Måste man ha specialkängor på Mont Blanc?

Jag undrar om man måste investera i ett par storskor eller specialkängor för en bestigning av MB? Hade tänkt gå upp med guide och vissa rekommenderar att man har specialkängor typ Sportiva Nepal Top:

http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=2610

Äger själv ett par Lundhags Mid som jag tycker känns ganska robusta och som funkar bra med mina stegjärn. Frågan är om det blir för kallt eller om det räcker bra med Lundhags+ullsockor? Vill ogärna lägga ut en massa stålar på nya kängor om jag kan slippa. Att hyra ser jag inte som altenativ eftersom jag vill gå in de skorna jag skall ha ordentligt innan.

Jag har varit i kontakt med följande guider:
Mont Blanc Specialisten
Mountainguide
Wildeplaces

Ngn som har erfarenhet från dem och som vill delge sina upplevelser?
 
Hej
Tänker du gå upp sommartid så räcker det med att kängorna är stegjärnsfasta

En vanlig variant är att gå via Ref. Cosmiques upp på Mont Blanc du Tacul sedan
Mont Maudit och Mont Blanc
Mycket vacker tur, vana att röra sig på glaciär och i alpin miljö är rekomenderat

Via Tacul slipper man risken för stenslag som är frekvent om man går via Dôme du Goûter
Dock är sluttning upp för Tacul rik på glaciärsprickor och även utsatt för laviner så
kolla förutsättningarna på Guide kontoret (kyrkan)
Även vädret så klart då åskstormar inte är ovanliga på sommaren

I övrigt se till att vara bra aklimatiserad

Lycka till
 
Hej
Tänker du gå upp sommartid så räcker det med att kängorna är stegjärnsfasta

En vanlig variant är att gå via Ref. Cosmiques upp på Mont Blanc du Tacul sedan
Mont Maudit och Mont Blanc
Mycket vacker tur, vana att röra sig på glaciär och i alpin miljö är rekomenderat

Via Tacul slipper man risken för stenslag som är frekvent om man går via Dôme du Goûter
Dock är sluttning upp för Tacul rik på glaciärsprickor och även utsatt för laviner så
kolla förutsättningarna på Guide kontoret (kyrkan)
Även vädret så klart då åskstormar inte är ovanliga på sommaren

I övrigt se till att vara bra aklimatiserad

Lycka till

Eftersom jag anlitar guide kommer jag att följa deras program. I huvudsak består det av 3 ack.dagar + toppdag:
Dag 1: Glaciärträning, övernattning Albert Premier hyttan (2702m).
Dag 2: Tete Blanche (3429m) eller Petit Fourche (3520m) , övernattning Triente hyttan (3170m)
Dag 3: Aig du Tour (3544m), tillbaka till Chamonix
Dag 4-6: Toppbestigning via Tete Rousse (3167m) eller Goutière (3810m), Dome de Goutière på 4300m och Bossons Ridge

Hur illa är Dome de Goutiere egentligen? Om det finns stor risk att man får en stenbumling i huvudet hur kommer det sig att guiderna väljer den vägen?
 
Hej igen

Risk? det är alltid en viss risk att korsa vissa Couloarer gå under en serac osv
högt tempo på dessa platser är att rekomendera
Det är den vanligaste varianten att nå Mont Blanc därför också den med mest folk på
det går att göra varianter som är lite svårare men som undviker dom mest utsatta ställena

Kan tänka mig att guiderna har koll på detta vilket inte gemene man alltid har
Jag har dock ingen erfarenhet av guiderna mer än att man träffar på dom med klienter på bergen
vissa bra andra mindre bra som överallt annars

Låter som du inte behöver bekymra dig med det upplägg du fått

Fråga hur styva är dina kängor och vilken typ av klättring med stegjärn har du gjort med dom?
värmen kommer inte vara något problem med det är inget roligt om man tappar stegjärnen

Hoppas du fått någon känsla för klättringen, bergen i Cham är vackra och det finns massor att göra

Bilden är över Tacul, Moudit, samt Mont Blanc från Midi
 

Bilagor

  • mont blanc tacul.jpg
    mont blanc tacul.jpg
    52.5 KB · Visningar: 1,090
Mt blanc

Hej!

Angående kängor, ska de vara stegjärnsfasta som tidigare skrivits.. Att låna ser jag inte som ett större problem då det finns modeller man inte får skoskav av. Lånade själv ett par Millet Alpinist GTX kolla in sidan:
http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=MILLETALPINISTGTX_S07

Kikade på de guidebolag du skrev och kan väll konstatera att de är dyra jämfört med UCPA. Där får du två veckor med allt inkluderat för något lägre pris. Detta ger dig större möjlighet att nå toppen om vädret skulle vara dåligt. Kan defenitivt rekommendera detta bolag och om ni kommer upp tidigt på Mt blanc för ni möjlighet att testa andra aktiviteter.

http://www.ucpa.se/index.asp?action=activity&destid=436&intOpenID=&LimitedSiteIndex=1&catid=416

Skickar en bild ifrån där risken för stenras finns samt en bild ifrån toppstugan på 3800m som blickar över vägen upp till toppstugan
 

Bilagor

  • 123.Mont Blanc.jpg
    123.Mont Blanc.jpg
    83.3 KB · Visningar: 1,153
  • 124.Mont Blanc.jpg
    124.Mont Blanc.jpg
    82.5 KB · Visningar: 1,403
Eftersom jag anlitar guide kommer jag att följa deras program. I huvudsak består det av 3 ack.dagar + toppdag:
Dag 1: Glaciärträning, övernattning Albert Premier hyttan (2702m).
Dag 2: Tete Blanche (3429m) eller Petit Fourche (3520m) , övernattning Triente hyttan (3170m)
Dag 3: Aig du Tour (3544m), tillbaka till Chamonix
Dag 4-6: Toppbestigning via Tete Rousse (3167m) eller Goutière (3810m), Dome de Goutière på 4300m och Bossons Ridge

Hur illa är Dome de Goutiere egentligen? Om det finns stor risk att man får en stenbumling i huvudet hur kommer det sig att guiderna väljer den vägen?


