Matterhorn / Mont Blanc

Tjena!

Ny på sidan här =)

Som flera andra inlägg här så undrar jag lite över fysiska krav för matterhorn alt. mont blanc.
Kanske är svårt att svara på rätt upp o ner men vore tacksam om nån kunde ge en fingervisning.

Någon sa att springer man en mil på 45 min så går det galant upp till toppen. Kommentar på detta?

Är 32 år, vältränad och är löptränar varje vecka sommarhalvåret, mestadels 5km etapper.
Har klippklättrat flera sommrar tidigare 5 / 6:eek:r mestadels på fasta bultar.

Tänker klättra med guide i aug/sept och bekymmrar mig inte för tekniken utan snarare att man ska stå helt utmattad halvvägs och behöva vända pga det. Hade vart surt :/
Har ingen erfarenhet utav alpinism utan tänker hoppa på ett veckopaket med typ Mountainevent.

Sista frågan... Vilka skor passar på Materhorn.
Dessa:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MILLETALPINISTGTX_S07

eller.....

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SCARPA_VEGA

Väl mött ! / Henric
 
Nu har jag inte varit upp på Matterhorn (försökte en gång men förhållandena var för dåliga), men däremot har jag varit upp på MtBlanc två ggr via både Cosmique- och Goûter-leden.

Visst är det bra att man är vältränad, men det är inte konditionen som avgör hur pass väl du klarar av höjd. Alltså, det finns inget direkt samband mellan risk för att bli höjdsjuk och hur snabbt du springer milen. Den där uppgiften om 45min på milen bör du ta med en nypa salt. Du har nog större nytta av din klättererfarenhet på t.ex. Matterhorn (även om den mesta klättringen består av fasta rep). Det handlar mer om att du är rätt utrustad och acklimatiserad, men det antar jag att guiderna ser till att du är. Acklimatiseringen är det centrala om du kommer att klara det, eller vara utmattad halvvägs.

I fråga om skorna, fungerar båda modellerna. Jag skulle nog välja Millet GTX för att de är smidigare, och på Matterhorn kommer de mer till sin rätt än Vegorna.

God tur!

Mvh /Joel
 
Jag och en kompis klättrade Matterhorn (Hörnli ridge) utan guide = ganska lågt tempo. Men det kan man inte säga om de guidade grupperna. Det såg ut som ett sprintlopp i jämförelse. Inte för att skrämmas eller något men de höll ett riktigt högt tempo. Vilket jag skulle säga ställer höga krav på bra kondis.
Självklart måste du acklimatisera dig innan. Vi gjorde Breithorn och Pollux. Fina toppar som är lätt att nå med liften till Klein matterhorn.

Löp på! :)
 
Nice

Undrar varför guiderna ska ha sådant tempo? Verkar märkligt... Har knappast lust att springa uppför ett berg m 800 höjdmeter och 1.7km långt sträcka.

Breithorn ingick ivf i acklimatiseringsprocessen några dagar innan. Känns tryggt =)
 
Undrar varför guiderna ska ha sådant tempo? Verkar märkligt... Har knappast lust att springa uppför ett berg m 800 höjdmeter och 1.7km långt sträcka.

Breithorn ingick ivf i acklimatiseringsprocessen några dagar innan. Känns tryggt =)

Därför att dom är fantastiskt vältränade, acklimatiserade och framförallt grymt uttråkade och vill hem.

Kängor, du kan inte gå fel med ett par La Sportiva Nepal evo
 
Jag sprang 3 mil utan större problem före Mont Blanc, och hamnade konstant efter de som lagt tiden på styrketräning på gymmet istället.

Inför Keb vinter med delar av samma gäng hade jag tränat mer ben och då gick det betydligt lättare att hänga med. Benmuskler, benmuskler, benmuskler är min lärdom.
 
Jag sprang 3 mil utan större problem före Mont Blanc, och hamnade konstant efter de som lagt tiden på styrketräning på gymmet istället.

Inför Keb vinter med delar av samma gäng hade jag tränat mer ben och då gick det betydligt lättare att hänga med. Benmuskler, benmuskler, benmuskler är min lärdom.

Bra info. Tackar!
 
Springer inte milen under 45, men har gjort både Matterhorn och Mont Blanc.
Starkt pannben tycker jag är den största tillgången (men samtidigt veta när man ska ge upp).

Fundera på vad du vill med klättringen. Mont Blanc och Matterhorn skiljer sig ganska mycket i sin karaktär.
 
Springer inte milen under 45, men har gjort både Matterhorn och Mont Blanc.
Starkt pannben tycker jag är den största tillgången (men samtidigt veta när man ska ge upp).

Fundera på vad du vill med klättringen. Mont Blanc och Matterhorn skiljer sig ganska mycket i sin karaktär.

Japp, har förstått detta efter en del påläsning om båda bergen.
Diskuterar just nu med en bergsguide vilket berg som passar bäst utifrån den bakgrund man har.
 
Jag sprang 3 mil utan större problem före Mont Blanc, och hamnade konstant efter de som lagt tiden på styrketräning på gymmet istället.

Inför Keb vinter med delar av samma gäng hade jag tränat mer ben och då gick det betydligt lättare att hänga med. Benmuskler, benmuskler, benmuskler är min lärdom.

Håller absolut med, vältränade benmuskler gör det hela betydligt enklare och mer njutbart. Bäst är ju att vara stark i benen OCH ha bra kondition... :)

Backträning och knäböj på ett ben (inte samma som utfall) är en bra början om man vill undvika gymmet.(http://stack.eastbay.com/Exercises/eastbay/Football/6151/SingleLeg_Squat.aspx)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tewertson MATTERHORN Alpin / Bigwall 12
Ghost79 Matterhorn status Alpin / Bigwall 2
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Dillesan Bok om Matterhorn - Liongrat Alpin / Bigwall 2
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
more_anduhen matterhorn 2011 Alpin / Bigwall 8
Anders V Rester av stuga på Matterhorn Alpin / Bigwall 2
Farzad Matterhorn Alpin / Bigwall 12
Gab83 Guidebok Matterhorn Alpin / Bigwall 8
Masthuggare Matterhorn på vintern? Alpin / Bigwall 4
mo9jan Matterhorn på hösten? Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Matterhorn Alpin / Bigwall 8
suomi-enkeli Matterhorn solo Alpin / Bigwall 7
YNWA Matterhorn Alpin / Bigwall 2
ww-user Matterhorn route Alpin / Bigwall 6
PeterWelzien Olycka på Matterhorn Alpin / Bigwall 1
hulken Utrustning för Liongrat, Matterhorn Alpin / Bigwall 3
osse26 Storskor på Matterhorn? Alpin / Bigwall 4
marest Info om Matterhorn Alpin / Bigwall 7
CS Matterhorn i sommar Alpin / Bigwall 4
johan01 alperna bortom Mt Blanc och Matterhorn Alpin / Bigwall 7
jimisola matterhorn på vintern Alpin / Bigwall 2
OKW Matterhorn! Alpin / Bigwall 13
Laila Ras på Matterhorn Alpin / Bigwall 1
krille9 Matterhorn Alpin / Bigwall 0
annex klättra Matterhorn? Alpin / Bigwall 8
Raskolnikov Matterhorn & Mt Blanc Alpin / Bigwall 3
clahag Matterhorn video sökes Alpin / Bigwall 1
Matterhorn Alpin / Bigwall 3
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
surstrumpa Mont Blanc i Juni? Alpin / Bigwall 16
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Julius Kramer Scarpa Mont Blanc? Alpin / Bigwall 6
Cremytos Tramway to Nid d'Aigle (Mont Blanc) Alpin / Bigwall 3
Alvebris Mont Blanc? Alpin / Bigwall 2
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
nsidirop Måste man ha specialkängor på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 28
mo9jan Topografisk karta Mont Blanc? Alpin / Bigwall 1
Danne82 Mont Blanc / Utrustning Alpin / Bigwall 8
krutnisse Guide på Mont Blanc ?? Alpin / Bigwall 1
KackDiamond Mont Blanc Förhållanden Juni! Alpin / Bigwall 9
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
ellagull Info om Mont Blanc via Grand Mullet vintertid Alpin / Bigwall 2
ww-user Mont Blanc Alpin / Bigwall 1
Bollvik Mont Blanc v 24-25 Alpin / Bigwall 0
cliff_hanger Mont Blanc Alpin / Bigwall 6
madir Mont Blanc-information Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...