Matterhorn / Mont Blanc

Tjena!

Ny på sidan här =)

Som flera andra inlägg här så undrar jag lite över fysiska krav för matterhorn alt. mont blanc.
Kanske är svårt att svara på rätt upp o ner men vore tacksam om nån kunde ge en fingervisning.

Någon sa att springer man en mil på 45 min så går det galant upp till toppen. Kommentar på detta?

Är 32 år, vältränad och är löptränar varje vecka sommarhalvåret, mestadels 5km etapper.
Har klippklättrat flera sommrar tidigare 5 / 6:eek:r mestadels på fasta bultar.

Tänker klättra med guide i aug/sept och bekymmrar mig inte för tekniken utan snarare att man ska stå helt utmattad halvvägs och behöva vända pga det. Hade vart surt :/
Har ingen erfarenhet utav alpinism utan tänker hoppa på ett veckopaket med typ Mountainevent.

Sista frågan... Vilka skor passar på Materhorn.
Dessa:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MILLETALPINISTGTX_S07

eller.....

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SCARPA_VEGA

Väl mött ! / Henric

Nu har jag inte varit upp på Matterhorn (försökte en gång men förhållandena var för dåliga), men däremot har jag varit upp på MtBlanc två ggr via både Cosmique- och Goûter-leden.

Visst är det bra att man är vältränad, men det är inte konditionen som avgör hur pass väl du klarar av höjd. Alltså, det finns inget direkt samband mellan risk för att bli höjdsjuk och hur snabbt du springer milen. Den där uppgiften om 45min på milen bör du ta med en nypa salt. Du har nog större nytta av din klättererfarenhet på t.ex. Matterhorn (även om den mesta klättringen består av fasta rep). Det handlar mer om att du är rätt utrustad och acklimatiserad, men det antar jag att guiderna ser till att du är. Acklimatiseringen är det centrala om du kommer att klara det, eller vara utmattad halvvägs.

I fråga om skorna, fungerar båda modellerna. Jag skulle nog välja Millet GTX för att de är smidigare, och på Matterhorn kommer de mer till sin rätt än Vegorna.

God tur!

Mvh /Joel

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag och en kompis klättrade Matterhorn (Hörnli ridge) utan guide = ganska lågt tempo. Men det kan man inte säga om de guidade grupperna. Det såg ut som ett sprintlopp i jämförelse. Inte för att skrämmas eller något men de höll ett riktigt högt tempo. Vilket jag skulle säga ställer höga krav på bra kondis.
Självklart måste du acklimatisera dig innan. Vi gjorde Breithorn och Pollux. Fina toppar som är lätt att nå med liften till Klein matterhorn.

Löp på! :)

Nice

Undrar varför guiderna ska ha sådant tempo? Verkar märkligt... Har knappast lust att springa uppför ett berg m 800 höjdmeter och 1.7km långt sträcka.

Breithorn ingick ivf i acklimatiseringsprocessen några dagar innan. Känns tryggt =)

Undrar varför guiderna ska ha sådant tempo? Verkar märkligt... Har knappast lust att springa uppför ett berg m 800 höjdmeter och 1.7km långt sträcka.

Breithorn ingick ivf i acklimatiseringsprocessen några dagar innan. Känns tryggt =)

Därför att dom är fantastiskt vältränade, acklimatiserade och framförallt grymt uttråkade och vill hem.

Kängor, du kan inte gå fel med ett par La Sportiva Nepal evo

Jag sprang 3 mil utan större problem före Mont Blanc, och hamnade konstant efter de som lagt tiden på styrketräning på gymmet istället.

Inför Keb vinter med delar av samma gäng hade jag tränat mer ben och då gick det betydligt lättare att hänga med. Benmuskler, benmuskler, benmuskler är min lärdom.

Jag sprang 3 mil utan större problem före Mont Blanc, och hamnade konstant efter de som lagt tiden på styrketräning på gymmet istället.

Inför Keb vinter med delar av samma gäng hade jag tränat mer ben och då gick det betydligt lättare att hänga med. Benmuskler, benmuskler, benmuskler är min lärdom.

Bra info. Tackar!

Springer inte milen under 45, men har gjort både Matterhorn och Mont Blanc.
Starkt pannben tycker jag är den största tillgången (men samtidigt veta när man ska ge upp).

Fundera på vad du vill med klättringen. Mont Blanc och Matterhorn skiljer sig ganska mycket i sin karaktär.

Springer inte milen under 45, men har gjort både Matterhorn och Mont Blanc.
Starkt pannben tycker jag är den största tillgången (men samtidigt veta när man ska ge upp).

Fundera på vad du vill med klättringen. Mont Blanc och Matterhorn skiljer sig ganska mycket i sin karaktär.

Japp, har förstått detta efter en del påläsning om båda bergen.
Diskuterar just nu med en bergsguide vilket berg som passar bäst utifrån den bakgrund man har.

Håller absolut med, vältränade benmuskler gör det hela betydligt enklare och mer njutbart. Bäst är ju att vara stark i benen OCH ha bra kondition... :)

Backträning och knäböj på ett ben (inte samma som utfall) är en bra början om man vill undvika gymmet.(http://stack.eastbay.com/Exercises/eastbay/Football/6151/SingleLeg_Squat.aspx)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips