Mataffär i fjällen?

Funderar på att ta med mitt ex tilll fjällen i sommar. Vi funderar på typ om det finns nån annan fjällstation som har mataffär? Abisko har det vet jag. Men finns det nån annanstans?
Det är ju rätt dyrt att äta på fjällstationerna tycker jag.

Finns lite överallt. Kebnekaise har tex.

Kolla på STF:s hemsida så ser du exakt vilken service fjällstationer och stugor har.

Oj

det var inte stf-affär jagmenade. Jag menade typ stormarknad som de har i Abisko.
Alltså nån fristående affär som inte har med STF att göra.
Typ Coop/ ica etc. Det är nog svårt.

det var inte stf-affär jagmenade. Jag menade typ stormarknad som de har i Abisko.
Alltså nån fristående affär som inte har med STF att göra.
Typ Coop/ ica etc. Det är nog svårt.

svaret är väl ett stort NOPE. De fjällstationer som ligger vid väg ligger inte i sådana lägen att de har den typ av butiker du efterfrågar. En hel del av dem ligger också i väglös mark.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Det finns en liten butik i Kvikkjokk (med betoning på liten).

Utöver det kan jag inte hjälpa dig.

//T

Tyvärr är det inte storstad dit du tänker ta dig, donken ligger inte runt hörnet eller att du har 8 pizzerior inom 5 minuters bilkörning. Så vill du inte slanta upp, så ta med dig käk eller stanna hemma!

Ammarnäs och Tärnaby/Hemavan har ju också butiker. Jäckvik och Kittelfjäll har väl någon liten butik också. Att kalla dem stormarknader är väl dock att ta i och det är ju knappast så att man kan planera vandring efter dem..

Till listan på butiker vill jag skriva in butiken i Adolfström. Den är liten, men har det mesta man behöver i matväg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips