drog jag två personers packning men bara att åka nerför små backar med små ojämnheter som bromsade gjorde att skaklarna böjdes ordentligt och jag hade utan problem kunnat knäcka skaklarna bara genom att bromsa hårt.

Ja, det är ju för sådana situationer man behöver skaklet. Men hur stabila de behöver vara är ju mycket beroende av terräng och vikt. Jag tyckte att VP-rör 20mm var tillräckligt bra med för att åka längs led med ca 20-40kg om man åker försiktigt. Det vore intressant att veta ungefär hur mycket vikt du hade i pulkan. Åkte du på led eller inte?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips