Mat i eller utanför tältet?

Den här artikeln har jag sett länkar till tidigare på utsidan:

Att den är femton år gammal och att fjällen varit välbesökta utan några tillbud som jag känner till sen dess sätter väl det hela i perspektiv. Jag har också maten i tältet.

Och är den ens verifierad, hittades lämningar av björn utanför det där parets tält eller var det hela bara ett fall av ganska så vanlig delusionell lappsjuka? Var ju en mycket liknande grej för bara en vecka sen som visade sig vara falsklarm.

Lars Monsen fick väl smått aggressiv påhälsning i Muddus i ett av sina program, men jag tror han avsiktligt provocerade??? Typ hängde upp köttstycken nära tältplatsen eller liknande...
 
Senast ändrad:
Det är som tidigare nämnts gnagare som man kan behöva ta hänsyn till. Upplever det normalt inte som ett problem förutom på platser där det vistas mycket människor som t.ex. vid Kebnekaise Fjällstation. Där har jag varit med om gnagare som tagit sig in i yttertältet och gnagt hål i footprint, ryggsäck och drybag för att komma åt att stjäla mat från nötpåsar och annat. Har alltid maten i innertältet numera även om risken är liten att det behövs.
 
Ganagare kan vara ett elände på vissa platser när det gäller maten, björnar är det inte...i Sverige skall tilläggas.

Det är mest något som folk med väldigt lite naturvana fått för sig, att ta bilen till fjällen är en oändligt mycket större fara som samma människor som är rädda för Björn inte verkar ha några som helst betänkligheter över.

När det gäller Monsen så är det Tv där det är välkommet med lite dramatik för produktionens skull, han har med råge rutin nog att veta att han inte ens var nära att omvandlas till Björnskit.
Däremot hade han närkontakt med en envis stor Svartbjörn när han korsade Canada som ville sno matsäcken som han hängt i ett träd, men det löstes med några skott med hagelbössan.
 
Senast ändrad:
Olyckor med björnar är mest med hundar som retar björnen och springer tillbaka till husse/matte eller vad heter det om man är PK-riktig

Varför alla BEVÄPNADE jägare råkar ut för det är för att de går mot vinden vilket innebär att det är svårare för björnen att upptäcka dem..

Just nu äter björnen i skogen och skiter i skogen

Ja som sagt, oftast är det så att hunden retat upp björnen och när jycke blir rädd och gömmer sig bakom ägaren så hamnar denne i skottlinjen oavsiktligt ur Björnens perspektiv.

En annan grupp som fått på pälsen av Björn eller haft incidenter på senare år är arbetare med röjsåg, dom råkar väcka en lite tjurig och utsvulten Björn (kanske med ungar) ur idet med det oväsen som uppstår när dom röjer.
 
Samma år som en person blev björndödad i Valsjöbyn var jag uppe där en vecka på sommaren och var vid några skogssjöar. En morgon så hade en björn gått förbi tältet på mindre än 5 meters avstånd och lämnat en stor skithög som visitkort. Jag både snarkar så att tapeterna krullar sig samt hade färsk mat i tältet men överlevde, så jag är inte orolig för björnmöten nu.

Tog bild på skithögen och de som hade campingen jag hade som bas konstaterade att det var björn som lämnat den.
 
Dessvärre hjälper det inte med plastpåse, ryggsäck eller tält när det gäller gnagare . Jag har hål i innertältet till mitt Nallo (parmesan i dubbla plastpåsar låg i innertält) och i en ytterficka på ryggsäck (kex i dubbla plastpåsar). Små, oregelbundna, avrundade hål. 😁

Björn har jag haft utanför tarp när jag sov utan problem.

Peter
 
Och är den ens verifierad, hittades lämningar av björn utanför det där parets tält eller var det hela bara ett fall av ganska så vanlig delusionell lappsjuka? Var ju en mycket liknande grej för bara en vecka sen som visade sig vara falsklarm.

Ja jag letade just efter verifiering när jag läste den.

"-Vi hörde den riva i tältduken flera gånger" men tältet är helt?!

Det är nog mer troligt att det var nåt annat djur. Finns järv i de trakterna?

Här var en intressant artikel
 
Dessvärre hjälper det inte med plastpåse, ryggsäck eller tält när det gäller gnagare . Jag har hål i innertältet till mitt Nallo (parmesan i dubbla plastpåsar låg i innertält) och i en ytterficka på ryggsäck (kex i dubbla plastpåsar). Små, oregelbundna, avrundade hål. 😁

Björn har jag haft utanför tarp när jag sov utan problem.

Peter
Hehe ja möss är elände när man sover i skogen. Men rätt kul sällskap på morgonen😊 antar att detta inte var ett möte på kalfjäll då du hade tarp. Drog den i väg eller var nalle nyfiken?
 
Då jag är från skåne så är jag inte van vid björn och varg. Men i skåne och småland som jag brukar vandra i så finns gott om vildsvin. Jag hänger upp maten ibland då jag inte vill ha vildgris på besök under natten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
bombuspolaris Mat för fjällvandring Fjällvandring 47
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
BeatriceK HUr laga mat vid ösregn Fjällvandring 77
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
lurifix Mat! Fjällvandring 13
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
Barfoba Gammal mat ? Fjällvandring 10
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
josefh Mat i Abisko Fjällvandring 6
hellstrand Torka mat Fjällvandring 4
JoBev Tillgång till mat runt Sylarna?? Fjällvandring 15
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
majsofi mat i Narvikshyttene Fjällvandring 1
sveom Torka mat Fjällvandring 7
larvik line Mat Fjällvandring 1
larvik line vad slags mat är bäst att ha Fjällvandring 1
nils73 Svensk snor mat før 100000 kr i DNT:s hytter Fjällvandring 53
smula gourmetkäk på tur???? mat i fjällen... Fjällvandring 11
JimmyBoy Mat? Fjällvandring 6
ermo Att torka mat... Fjällvandring 3
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.