Mat för två dagar.

Jag ska ut å vandra en kort tur i helgen. Vi beger oss iväg runt 1200 på lördagen och är hemma runt 1500 på söndagen.
Så jag skulle gärna vilja ha lite tips på vad jag kan ta med mig för mat. Fixa frystorkad mat för en vandring på ca 24h e ju ingen ide. Men jag tar inte med mig varken frys eller kyl så jag kan ju inte ta med glass eller liknande. ;)
Och jag har lite allergier så ge helst inga förslag på färdiglagad mat.

Tack!

Du kan torka glass i frysen på smörpapper eller gladpack. Smakar smaskens till kaffet.
För två dagar kör färskvaror, nja inte mjölk men sen duger nog resten. Glöm inte grönsaker och frukt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nästan all mat håller ett dygn i rumstemperatur så frågan om färsk eller torkad mat handlar mest om hur tungt du vill bära.
Frukost: Havregrynsgröt och en halv påse torkad fruktsoppa som fått svälla över natten. Alternativ till fruktsoppan: torkad frukt som klippts i småbitar.
Lunch: Spagetti, stekt bacon och lök.
Mellanmål: mackor som du kan göra hemma.
Middag: Ris, någon köttbit, sås från kyldisken.

God tur,

/Klas

Måste ni bära med er vatten för hela turen, eller går det att fylla på längs vägen? Måste du ändå ta med vatten kan du lika gärna ta med vilken "blöt" mat som helst - du måste ju ändå bära vätskan...

Du kan tex ta med frysta korvar, som får tina under eftermiddagen, som du sedan grillar på kvällen. Att frysa maten i förväg räcker om man bara är borta ett dygn. En burk hemlagad köttfärssås, eller vilken gryta som helst., som du kokar pasta till på stormkök. Det är trevligt med lite extra godsaker när man är ute, tex varm choklad till frukost, grillad banan med choklad i till efterrrätt, lite godis eller nötter, el. dyl.

Ett tips är att tänka igenom hur maten är förpackad, hur den ska tillredas (antal kärl, koktid, redskap, osv) och hur mycket skräp det blir att bära hem.

Ha det så trevligt!

Renskav ur frysdisken, tinar lagom. Bryn med svamp (kantareller, trattisar, champinjoner, t ex), salt, vitpeppar. Pitabröd eller tortillas, grönsaker. Mums!

Som klasy säger: För ett dygn så är hållbarheten nästan inget problem alls.

Tala om vad ni helst vill äta så får ni ett par dussin tips om hur man fixar till det.

När vi är ute med scouterna på hajk över en helg är det nästan aldrig "torrmat" som gäller utan det är kassler, korv, frysta köttbullar, salladskyckling och liknande grejer. Sen är iofs pastan eller vad vi nu har till "torrmat", men det hade det ju antagligen varit hemma också.

Kött som är fryst tinar på ungefär ett dygn i ryggsäcken (om det ligger inlindat i nåt isolerande).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips