Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Marmot Plasma 15 eller WM Alpinlite?
- Trådstartare JoeSwede
- Start datum
Marmot Plasma 15 Long finns på REA för 3883.62 SEK
http://www.trekkinn.com/berg/marmot-plasma-15--8--long/24671/p
http://www.trekkinn.com/berg/marmot-plasma-15--8--long/24671/p
Bilagor
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Du väljer bland top of the line säckarna. Du kommer att bli nöjd oberoende av vilken du väljer. Båda använder sig av dun som ej är plockat från levande fåglar. Enligt outnorth.se så skiljer det 80 gram mellan dem (till fördel för Marmot) och prisskillnaden är 1000 kr (till fördel för W.M).
Har själv en W.M. och jag uppskattar att kragen sitter så högt upp, nära ansiktshålet. Jag vill inte andas nere i sovsäcken utan ut genom hålet för att undvika fukt i säcken.
Har själv en W.M. och jag uppskattar att kragen sitter så högt upp, nära ansiktshålet. Jag vill inte andas nere i sovsäcken utan ut genom hålet för att undvika fukt i säcken.
Plasman är en kanonsäck
Håller med föregående "talare", du kommer nog bli nöjd oavsett vilken du väljer,
Personligen har jag en Plasma 15 som jag använt både på påskturer i slutet av april och under årets hösttur....kom hem för två dagar sedan från en 19-dagars tur uppe i Sarek/Padjelanta/Silvervägs - fjällen. Nu senast hade vi en -5 till -10 som kallast och många mycket fuktiga nätter. Frös inte en enda gång i Plasman och även om den titt som tätt var lite fuktig på mornarna var det inget som påverkade värmen nämnvärt.
/ Stefan
Håller med föregående "talare", du kommer nog bli nöjd oavsett vilken du väljer,
Personligen har jag en Plasma 15 som jag använt både på påskturer i slutet av april och under årets hösttur....kom hem för två dagar sedan från en 19-dagars tur uppe i Sarek/Padjelanta/Silvervägs - fjällen. Nu senast hade vi en -5 till -10 som kallast och många mycket fuktiga nätter. Frös inte en enda gång i Plasman och även om den titt som tätt var lite fuktig på mornarna var det inget som påverkade värmen nämnvärt.
/ Stefan
Stod i våras och valde i en butik mellan Plasman och en ME Xero 550. Var inte överförtjust i känslan i vare sig yttertyg eller innertyg på Plasman. Tygen kändes och såg helt enkelt för tunna ut. Dessutom tyckte jag inte om den svarta fägen på yttertyget. Skulle äta upp alldeles för mycket ljus i tältet. Bläää för Plasman. Helnöjd med min ljusgröna Xero 550, fungerar fint för tre säsonger.
/Örjan
/Örjan
Älskar balkongsovare!
Jag älskar när folk berättar att de testsover på balkonger. Det skall jag också börjar med. Min säck har inte kommit än dock... ;-( Blev inget av Snasahögarna heller...
Jag har en plasma 15 (sedan i måndags) då pappas gamla Caravan från 80-talet känns lite tung och kall. Sjukt nöjd hittills (visserligen bara testat en natt på balkongen) och ja, huvan var fantastisk!
Jag älskar när folk berättar att de testsover på balkonger. Det skall jag också börjar med. Min säck har inte kommit än dock... ;-( Blev inget av Snasahögarna heller...
Dessutom tyckte jag inte om den svarta fägen på yttertyget. Skulle äta upp alldeles för mycket ljus i tältet. Bläää för Plasman. Helnöjd med min ljusgröna Xero 550, fungerar fint för tre säsonger.
/Örjan
Jag trodde att man skulle välja sovsäck med svart färg antingen på insidan eller utsidan just för att de "suger" åt sig solvärmen och det gör att sovsäcken torkar snabbare?
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg