Mat som funkar i kyla

Som tidigare skribenter föreslagit så rekomenderar jag Lingongrova eller Rallarkakor. Ta med en tub med vanlig kaviar typ Kalles eller Svennes. Kaviar blir inte hård i kylan som ost, mjukost och smör utan bara lite drygare!

Smaklig måltid.

Bra tips med brödsorterna. Ska prova dem bara det blir kallt ute. Även om frysen hemma pckså funkar.
Lite fundersam dock med kaviar. Gjorde ett prov med att frysa in en tub kaviar. Innehållet kändes mjukt men jag fick inte ut något. Nu pressade jag inte jättehårt med vad jag trodde risk för att spränga den. Men man ska kanske trycka hårdare?

Annars är jag jättetacksam för alla tips. Precis vad jag hoppats på. Maten avses att behöva funka vid en tur på flera månader dragandes pulka och boende i tält. Och kallt kommer det säkert bli. Typ -30 eller mer.
 
Tänk på att det är bra att välja mat som när den är färdiglagad är ganska blöt, eftersom det både svalnar mycket långsammare och värmer ända in i själen! :)
Så exempelvis grytor eller soppor är i regel mycket trevligare än typ torr pasta/ris.

Kom även ihåg att du kan ta med nästan vad som helst som klarar kyla, en fryst plastpåse med vatten blir bra kylklamp för resan.

Laga en matig och god köttgryta hemma men spä med mindre vätska än normalt, koka bort till den är väldigt tjock och förvara i dubbla plastpåsar och ta med ut på turen. Hästlängder bättre än allt frystorkat. :)
 
Digestivekex och knäckebröd av alla sorter funkar ju fint även i många minusgrader. Även nötter, chips. Torkat och för-flarnat kött går att tina och tugga i munnen.. Pålägg är lite knepigare i minus 30 grader.

Ovan förutsatt att man kör ett mellanmål på stående fot utan köksvärming förstås.

Men dricka måste man ju, å då måste man smälta snö, och lär då ha varmt vatten i termos..
 
Varm

blåbärssoppa är det mycket kalorier i och det är en favoritmatsäck för mig på vintern. Lindar in en literflaska i dunrastjackan.

Runekakor är trevliga och högoktaniga. Färdigbredda mackor kan man ju ha med för ett antal dagar. Vad skall du ge dig på? Vita bandet?

Buljong och torkat renkött eller torkad renkorv är bra kontrast till kolhydrater.

Gillar du choklad och jägarsnus?

Kaffe är förstås svårt att vara utan om man är beroende.

Thure
 

Bilagor

  • pic_77975_maxi.jpg
    pic_77975_maxi.jpg
    68 KB · Visningar: 676
Här är mina erfarenheter av mat som är snabb:
Fett:
Variant 1: En liter ren matolja. Häll på varje måltid.
Variant 2: Kokosfett som du låtit stelna i kakformar. Stoppa ner i dina färdiga portionspåsar. Läcker och kladdar ej.
Kolhydrater, mat:
Nudlar, pulvermos.
Kolhydrater, kex:
Hemmagjorda powerbars (blanda ihop det du gillar och häll i smält kokosfett).
Digestivekex (goda med svartvinbärsgelé tycker jag).
Protein:
Torkad fisk eller sojaprotein.
Frukost: Havregrynsgröt med torkad frukt och quinoa.
Smak: Torkade produkter (svamp, tomater, purjolök, pulversoppor, morötter, osv) eller finhackad vitlök i olja. Buljongtärningar eller buljongpulver.
Dryck Här brukar jag ha en termos med vatten och en med blåbärssoppa. Drick soppan först och skölj ner med vid det här laget ljummet vatten som smakar dy.
Lunch Om det är bra före och inte för mycket uppför har jag en tredje termos med förberedd soppa. Underbart på fjället. Droppa i torkat bröd. Har mest bara fått nudlar med palmolja att bli bra i mattermos. Rätter:
1: Snabbpasta med dill och pinjenötter. Buljong och kryddor enligt smak.
2: Nudlar med sojaprotein.
3: Nudlar med annat torkat gojs.
4: Potatismos med torkad purjo och sojaproteinkuddar. En liten klick lingonsylt kan man unna sig ibland.
För att spara tid har jag ibland använt kallvispad nyponsoppa och müsli. Tycker det är ett ganska dåligt substitut till gröt med olja i men fördelen är att det bara behöver värmas till ljummet.

För att spara disk brukar jag koka gröt. Sen koka vatten till mattermosen och sist dryckesvattnet. Då är kastrullen i princip ren och det som är kvar äts upp vid middagslagningen. Det låter som att du har anledning att spara bränsle. Ovanstående rätter är snabba. ;)
 
Ok. Nu är vi alla nyfikna! vad är det för ett äventyr du ska ut på?

Det ska bli ett försök på vitabandet. Därav blir det svårt att laga saker som inte klarar sig ett bra tag. Både i kallt och varmt tillstånd då vi kommer att skicka ut matdepåer.
Torka mat pågår samt ett misslyckat försök på powerbars. hade nog för lite bindemedel. Har tänkt att prova Runekakan eller något annat jag hittat recept på.
Annars är det jättebra tips. Tack så mycket!
 
Ser på Vita bandets hemsida att ni redan startat. Vi ser fram emot att få ta del av era erfarenheter och bilder.

Lycka till och God tur!
 
Sov ett par nätter i tältkåta och jagade ripa i helgen som var. Det var inte dumt med mackjärn, understatement då det blir grymt gott. Har en liten eldlåda i plåt så det inte går så mycket ved på rasterna. Körde med färdigskivad ost (fet och så lite hål som möjligt), färdigskivad Göl Salami (plastlåda med två staplar salami), färdigskivat bröd och bregott. Allt gick fint att få isär och mecka ihop i -5-10 grader. Riktigt lyxigt men kanske inget för något extremäventyr direkt.
 

Bilagor

  • macka.jpg
    macka.jpg
    54.1 KB · Visningar: 624
på senaste turen hade nån gjort i ordning påsar med havregryn+russin+socker +mjölkpulver (tror de sa att det var bröstmjölksersättning faktiskt). det såg precis hur trist ut som helst, men smakade jättegott! med lite thermoshett vatten på förstås. sötgröt. kan rekommenderas!
 
Müsli och mjölkpulver brukar jag köra med och sen på med kallt eller varmt vatten. Kör jag i stor kåsa så blir det kaffe i samma efteråt. Gör alltid ev. smörgåsar för dagen färdigt på morgonen.
 
men har man lyxtillgång till eld och en massa tid och prylar kan man väl ta med sig pannkaksingredienser eller därn pinnbrödsdeg! bacon. ägg. korv. *börjar bli hungrig*
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16
fridaeus Glutenfri mat Friluftsmat 3
pelle.k Mat-termos Friluftsmat 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.