Matens hållbarhet i fält?

När jag nu ändå startar diskussioner i hygienens anda (jfr http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=69465 så har jag en annan fråga:

Hur hållbar är 'färsk' mat i fält?

Huvudmålet med min fråga är att vi ska ut och paddla/fiska i Femunden 11-17 juni.
Vi ska etablera en fast basecamp, och ska inte bära varken långt eller länge. Behöver alltså inte tänka på varken vikt eller volym, så frystorkat etc går bort nu. Jag vill laga rejäl och inte minst GOD mat! :)

Helst vill jag göra följande:
Förbereda kött i förväg, packa det (en måltid/paket) i aluminiumfolie och så i plastpåsar. Frysa det, och sen ta packa upp det på måndag morgon när vi åker... Så packa upp det måltidsvis och tillaga köttet (välstekt).

Vad tror ni? Håller maten sig ätbar från fryst tillstånd måndag morgon till minst sagt vältinat lördag kväll?
Får vi en kulinarisk upplevelse eller nedkallar jag 'Montezumas hämnd' på oss alla..? :-S

Tacksam om ni har andra tips också!
(",)
 
Förvaringstemperaturen är det viktigaste. Kan du hålla -18° så fungerar det precis som hemma.
Kan du inte det måste du ha lagad mat och förvara den i kylskåp. Har du ett fältmässigt kylskåp?
Utan både frys och kyl är torkad mat som tillreds efter hand det mest funktionella.
Montezumas hämnd är ingen höjdare ute i naturen utan opium eller liknande. Uttorkning är mycket otrevligt förutom vägen dit.
 
Maten är lika hållbar som hemma. Temperatur är temperatur.

...om vattnet i bäcken håller kylskåpstemp så kan färskvaror förvarade däruti förväntas hålla lika länge som i Electrolux skåp. En vecka för tillagad mat låter småäckligt även i kylskåp ;)...

//J
 
Nej, jag har ju inte ett kylskåp...

Så den stora frågan är - hur fort blir färsk mat fördärvad i utetemperatur?

Vi har gjort liknande upplägg förut, vi har då haft med oss färsk mat ut men bara i fyra dygn och då har vi inte upplevt några problem (ett s.k. anekdotiskt bevis)... Det ska bemärkas att vi har maten väl förpackad i packsäck, och annars håller god fälthygien. Nu är maten fryst från början, men ska förvaras en längre tid.... hmm.....

Och jag vill påpeka att maten inte är färdig tillagad, den är bara 'förberedd' (kryddad etc). Vi tillagar den över eld/stekpanna när vi ska äta :)
 
Nej, jag har ju inte ett kylskåp...

Så den stora frågan är - hur fort blir färsk mat fördärvad i utetemperatur?

Vi har gjort liknande upplägg förut, vi har då haft med oss färsk mat ut men bara i fyra dygn och då har vi inte upplevt några problem (ett s.k. anekdotiskt bevis)... Det ska bemärkas att vi har maten väl förpackad i packsäck, och annars håller god fälthygien. Nu är maten fryst från början, men ska förvaras en längre tid.... hmm.....

Och jag vill påpeka att maten inte är färdig tillagad, den är bara 'förberedd' (kryddad etc). Vi tillagar den över eld/stekpanna när vi ska äta :)


"den är bara 'förberedd' (kryddad etc)." = inokulerad!
 
"den är bara 'förberedd' (kryddad etc)." = inokulerad!

Va?

"Variolisation, inokulation eller ympning var en gammal asiatisk metod för att åstadkomma ett bestående skydd mot smittkoppor. Sekret från en smittkoppa rispades in i huden och ledde efter en dryg vecka till en lindrig smittkoppsinfektion utan bestående men. Metoden var inte helt ofarlig men var ändå att föredra framför en generell smittkoppsinfektion. Tekniken introducerades i Europa under 1700-talet och kom sedan att ersättas av ympning med sekret från kokoppor, vaccination. Namnet kommer från Variola. latin för smittkoppor."

Det är den enda betydelse av inokulering jag känner till, men så jag ju inte allvetande heller... ;)

(",)
 
Nej, jag har ju inte ett kylskåp...

Så den stora frågan är - hur fort blir färsk mat fördärvad i utetemperatur?

Vi har gjort liknande upplägg förut, vi har då haft med oss färsk mat ut men bara i fyra dygn och då har vi inte upplevt några problem (ett s.k. anekdotiskt bevis)... Det ska bemärkas att vi har maten väl förpackad i packsäck, och annars håller god fälthygien. Nu är maten fryst från början, men ska förvaras en längre tid.... hmm.....

Och jag vill påpeka att maten inte är färdig tillagad, den är bara 'förberedd' (kryddad etc). Vi tillagar den över eld/stekpanna när vi ska äta :)

Och temperatur är fortfarande temperatur. Någon fastställd utetemperatur känner vi inte till :).

Du kan kanske uppnå kylskåpstemperstur om du hittar rinnande kallt vatten (källa).

...undertecknad brukar höstvandra med ett gäng och vi äter färskt första kvällen, sedan lättrökt. De mest härdade rätterna är rökt korv och Gorpi som traditionsenligt avnjuts mot slutet.

Grädde och snarlika kylvaror förvaras i skugga och överlever veckan eftersom naturen då håller ungefär kylskåpstemp. Vid varmare väder skulle konceptet få modifieras med mer rökt och saltat.

Temperatur är temperatur ;)...

//J
 
I Anita Forssells bok rekommenderas trolldegsmetoden. Lägg köttet i plastpåse, baka in plastpåsen i en deg av mjöl och vatten, stoppa i ytterligare en plastpåse.

Degen fungerar som kombinerad "kylklamp", isolering och tar hand om läckande köttsaft.

Däremot är jag lite tveksam till att man ska krydda köttet innan, i livsmedelsbutikerna brukar färdigkryddat kött anses ha betydligt kortare hållbarhet.
 
Om köttet du köper är vakumpackat med skyddsgas så skall du inte röra den förrän vid tillagning - så fort man hanterar den i förbererdelse så tillför man en massa bakterier på ytan från fingrar, folie etc. och kan man inte hålla den strax över nollan så är det problem om det skall räcka i en vecka. Hållbarheten i tid halveras per 4 grader varmare ungefär och vid nollan är inte bakterierna största problemet utan vid den temperaturen så agerar svampar och mögel fortare än bakterier. Då bakterierna går från ytan och inåt så skall köttet helst vara hel stycke och skäras upp först vid tillagning.

Om inte att bära är ett problem så är ena alternativet att ha en eller flera stora kylboxar av den mest välisolerade modellen du kan hitta och fyller den till hälften med frysta isklampar ovanpå allt du vill ha kylt och denna placera det i skugga och svalast möjliga ställe. Med detta kanske du kan få 4 dagar kyla. Prova detta med frysta kylklampar innan resan så att du ser hur länge det håller.

Största problemet är att hitta några kylboxar med vettig isolering mellan väggarna idag, det finns massor av billiga men inte några som är bra - dom billigare har bara en tunn 1cm frigolitskiva med glipor mellan bitarna i väggarna om man har tur och ibland inte ens det och dessa räcker inte på långa vägar som isolering och locken brukar inte ha någon isolering alls vilket gör att solens infraröda går nästa rakt igenom locket

Andra alternativet är att köpa en kompressorkylbox och 100 Ah-batteri - dessa kan lätt gå 4-5 dagar på batteriet vid några + grader invändigt och är det svalt omkring så kan de förmodligen närma sig en veckas drifttid på batteriet. OK - dessa kostar en slant, och även batteriet - men har man väl skaffat sig en sådan så kommer man aldrig titta åt termoelektriska kylboxar eller vanliga kylboxar någonsin mer. Dessa kompressorboxar kan i regel gå ned till -18 grader men då kostar det förståss batterier.

---

skall man ha kosthållning utan moderniteter som kylboxar mm. och har svårt att hitta kalla ställen för förvaring så får man planera maten med det färska i börja och allt mer behandlat mat (rökt, saltat, rimmat, torkat etc. då alla dessa _är_ konserveringsmetoder för längre hållbarhet ursprungligen) mot slutet av veckan.
 
Man får nog tänka på att det kan vara riktigt varmt i juni, och planera därefter. I tre-fyra dagar funkar det att hålla fryst mat kall, men sedan får ni nog ha en annan meny. Att krydda maten innan är nog inte så bra, utan satsa hellre på att köpa kött som är fryst i vacuumförpackning - det finns ju både fläskfilé, oxfilé och kött från får, struts, vildsvin osv som säljs så. Däremot kan ni ju göra färdiga kryddmixer att ta fram när det är dags.

De sista dagarna kanske ni kan göra någon god korvgryta (på ölkorv eller salami), eller koka ärtsoppa (med picnicbog), eller göra en gräddig korvomelett, eller koka grönsakssoppa? Eller prova något egentorkat?
 
Pannkaksmix från Lidl?

Är det någon som provat pannkaksmix från Lidl? Läste om det i deras reklamblad för någon vecka sedan. Vad jag förstod så håller den sig i rumstemperatur så pannkaksmixen är säker proppad med diverse konserveringsmedel.

Per
 
Om det är samma pannkaksmix som jag har provat på så blir det goda pannkakor av den. Det är en flaska som är halvfull med pulver, allt man behöver göra är att fylla upp flaskan med vatten och skaka om sen är det klart att steka. Oerhört fältanpassat faktiskt!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...