Mat som funkar i kyla

Hej!

Jag kommer i vinter att genomföra en längre tur på skidor. De flesta nätterna kommer att spenderas i tält. Nu undrar jag över tips på mat som funkar bra att ta med som inte fryser eller är lätt att tina upp? Med lätt menar jag inte stora isklumpar som ska ligga vid fötterna i sovsäcken och kyla tårna.

Framförallt mat som funkar till mellanmål. Går det t ex att hyvla messmör/brunost? Färdigskivat bröd där det går att snabbt tina upp ett par skivor innanför dunjackan? mm

/Johan
 
Hej!

Jag kommer i vinter att genomföra en längre tur på skidor. De flesta nätterna kommer att spenderas i tält. Nu undrar jag över tips på mat som funkar bra att ta med som inte fryser eller är lätt att tina upp? Med lätt menar jag inte stora isklumpar som ska ligga vid fötterna i sovsäcken och kyla tårna.

Framförallt mat som funkar till mellanmål. Går det t ex att hyvla messmör/brunost? Färdigskivat bröd där det går att snabbt tina upp ett par skivor innanför dunjackan? mm

/Johan
Samma mat som du brukar ha på tur. På vintern kompletterad med lite rökt korv eller motsv. och varm soppa med ngn form av energivärde. Min favorit är enkla fruktsoppor som snabbt kan tillredas med hett thermosvatten.

...snabbt mellanmål för mig är choklad, nötnlandning och varmt vatten. Skulle aldrig krångla med smör och ost eller smörgås i fält, särskilt inte på vintern ;)...

//J
 
På en längre tur är väl det mesta du tar med ändå vattenfritt för att spara på vikten, och därmed funkar lika bra som vid plusgrader: frystorkat, hemmatorkat etc blir ju inga "isklumpar". Knäckebröd i st f mjukt bröd, torr (gärna riven) hårdost av parmesan/grana-typ i stället för mjukare/mer vattenhaltiga sorter. Smör på macka (och annat rent mättat/animaliskt fett) tycker jag själv smakar lite läskigt i riktigt kallt väder, men vill man absolut ha det, kan man ju värma smöret/bre mackan när man har framme köket på morgonen.
Valnöts- och annat nöt-"smör", som ju innehåller mer flytande, omättade fettsorter, är däremot bredbart i måttlig kyla och jättegott, men tyvärr fasligt dyrt om man inte gör det själv.

Antar att frågan om mellanmål avser "snabbtankning", dvs lägen när man inte vill ta fram köket? Nöt/fröblandningar är som vanligt universallösningen *tjat* ;) Däremot lite varning för choklad vid stark kyla: de sämre sorter där man bytt ut kakaosmöret mot något billigare fett smakar pest och lämnar en läbbig, grynig fetthinna i gommen. Riktigt stark (70-85%) äkta mörk choklad av hög kvalitet brukar gå bra.

Bär man på en termos, vidgas som joru beskriver repertoaren betydligt: soppor, varm choklad etc, som man kan "berika" med allt från frön/nötter, smulat knäcke eller (om de är söta) sesamfrökakor, russin och mandelbiskvier, till soja- eller kikärtsmjöl, krossade "chips" av torkat kött eller skinka, riven parmesan och/eller torkad stekt lök. De bägge sistnämnda och smulat knäcke/biskvier skall man helst tillsätta först när man skall äta, allt annat går att blanda färdigt på morgonen, om man har en termos med hyfsat vid öppning. Min egen favorit för att få fason på och höja energiinnehåll hos mesiga pulversoppor är kokosmjölkpulver, valnötter och/eller torkade finhackade svarta oliver.
 
Senast ändrad:
thermos...

...kanske skulle förtydliga vad jag menade, alltså hett vatten i thermos. Att blanda mat direkt i en thermos gör jag aldrig på vintertur, då krävs diskning med diskborste (motsv) för att hålla den ren, något som är svårt när man tältar en vecka i snön. Tycker jag. Kanske lite bekväm av mig iofs...

