Mat till barn på fjällvandring

Vi planerar att vandra från Grövelsjön till Tännäs i sommar med vår nästan 1-åriga son och funderar på hur vi ska göra med mat. Innan vi hade barn hade vi ofta med oss egentorkad mat, men hur bra är det för de små?
Och med tanke på allt annat man måste bära med sig blir ju färsk mat väldigt tungt.

Är det någon som har några bra tips och idéer på hur man löser detta?

4 och 6 år?

Jag har tyvärr inget svar till dig Anna, jag skulle bara vilja utvidga frågan lite. Tänkte ta en kortare vandring med våra barn 4 och 6 år, som är vana vid ketchup, spaghetti och annan mat som barn i den ålder gillar. Bör man ta särskild hänsyn till dem? Eller funkar det för dem som för oss vuxna att på fjället smakar (nästan) allting gott?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Re: 4 och 6 år?

kr-val; sa:
Jag har tyvärr inget svar till dig Anna, jag skulle bara vilja utvidga frågan lite. Tänkte ta en kortare vandring med våra barn 4 och 6 år, som är vana vid ketchup, spaghetti och annan mat som barn i den ålder gillar. Bör man ta särskild hänsyn till dem? Eller funkar det för dem som för oss vuxna att på fjället smakar (nästan) allting gott?
Med tanke på att alternativet då VERKLIGEN är att gå hungrig så är det mycket möjligt. Hemma kan ju mamma och pappa alltid fixa till nått om man gnäller lite. På fjället finns den mat som finns

Vi har gett vår son egentorkad och bortatorkad (köpt frystorkad mat) sedan han var runt ett år. Vi blötlägger/kokar så att det är så mjukt som det går. Ibland ville han inte dricka så mycket som vi tyckte, med tanke på att det var torrmat. En tablett C-vitaminbrus gjorde att han villa dricka (kallas bubbelvatten hos oss). Ketchup är också bra. Om köttet är segt kan man skära i pyttesmå bitar eller förtugga själv. Man kan nog ha nytta av att vänja barnet vid olika sorters mat med olika smaker hemma.
Välling med (majs)olja har vi också haft. Till morgongröten får han 1-2 matskedar smör. Ville han ha smör eller ost (eller annat fett) när vi har det framme så fick han det.

kr-val; sa:
Tänkte ta en kortare vandring med våra barn 4 och 6 år, som är vana vid ketchup, spaghetti och annan mat som barn i den ålder gillar. Bör man ta särskild hänsyn till dem? Eller funkar det för dem som för oss vuxna att på fjället smakar (nästan) allting gott?

Man borde väl kunna mötas lite på halva vägen? Spagetti är ju bra/torr/lätt mat att bära på så det kan man ju ta nån dag med något lämpligt till och sen kan man ta nåt som ni vill ha nån annan dag. Däremot vore det väl kanske inte så lyckat att nån mat som ungarna är emot av princip (svamp eller spenat eller vad era ungar har för några tabun). Men som sagt, bara man får ungarna att smaka på maten så brukar den ju slinka ner. Problemet är väl snarare att få i dem första skeden om de är kräsna.
Ett annat alternativ är ju att testa rätterna ni tänkt er hemma innan och se vad som (inte) går hem och låta dem komma med förslag på vad ni kan ha (och naturligtvis förklara varför man inte kan ha det och det när man måste konka omkring med det på ryggen).

//Daniel - som inte har egna barn men som lirkat mycket med kräsna små scouter

apanna; sa:
Innan vi hade barn hade vi ofta med oss egentorkad mat, men hur bra är det för de små?

För små barn får man väl bara se till att koka ordentligt så att det inte blir svårätet.

Större barn uppfostrar man till att äta vad som serveras.
(Jag lägger redan nu in en brasklapp om att jag kanske får återkomma i den frågan med en mindre dogmatisk inställning när min parvel blir äldre än 7 veckor.)

Re: Re: 4 och 6 år?

azog; sa:
Däremot vore det väl kanske inte så lyckat att nån mat som ungarna är emot av princip (svamp eller spenat eller vad era ungar har för några tabun).

Det är väl ändå dom vuxna som bestämmer i en familj va? Jag växte upp efter devisen "Ät det som dukas fram eller var hungrig" och har inte tagit skada av det.

ps. jag har inga egna barn, men tänker ändå stå fast vid min dogmatiska inställning :) ds.

kr-val; sa:
Vi kör på samma sätt som hemma (nästan*). Vi lagar mat som alla äter, men alla förväntas äta det mesta och äta det som står på bordet. Sonens aptit ökar, precis som vår.
*: Vissa undantag görs hemma, jag bara måste få bladspenat, svamp och aubergine ibland.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips