Hur diskar ni stormköket?

Jag tänkte jag skulle höra med er därute; hur diskar ni stormköket när ni är i fält?

Anledningen till att jag frågar är att jag stött på såpass många 'skolor' om just detta... några använder en vanlig diskborste, andra använder en tvättsvamp (där vissa påpekar att de aldrig använder den grova sidan), medan andra aldrig skulle använda mer än näven och och en droppe diskmedel... ja förresten, jag vet om de som inte ens orkar att diska alls så länge resan går under en vecka. :-S

Det handlar ju om att inte repa ytan i stormköket/stekpannan och där tvista de lärde om huruvida det dels blir så mycket repor av en vanlig diskborste, dels om det alls är farligt att få i sig lite metall...
vi har ju i.o.f.s. alla hört om teflonhjärna... :)

Så ja, hur gör ni och vad har ni för meningar om disken..?

(",)
 
En svamp med lite diskmedel i en flaska brukar funka fint för mig.

Men jag førsøker också att laga mat som inte grisar ner så mycket.
Æter musli i teflonpannan som man sen bara skøljer/torkar ut.

På längre resor och längre vistelser i natur har jag struntat helt i diskmedel och bara ryckt till mig en näve gräs eller mossa att skrubba med tillsammans med skøljvatten. Det funkar fint också...
 
Slå i vatten så det täcker botten iaf,på med locket - ångkoka lite

Den heta ångan cirkulerar ju där inne o sköljer ned allt i botten.

Häll ut, torka ur me papper.

Man behöver inte ens diskemedel samt att det blir steriliserat

Klart
 
Det absolut bästa är snö tycker jag, gör rent lätt och finns det så finns det i överflöd.

Annars en svamp, med en droppe diskmedel ifall det har varit fet mat i den.

Främsta anledningen är att svampen är lättare än diskborsten (både att packa och i vikt), och att endast rengöra med vatten brukar leda till att fingrarna börjar frysa.


Men det viktigaste är att gräva ner matresterna istället för att låta de ligga på marken eller i vattnet.
 
Det beror på vilken storlek på köket jag har med mig. Med stora Trangiat så ligger det en avkapad diskborste och en liten diskmedelsflaska i så de använder jag.

Kör jag med mindre kök blir det oftare en halv scotch brite, och jag använder grova sidan om det behövs (fast jag kör oftast med "vita" som inte är lika slipande som de gröna).

Ok, diskmedlet används ju främst när det behövs, min diskhandduk (som är stor som en näsduk) är vit så jag har lärt mig rätt bra vilka saker som behöver diskmedel och vilka som funkar med bara vatten och mekanisk rengöring.

Papper använder jag inte, det är mest av ren princip, tar man med sig papper är det en begränsad resurs och jag försöker ha så få begränsade resurser som möjligt med mig. Papper ger också sopor, vilket jag försöker minimera. Visst, man kan elda pappret, men blött papper (efter att ha torkat köket) brinner inte så bra och det är inte varje måltid man har eld.
 
Där det finns vatten brukar det vara grus, det gör rent. Liksom mossa och löv. Diska bör man för gulsot är trist att få vilket är värre än ont i magen. Glöm inte skeden och kniven.
Grus var svårt att hitta i öknen där det fanns vatten.
 
Hur jag diskar beror på om det är sommar eller vinter, och diskningens olika stadier.

Fördiskning, vintertid = snö, med vars hjälp jag försöker få bort det mesta.

Findiskning, vintertid = efter fördiskningen brukar jag koka upp lite vatten till kaffe/te. Jag löser därigenom upp ev. fett (som är svår att få bort i kyla). Finns det lite rester kvar tar jag detta med ett blad papper.

Fördiskning, sommartid = mycket vatten och grovdiskning med gräs, ljung eller annat som finns i närheten

Findiskning, sommartid = se findiskning vintertid

Mvh /Joel
 
Blåstång går bra att använda som disktrasa på insidan. För att få bort sotet på utsidan går det bra att använda sandbotten. Sätt ner kastrullen på botten och skruva lite på den så försvinner det mesta av sotet. Har jag inte sandbotten i närheten går det bra att använda tång där med.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.