Mat i eller utanför tältet?

Hehe ja möss är elände när man sover i skogen. Men rätt kul sällskap på morgonen[emoji4] antar att detta inte var ett möte på kalfjäll då du hade tarp. Drog den i väg eller var nalle nyfiken?
Det var i skogen, lite norr om Örebro. På morgonen hade jag färsk björnspillning och fotspår 4 meter från min tarp. Precis där jag legat och spanat efter lodjur kvällen innan.

Om björnen var nyfiken vet jag ej. Jag sov.

Peter

Skickat från min G8341 via Tapatalk
 
Har mött björn i skogen en gång vi blev lika paffa och knatade i bakspår, intresserade av min mat har myror och möss varit. Glöm björn som mattjuv i Sverige.

go tur
 
Då jag är från skåne så är jag inte van vid björn och varg. Men i skåne och småland som jag brukar vandra i så finns gott om vildsvin. Jag hänger upp maten ibland då jag inte vill ha vildgris på besök under natten.

Det behöver du inte vara rädd för.
Vildsvin har så gott luktsinne att dom känner att du är där.
 

avslutad210712

Gäst
Enda gången jag varit i närheten av någon som helst form av levande varelser förutom då insekterna var när vi istället för att tälta grävde in oss i en snödriva och sov där. Ja några älgar och renar har de såklart blivit.

Under natten hade en (troligen) lämmel börjat bygga bo under mitt liggunderlag, något hade gnagt hål i min nätpåse för proviant men inte gått genom resten av påsarna. När vi åt frukost dök han upp. Döpte honom till Knut och han älskade havregrynsgröt. Det är såna möten som alltid kommer att finnas i mitt minne när det gäller fjällvandring.

Det slår alla mina besök på Kebnekaise

Mina möten med djur på fjället slår allt annat.

Mina möten med djur överhuvudtaget slår allt.

Varför i h*lvete jobar jag med IT??????
 
Jag har aldrig själv sett björn uppe i fjällen men i skogen nära hemma har jag sett dem.
Men jag minns ett möte jag hade uppe i fjällen för en herrans massa år sedan (~30) med en kille som såg lycklig ut men hans tält var sönderrivet av björn, vilket han glatt berättade och visade. Han hade försökt få närkontakt i tre års tid och jag tror att han var i ett team för han sa att han fick observationsrapporter och sen drog han sig ditåt för att kunna fotografera dem. Han hade dock inte hittat och gav upp så han gick och fiskade istället, när han kom tillbaka var björnen i hans läger, men så var kameran. Han sa att den hade tuggat på allting men att det såg mest prövande ut men när den fick tag på hans stövlar blev den rädd och sprang iväg.
Huruvida det var sant vet jag inte men jag trodde honom för att hans tält var sönderrivet och jag tvivlar att han hade gjort det själv.
Själv såg jag ingen trots att jag också oftast rör mig långt från leder.
 
Gick Vasaloppsleden för ett år sedan och strax öster om Risberg var det björnspår. Det hade regnat på natten så de var gjorda efteråt och jag ger mej fasiken på att den stod och tittade på mej nånstans i närheten. Ett par hundra meter till och där var flera tassavtryck från hund antog jag. Men de kom upp från terrängen på spåret och hade trampat runt där sedan gått av spåret igen. Då slog det mej att jycken/jyckarna måste ha varit i häststorlek. Borde ha varit vargspår men kan inte verifiera det.

Enda djurmötet jag haft på vandring är en älgko med kalv. Hon blev rätt irriterad av min närvaro men jag vände och lunkade 20-30 meter tillbaka. När jag stannade och vände mej om var de borta.
 
Jag har fjällvandrat mer än 40 år i svenska fjällen, mestadels tältturer och har aldrig sett något rovdjur, ej heller haft besök vid mitt tält, och anser hela diskussionen irrelevant.
 
Jag förvarar maten i ryggsäcken som ligger i tältets absid. Påsen med frukostportionen med grynblandning till gröt brukar jag lägga fram i en av Trangiagrytorna som jag lägger locket på för att undvika ev påhälsning av möss.
Har inte heller jag någonsin haft påhälsning i tältet av något annat än möss (och en ekorre som snodde en matpåse en gång). Något av de stora rovdjuren har jag aldrig sett under alla turer i fjällen, förutom möjligen då räv och fjällräv.

(Då händer det mer hemmavid då de såg en varg i centrala Göteborg i natt bara några stenkast från min bostad;-))
 
Senast ändrad:
Jag har vaknat av att en get knaprade på frigoliten till vår kylväska på en kanotpaddling. En annan gång var jag helt övertygad att vi hade ett rovdjur som knaprade på vår konservburk med köttbullar och brunsås i absiden, men det var en hund som hade smitit ut från tältgrannen (hundspannstur). Möss som knaprar på mat har jag sett någon gång och legat ihjäl en stackars lämmel en gång. En liten hermelin var och mumsade på ett par digistivekex när vi fikade i närheten av Keb.

Det närmaste jag har kommit en björn var i Yosemite då en fjolårsunge vandrade förbi 10 m från tältet (men då använde jag en björnlåda och det kändes rätt!
 
Tältade väster om Grövelsjön (fjällmiljö) på den norska sidan för ca 5 år sedan, och hade maten packad i vattentäta säckar i ryggsäcken som förvarades utanför tältet. Vaknade mitt i natten av ett ljud som påminner om när det blåst upp och det slår i tältet. Ingen vind men kan istället se ett par rejäla mörka långhåriga "tassar" och min ryggsäck som rör sig när jag kikar ut under tältduken. Samtidigt som jag väcker min fru så blir det också helt tyst. Ryggsäcken hittades hel men lerig några hundra meter bort. Det var definitivt ingen ren och troligtvis ingen mus, men har mina aningar om vad det kan va varit!
 
Tältade väster om Grövelsjön (fjällmiljö) på den norska sidan för ca 5 år sedan, och hade maten packad i vattentäta säckar i ryggsäcken som förvarades utanför tältet. Vaknade mitt i natten av ett ljud som påminner om när det blåst upp och det slår i tältet. Ingen vind men kan istället se ett par rejäla mörka långhåriga "tassar" och min ryggsäck som rör sig när jag kikar ut under tältduken. Samtidigt som jag väcker min fru så blir det också helt tyst. Ryggsäcken hittades hel men lerig några hundra meter bort. Det var definitivt ingen ren och troligtvis ingen mus, men har mina aningar om vad det kan va varit!
Järv? De är skygga men jag såg en glimt av en i somras i Visttasvággi och de finns hela vägen ner i Dalarna. De har tämligen rejäla lurviga och mörka tassar med synliga klor. De är också starka nog att släpa iväg en ryggsäck om de får för sig att den är intressant.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
bombuspolaris Mat för fjällvandring Fjällvandring 47
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
BeatriceK HUr laga mat vid ösregn Fjällvandring 77
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
lurifix Mat! Fjällvandring 13
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
Barfoba Gammal mat ? Fjällvandring 10
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
josefh Mat i Abisko Fjällvandring 6
hellstrand Torka mat Fjällvandring 4
JoBev Tillgång till mat runt Sylarna?? Fjällvandring 15
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
majsofi mat i Narvikshyttene Fjällvandring 1
sveom Torka mat Fjällvandring 7
larvik line Mat Fjällvandring 1
larvik line vad slags mat är bäst att ha Fjällvandring 1
nils73 Svensk snor mat før 100000 kr i DNT:s hytter Fjällvandring 53
smula gourmetkäk på tur???? mat i fjällen... Fjällvandring 11
JimmyBoy Mat? Fjällvandring 6
ermo Att torka mat... Fjällvandring 3
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...