Mataffär i fjällen?

Funderar på att ta med mitt ex tilll fjällen i sommar. Vi funderar på typ om det finns nån annan fjällstation som har mataffär? Abisko har det vet jag. Men finns det nån annanstans?
Det är ju rätt dyrt att äta på fjällstationerna tycker jag.

Finns lite överallt. Kebnekaise har tex.

Kolla på STF:s hemsida så ser du exakt vilken service fjällstationer och stugor har.

Oj

det var inte stf-affär jagmenade. Jag menade typ stormarknad som de har i Abisko.
Alltså nån fristående affär som inte har med STF att göra.
Typ Coop/ ica etc. Det är nog svårt.

Almgren

Avslutat
det var inte stf-affär jagmenade. Jag menade typ stormarknad som de har i Abisko.
Alltså nån fristående affär som inte har med STF att göra.
Typ Coop/ ica etc. Det är nog svårt.

svaret är väl ett stort NOPE. De fjällstationer som ligger vid väg ligger inte i sådana lägen att de har den typ av butiker du efterfrågar. En hel del av dem ligger också i väglös mark.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Det finns en liten butik i Kvikkjokk (med betoning på liten).

Utöver det kan jag inte hjälpa dig.

//T

avslutat-1105

Avslutat
Utöver Abisko så finns det väl en "riktig" affär i närheten av åtminstone Grövelsjön (nere i Storsätern, på långpromenadsavstånd).

Tyvärr är det inte storstad dit du tänker ta dig, donken ligger inte runt hörnet eller att du har 8 pizzerior inom 5 minuters bilkörning. Så vill du inte slanta upp, så ta med dig käk eller stanna hemma!

avslutat 73229

Avslutat
Ammarnäs och Tärnaby/Hemavan har ju också butiker. Jäckvik och Kittelfjäll har väl någon liten butik också. Att kalla dem stormarknader är väl dock att ta i och det är ju knappast så att man kan planera vandring efter dem..

Till listan på butiker vill jag skriva in butiken i Adolfström. Den är liten, men har det mesta man behöver i matväg.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.