Glaciärkurs 2011

Hej,

Jag tänker bedriva en vecka uppe i Tarfala i sommar på glaciärkurs. Är det några fler som är på väg dit härifrån?

Min plan är att ta Kilimanjaro till nästa nyår i guidad tur, Mont Blanc sommaren därefter och sedan planera inför Mt. Elbrus/Mt. Aconcagua.

Planen är att införskaffa ett par storskor att gå in under sommarens glaciärtur och under träning.
Valet står mellan ett par Nepal Evo eller Spantik.
Speciellt med tanke på kommande kyliga toppar och oplanerade äventyr står Spantik sig högt i prioritet. Hur ser ni på dessa att vandra 20 - 30 km approach med? Måste dessa kombineras med ett par lättare skor?

För övrigt är jag även sugen på en klippklätterkurs av typ avancerad grundkurs från klätterskolan. Då jag har mindre erfarenhet av ens topprepsklättring utomhus utan har i stort bara klättrat inomhus på vägg. Någon som har gått denna?

/Tobias
 
Tackar för förfrågan, det hade jag gärna varit med på. Men som jag skrev i min fråga känner jag kanske att några lägre toppar vore att föredra. Men det är alltid intressant så länge ett par har kunskapen och kan föra denna vidare under turen.
Vilken rutt är du intresserad av på Aconcagua?

Du verkar dock ha varit på en hel del intressanta ställen och jag är gärna på för kunskapsutbyte!Sett också att du kör med ett par Spantik?
 
La Sportiva Nepal Evo gtx

Jag kör med dessa klätterkängor: La Sportiva Nepal Evo gtx. Jag gjorde det på Mount Blanc och i svenska fjällen. På Elbrus körde jag med ett par vaniga vandringskängor.

Go tur!
/Gustav
 
Aconcagua?
Vi är på väg dit, flyger ned 5 februari. Var någon annan på väg dit?

On topic: vi använder inga alpina stövlar upp dit utan vanliga vandringskängor mao har jag inget tips :)
 
Det verkar som att många rekommenderar åtminstone ett par rediga storskor, medan de flesta en storsko med innersko. Det kan nog under vissa förhållanden gå att knata upp i vanliga kängor. Däremot minskar man marginalerna radikalt vid dåligt väder. Minst en Nepal evo är nog min gissning.
 
Skit i Tarfala och åk till Norge på kurs i stället. Kurserna där är ortroligt mycket billigare men håller hög klass. Kolla t ex Bre.no, de är seriösa och har hållit på länge. Du får fixa lite mer själv, mat tex, men får pengar övre till en vecka till på is och snö. I Norge finns dessutom hur mycket turer och toppar som helst att göra (de har fler 2000 toppar som kan nås från ett basläger där än vad vi har i hela landet). En kurs där är ett bra sätt att blir lite orienterad i omgivningarna. Köp ett par storskor du. De hjälper dig om du vill göra lite mer tekninska turer. Tyvärr är det svårt att bli riktigt nöjd med bara ett par (som vanligt med friluftsutrustning). Det är väldigt varmt att gå på glacier på sommaren i ett par som klarar minus 30 grader på vintern eller lite högre höjd. Man får fundera på vad man vill prioritera. Eller så åker du till Chamonix för pengarna du får över från glacierkursen och köper skor och klättrar. Priserna för utrustning är helt annorlunda där (se t ex cham3s.com). Leta lågprisflyg till Genevé. Man kan flyga tur och retur för under 1500 kr om man är ute i tid.
 
Dyra skor

Har både Nepal o Spantik men tar bara Spantik när det är riktigt kallt.
Man svettas mer om fötterna i en varm sko och blir då kall.... Det gäller att ha utrustning som passar för aktiviteten.

Köp ett par vanliga storskor typ nya Nepal Evo, de räcker gott o väl till 6000m o -25 grader om du köper ett halvnummer större än du brukar ha så du har luft runt tårna.

Spantik är däremot 200g lättare och dessutom lättare att gå i eftersom de har en böjd sula som "rullar" på marken till skillnad från Nepal som har en ganska platt sula.

Köp inte en svindyr glaciärkurs. Gå en fortsättningskurs eller klättra med kunnigt folk, sen drar du på lättare alpinturer i sverige/norge med andra som kan visa dig sprickrädning o alpina klättertekniker.

Lägg tid o pengar på att skaffa dig erfarenhet istället för att gå kurs.
 
Vilken kurs hade du tänkt gå?

Jag funderar lite i samma banor. Lutar åt kursen i Kebne i September.

Har varit uppe på Kilimanjaro och sportklättrat lite till och från. Är nu sugen på att ta mig lite högre upp ala Aconcagua och kanske Mustagh Ata...

Funderade först på "Alpinkursen" i kebne men den krockar med jobb och jag har nog inte alla förkunskaper av att lägga egna säkringar.
 
Hej,

Jag tänkte gå en kurs som arrangeras av Arcticguides med Anders Bergwall. Han är väldigt duktig som guide och denna gång blir det en glaciärkurs med honom.

Jag planerar sedan att komma iväg i år eller under nästa till Ryssland och Frankrike för att ta några toppar där.

/Tobias
 
Jag har kollat lite på han och hans kurser. Tyvärr kan jag inte komma iväg förrän tidigast september i år så det får bli STF's kurs istället.
Har även tänkt klämma in en Avancerad Grundkurs i klättring i maj/juni.

I vinter vore det kul att komma iväg nånstans och ta några toppar. Funderar på Aconcagua eller någon annanstans i Sydamerika.

Har kollat lite på skor också och det känns som Nepal Evo eller Trango Extreme Evo skulle passa. Känns som Spantiksen kommer bli för varma så de sparar jag nog till lite högre grejer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.