Blanda till ingredienser i en burk av ngt slag är bättre tycker jag, en burk kan diskas med sked och rikliga mängder the eller kaffe ;)...

//J
 
Rågbröd typ rallarhalvor och skräddarkakor fryser inte på samma vis som vitt bröd. Jag krånglar alltid med smör och ost, även vintertid. Smör skivas lätt med bra kniv, ost likaså och även Ungersk salami. Rågbröd, smör, ost, salami är basmat vad gäller lunch och kvällsmål för mig ute, alla årstider.

Kaffe, chokladdryck enlig recept på skummjölkspaketen, med dubbelt av kako, 1,5 ggr sockret på receptet.

Raskesven
 
...kanske skulle förtydliga vad jag menade, alltså hett vatten i thermos. Att blanda mat direkt i en thermos gör jag aldrig på vintertur, då krävs diskning med diskborste (motsv) för att hålla den ren, något som är svårt när man tältar en vecka i snön. Tycker jag. Kanske lite bekväm av mig iofs...

Blanda till ingredienser i en burk av ngt slag är bättre tycker jag, en burk kan diskas med sked och rikliga mängder the eller kaffe ;)...
//J
Du har naturligtvis helt rätt, mitt skriveri om färdigblandat i mattermos är avtrycket av tiden med två små otåliga barn på vinterutflykt. Då diskades inte termoset förrän i kvällslägret, och "disken" bestod i ursköljning med litet av det hetvatten, som var bas för middagskoket.
Som vuxen räknar jag mig till inbitna termoshatare och borde därmed inte ge några "goda råd" på området ;).
 
Bröd är ju otroligt gott speciellt på vintern. Att snabbt tina och rosta t.ex. Lingongrova i stekpannan i samband med vattenkokning är ren lyx. Brukar köra med tubost men då får man ha den i någon ficka så man får ut något ur tuben också.
 
Ät som på sommaren, mjukt bröd fungerar mindre väl. Soppor brukar fungera riktigt väl samt smaka gott. Större portioner brukar gå åt och ego brukar lägga huvudmålet mitt på dagen. Hemtorkat är favoriterna. Vattenflaskan håller du vid dricktemperatur innanför skaljackan mot bröstet. YMMV
go tur
 
Jag gör alla mina mackor färdiga hemma, av olika sorter och med alla pålägg jag vill ha, och stoppar dom i frysen innan avresan. Man ser till att packa dom så det går lätt att ta fram en macka i taget, vartefter man vill ha dom.

Inget fippel med fruset smör o pålägg ute...

Befoende på brödsort kan dom behöva tinas lite, men det kan man lätt göra i en ficka med lite framförhållning, om man inte ändå föredrar att doppar dom i varm dricka. Det funkar bra att äta dom otinade (om det inte är -30° ute), men dom smakar mer (bättre) tinade.
 
Mellanmål som du beskriver är lättare luncher och då behövs mer kolhydrater än protein om du är aktiv.
jag hade faktiskt skippat brödet om det nu inte är så att man är störtkär i det. ungersk salami är inte så temperaturkänslig samt ger bra med energi, detta går att äta i större mängder kanske tillsammans med bröd eller var för sig. nötter, russin, ölkorv, torkad skinka, bars, gainers, chocklad osv. har man tid och plats att dra igång ett stormkök eller liknande så kan man koka pasta med pesto eller varför inte gröt. listan kan göras lång och allt är beroende på hur mycket man vill bära och äta!
 
Som tidigare skribenter föreslagit så rekomenderar jag Lingongrova eller Rallarkakor. Ta med en tub med vanlig kaviar typ Kalles eller Svennes. Kaviar blir inte hård i kylan som ost, mjukost och smör utan bara lite drygare!

Smaklig måltid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16
fridaeus Glutenfri mat Friluftsmat 3
pelle.k Mat-termos Friluftsmat 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.