Har ej gjort Mt Blanc men väl ditt acklimatiseringsprogram.

Dag 1 - Vandringen upp till Albert 1er går på en lång vindlade alpstig + en moränrygg med rejäl stigning. Stegjärnsfasta kängor är nödvändigt på glaciären, ni kommer säkert öva flertalet olika stegjärnstekniker. För flexande kängor kommer kännas osäkert. Bara känslan av att kängorna vrids ur stegtjärnen och att behöva spänna åt dem hela tiden är MYCKET otäck...
Dag 2 - Tete Blanche och Petite Fourche nås genom att man går över en snötäckt glaciär, guiden kommer nog vilja att ni går med stegjärn om ni skulle falla i en spricka. Vi gick inknutna och med stegjärn. Tete blanche är mer en kulle, inga stegjärn till själva "bestigningen". Petite Fourche hade vi stegjärn på men det var inte mkt is på klippan.
Dag 3 - Branta snöfält gör att du nog vill ha stegjärnsfasta kängor här.

Övrigt - Ha mycket bra kondition! Terränglöpning m.m.
 
Hej!

Angående kängor, ska de vara stegjärnsfasta som tidigare skrivits.. Att låna ser jag inte som ett större problem då det finns modeller man inte får skoskav av. Lånade själv ett par Millet Alpinist GTX kolla in sidan:
http://www.addnature.com/product.asp...LPINISTGTX_S07

Kikade på de guidebolag du skrev och kan väll konstatera att de är dyra jämfört med UCPA. Där får du två veckor med allt inkluderat för något lägre pris. Detta ger dig större möjlighet att nå toppen om vädret skulle vara dåligt. Kan defenitivt rekommendera detta bolag och om ni kommer upp tidigt på Mt blanc för ni möjlighet att testa andra aktiviteter.

http://www.ucpa.se/index.asp?action=...ex=1&catid=416

Skickar en bild ifrån där risken för stenras finns samt en bild ifrån toppstugan på 3800m som blickar över vägen upp till toppstugan

Här är en bild på min Lundhags läderkänga och BD Contact Strap

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=25091&set=

Vet inte om det kvalificerar för stegjärnsfast, men de sitter bra hur mkt man än skakar på foten, har även prövat gå med dem på mindre uppförsbackar utan problem men jag har ännu inte hunnit testa dem i berg.
 
Det ser ok ut, men hur styv är sulan vid vridning och böjning? Ju rörligare sulan är desto troligare att stegjärnsremmarna lossnar pga att det sliter och drar när man går med dem. På brant is så ska fotleden vinklas så att alla spikar alltid är i kontakt med isen.

På din acklimatiseringstur så kommer du att gå många kilometer på hårda snöfält vilket kommer att visa om det funkar eller ej. Det finns flera uthyrare i Chamonix om det skulle behövas. Kan tillägga att våra guider (UCPA) var kallsinniga till Meindl Island med stegjärn.


p.s. Bra underlag på bilden, schysst fäste i parketten va? :)
 
Det ser ok ut, men hur styv är sulan vid vridning och böjning? Ju rörligare sulan är desto troligare att stegjärnsremmarna lossnar pga att det sliter och drar när man går med dem. På brant is så ska fotleden vinklas så att alla spikar alltid är i kontakt med isen.

På din acklimatiseringstur så kommer du att gå många kilometer på hårda snöfält vilket kommer att visa om det funkar eller ej. Det finns flera uthyrare i Chamonix om det skulle behövas. Kan tillägga att våra guider (UCPA) var kallsinniga till Meindl Island med stegjärn.


p.s. Bra underlag på bilden, schysst fäste i parketten va? :)

Sulan är ordentligt vridstyv, klarar inte vrida den hur mkt jag är tar i, däremot kan jag böja kängan utan alltför mkt ansträngning.
Ingen fara med parketten, balanserar foten i luften :)
 
Dina kängor är nog ok men för att reda ut alternativen så är Nepal Extreme definitivt overkill om du inte ska ge dig på ren isklättring eller svårare toppar än Mt Blanc. En känga som var poppis bland guiderna i Chamonix sommartid var denna:
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=LASPORTIVATRANGOSEVO_S07
Den har viss böjlighet i längsled men är rejält vridstyv. Detta ger tillräckligt bra förutsättningar för stegjärnen.

Om du är osäker eller guiderna ber dig fixa andra kängor så är det helt ok att hyra. Jag tyckte nog också att kängpriserna var ngt bättre där än här. Millet är stora där nere och deras kängor är bra. UCPA körde med denna (Millet Rock And Ice) för alpinistkurser och Mt Blanc.:
http://www.milletusa.com/catalogue/rock-and-ice-gtx-p-2.html?typo_prod=1:us&temp=1&cPath=30_31

På Glace Du Tour som du kommer att vara först så är det största problemet att det är inihe-e långt att gå ned till Le Tour och sen ta tåget till Chamonix för att skaffa andra kängor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.