Mat under eldningsförbud.

Nämen vad bra om det äntligen blir klara riktlinjer!

Det förvånar mig dock att man inte tänker sig en situation där friluftskök faktiskt inte är tillåtna.

Om du läser hela vägledningen framgår det att man kommer fram till att risken för antändning och spridning vid användning friluftskök är så läg att det inte är proportionerligt att förbjuda det helt (sid 13 i vägledningen). En grundläggande princip för att införa (straffsanktionerade) begränsningar i allemansrätten (som ju numera faktiskt är inskriven i regeringsformen) är att förbudet är proportionerligt, och det är alltså den bedömningen som MSB gör att det inte är för friluftskök (för ytterligare resonemang om begreppet proportionaltet kan man se på sid 8 i vägledningen).

Jag antar att de menar t.ex. av kommunen iordningställd plats (till skillnad mot att man iordningställer en själv) och på den befintliga grillen och inte sin egen, men det framgår faktiskt inte.

Återigen, om du läser i vägledningen, så framgår det på sid 12 att man med iordningställd grillplats avser "plats som är avgränsad med obrännbart material (till exempel betongkonstruktion eller stensättning) samt en bred markyta med grus eller annat icke brännbart material runt grillplatsen". Är du markägare kan du så klart iordningställa en sådan grillplats på din egen mark, men det ingår ju knappast i allemansrätten att mura upp en "betongkonstruktion eller stensättning" och anordna en "bred markyta med grus eller annat icke brännbart material" runtom, så för normalt friluftsliv är man hänvisad till grillplatser iordningställda av någon annan part.
 
Återigen, om du läser i vägledningen, så framgår det på sid 12 att man med iordningställd grillplats avser "plats som är avgränsad med obrännbart material (till exempel betongkonstruktion eller stensättning) samt en bred markyta med grus eller annat icke brännbart material runt grillplatsen". Är du markägare kan du så klart iordningställa en sådan grillplats på din egen mark, men det ingår ju knappast i allemansrätten att mura upp en "betongkonstruktion eller stensättning" och anordna en "bred markyta med grus eller annat icke brännbart material" runtom, så för normalt friluftsliv är man hänvisad till grillplatser iordningställda av någon annan part.

Beskrivningen ovan tycker jag även kan matchas en ring av stenar på en sandstrand och det kan jag som friluftsare tillfälligt bygga på plats och sedan återställa.
Dock tycker jag vind borde vara en tydlig parameter för när man bör och får elda. 5 meter diameter med omgivnade grus hindrar inte en gnista som kan färdas längre med stark vind.

/Patrik
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Precis. Tänkte också på förra sommaren. Skulle inte ha kommit på tanken att tända trangian i skogen då, om jag ens orkat släpa mig dit. Möjligtvis på en grusplan, klipphäll eller liknande.

Hur som är det jättebra att de jobbar med det. Vi får väl se i sommar hur det slår.
 
Sen ska man inte glömma att oavsett eldningsförbud är det ju alltid straffbart att av oaktsamhet orsaka skogsbrand - allmänfarlig vårdslöshet. Och råder det extremtorka har man ett förhöjt ansvar för att inte orsaka vådeled. Även vid användande av "iordningställd grillplats" eller annan anordning.

Har man orsakat en skogsbrand p.g.a. att ha eldat ett bål med sprättigt granris i halv storm och fnösketorka kan man liksom inte undkomma straffrättslig ansvar för allmänfarlig vårdslöshet för att man eldade på en "iordningställd grillplats", även om man möjligen slipper åtalspunkten att ha brutit mot eldningförbudet enligt LSO.

Förra sommaren var det en jeppe i Stockholmstrakten som eldade på sin tomt i någon form av eldningstunna mitt i sommartorkan, varefter det spred sig i till ett mindre avsnitt i terrängen och brandkåren fick släcka osv osv. Han fälldes för allmänfarlig vårdslöshet, inte för brott mot eldningsförbudet. Domstolen menade, om jag minns rätt, att han varit straffbart oaktsam både genom att elda i tunnan öht och dels genom att inte se till att det fanns fungerande vattenförsörjning för släckning.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.